Unicef gooit bommen op Smurfendorp

10 oktober 2005, 09:17

Unicef gooit bommen op Smurfendorp

Unicef Belgie lanceerde afgelopen week een campagne om het lot van kinderen in oorlogsgebied aan de kaak te stellen. Dat gebeurt met een schokkend animatiefilmpje waarin het smurfendorp wordt gebombardeerd. Arme smurfen!

Ik las eerder over deze commercial op Retecool en Planet maar zag vandaag dat de internationale sites ook al in ‘rep en roer’ zijn (o.a. Adland en The Telegraph).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

19 Reacties

    neoMagic

    Nou, van een partij die (zogenaamd?) voor kinderen opkomt zou je toch wel een wat meer kindvriendelijke campagne mogen verwachten, mijn inziens…


    10 oktober 2005 om 11:32
    Renesmurf

    Dit is belachelijk, schandalig.

    Smurfen zijn een sprookje, en dit is ziek.

    Dit beschouw ik ook als onzin


    10 oktober 2005 om 19:03
    Sperzie B

    Zeik niet, dit is nou wat je noemt verbeelding!


    12 oktober 2005 om 12:54
    SickNick

    Het is niet de gewoonte van Unicef België om te shockeren, maar deze keer hebben ze niet geaarzeld. Om duidelijk te illustreren wat ze bedoelen met ,,Laat de oorlog de wereld van de kinderen niet verwoesten” hebben ze symbolen uit de kindertijd gebruikt, zoals de smurfen.

    Dat zal mensen ongetwijfeld verbazen en wakker schudden. Maar misschien helpt het om de problematiek beter te begrijpen en in te zien dat álle kinderen het recht hebben op echt ‘kind-zijn’.

    De campagne is trouwens gericht naar volwassenen. Voor jongeren en scholen hebben ze aparte informatiepakketten. Een kindvriendelijke omgeving bieden aan de slachtoffertjes van oorlog vraagt een inspanning van iedereen. Maar we moeten eerst het gewenningseffect doorbreken.


    12 oktober 2005 om 14:36
    Saintcere

    “Laat de oorlog de wereld van de kinderen niet verwoesten”…

    ja en dat is precies wat Unicef nu doet met dat spotje! Daarnaast vind ik het misplaatst dat Unicef oordeelt dat mensen niet meer gevoelig zijn voor echte beelden. Wat weten jullie ervan? Misschien hebben mensen gewoon minder geld om uit te geven, of misschien geven ze het aan andere even belangrijke doelen? Wie/ wat geeft jullie het recht om daarover te oordelen? Echt waar, hele trieste boodschap zit er achter die campagne. Jammer, gelukkig dat de spot door Unicef in andere landen niet overgenomen wordt, dat zegt ook wat.

    Overigens goede pseudoniem “sicknick”, past heel goed bij je.


    13 oktober 2005 om 07:31
    Niet Zeiken

    Ik vind het wel een geinig reclame spotje.

    En mn kinderen die kunnen daar ook wel tegen hoor. Ze zien ook dagelijks al het leed van arme mensen op tv en dan zouden ze niet tegen een verwoest smurfendorp kunnen?

    Zo gaat het in real life toch ook. En trouwens mensen zijn ook imuun geworden van de beelden. Dat moet ook. Dat doet de mens uit zelfbescherming. Ander lig je dag en nacht wakker, wat je allemaal wel niet tegenwoordig op de tv ziet.


    13 oktober 2005 om 09:55
    Bryan

    Waar kun je dat filmpje downloade van diej smurfen..?

    ik vind um wel lol..:p

    Latersszzz


    13 oktober 2005 om 16:17
    ikke

    Ik wist wat ik kon verwachten, en toch was ik nog geschokt! En dat is ook de bedoeling van Unicef. Hoewel veel kritiek op het filmpke, vind ik het eigenlijk heel geslaagd! Misschien is dit wel de enige manier om de wereld wakker te schudden…


    14 oktober 2005 om 12:55
    ikke

    Trouwens: ’te erg voor kinderen’, deze reclamespot? Denk dan ook eens aan al die kinderen voor wie dit dagelijkse kost is, in REAL LIFE! En bekritiseer dat dan misschien, in plaats van dit filmpje…


    14 oktober 2005 om 12:59
    Dlanor

    Wat zitten we nou toch te lullen met z’n allen? Dat wat er met heel veel kids gebeurd in verre landen is toch ook gewoon heel erg? En als Unicef daar wat aan wil doen, met bv zo’n spotje, doen ze dat toch lekker? En als er dan mensen een schuldgevoel door krijgen, kopen ze dat toch weer lekker af door geld over te maken naar Unicef? Om vervolgens voor een rechtse of lokaal-linkse partij te stemmen die het onevenwichtige systeem van geld, economie en macht in de wereld zoveel mogelijk in stand willen houden (onze economie of ons welzijn zou er anders namelijk wel eens op achteruit kunnen gaan? oh, wat erg!), waardoor vele landen (en inwoners en dus kinderen) arm en ongeschoold blijven waardoor de kans op oorlogen (ver weg) gewoon groot blijft….. Zo’n spotje veranderd daar niks aan….. Mensen zijn heel goed in het in het zand steken van hun hoofd, ook bij dit spotje. Voor veel mensen blijft de realiteit: “het is hun probleem, niet de onze/mijne”.


    15 oktober 2005 om 18:24
    Eve

    Dit filmpje heeft alle kenmerken van goede, efficiënte propaganda. UNICEF zal hiermee heel wat mensen geshockeerd hebben, wat duidelijk ook hun bedoeling is. Of hadden ze misschien weer maar eens echte beelden op de kijker moeten loslaten? Dan had niemand over de campagne gesproken. Kinderen zouden diep geshockeerd zijn als men een smurfendorp laat platbombarderen (met de computer in elkaar gestoken!); en niet als ze echte beelden van kinderen in oorlogslanden laten zien misschien???? Ik denk zelfs dat het filmpje de campagne interessant maakt voor zowel lagere ALS middelbare scholen. Leerkrachten kunnen er erg makkelijk lessen rond opbouwen (lessen rond meningsuiting, leed in de wereld, maar natuurlijk ook lessen rond ontleding van propaganda enzovoort).


    16 oktober 2005 om 12:59
    michiel coolen

    Bravo, hulde voor Unicef, laat het maar eens in die botte hersenen doordringen wat voor ellende ergaande is.

    Hoe anders wil je de arrogantie en onverschilligheid breken van de vrije west-europese burger?

    Meer van dit soort filmpjes…


    21 oktober 2005 om 08:43
    Shadow

    Ik vind et kewl man.

    De beste smurf is een dode smurf :p

    Ga zo door met die reclame’s unicef


    23 oktober 2005 om 10:41
    MR X

    ik had nooit wat met die smurfen dus ik vind het best een lollige actie, oh jah go unicef


    23 november 2005 om 10:28
    axel

    hahaha lolig iick was aan het zoeken voor info op een site toen kwam iick dit tegen 😛 go unicef!!!!!!!!!!;)


    25 november 2005 om 08:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!