Update voor Google Mijn Bedrijf: URL’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding in Google

16 augustus 2017, 09:00

Sinds enkele dagen is het mogelijk URL’s toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Zo kun je bijvoorbeeld een link toevoegen die leidt naar een pagina op je website waar bezoekers een afspraak kunnen maken of reserveringen kunnen doen.

In je Google Mijn Bedrijf-account heb je sinds afgelopen week de mogelijkheid één of meerdere URL’s toe te voegen. Nadat je een URL hebt toegevoegd, wordt deze direct weergegeven bij je bedrijfsvermelding.

Bedrijfsvermelding met een link naar de pagina waar een afspraak gemaakt kan worden. De link wordt zowel bij mobiele weergave (links) als op desktop (rechts) weergegeven.

Google heeft het helpdocument URL’s van lokale bedrijven gewijd aan de update. In het document staat onder meer dat bedrijfsvermeldingen links kunnen bevatten [..] naar specifieke acties, zoals online bestellingen of reserveringen. Deze links maken het voor klanten gemakkelijker actie te ondernemen vanaf Google Zoeken of Maps.

URL(’s) toevoegen aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding

Een URL kun je invullen in het Google Mijn Bedrijf-dashboard door te navigeren naar Informatie. Afhankelijk van het type bedrijf, kun je één of meerdere URL(’s) toevoegen aan je bedrijfsvermelding.

Om gebruik te maken van de nieuwe functie hoef je niet te beschikken over een online boekingsmodule; je kunt ook gewoon de URL van je contactpagina invullen.

Automatische links naar boekingsservices

In sommige gevallen worden er automatisch links toegevoegd aan bedrijfsvermeldingen. Dit zie je bijvoorbeeld vaak bij vermeldingen van restaurants, waar links bij worden weergegeven naar websites als Iens of Foodora. Deze links verschillen van de links die je met deze Google Mijn Bedrijf-update kunt toevoegen aan je account.

Automatisch gegenereerde links kun je niet zelf toevoegen, bewerken of verwijderen in je Google Mijn Bedrijf-account. Als je zo’n link wilt verwijderen of aanpassen, zal je direct contact op moeten nemen met de betreffende website waarnaar de link verwijst.

Voorbeeld van URL’s naar externe websites die automatisch worden toegevoegd aan bedrijfsvermeldingen.

Meten hoeveel bezoekers converteren via je Google Mijn Bedrijf-vermelding

Als je nieuwsgierig bent naar het aantal mensen dat via je Google Mijn Bedrijf-vermelding op de ingevulde URL komt, dan kun je een campagne-URL aanmaken met de Campaign URL Builder. Door een campagne-URL aan te maken, kun je in Google Analytics inzien hoeveel mensen via je bedrijfsvermelding hebben doorgeklikt naar de URL en uiteindelijk hebben geconverteerd.

Een Campagne URL maken

Vul in de Campaign URL Builder de volgende velden in:

  • Website: de URL van je website
  • Source: de bron van het verkeer, bijvoorbeeld lokaal
  • Medium: het medium, bijvoorbeeld organisch
  • Campaign: de naam voor de campagne, bijvoorbeeld gmb-afspraken

Zo genereer je een unieke campagne-URL die je kunt invullen in je Google Mijn Bedrijf-account.

In Google Analytics kun je vervolgens bij Acquisitie > Campagnes de data inzien.

Door deze data in Google Analytics in kaart te brengen, krijg je een beter beeld van het aantal bezoekers die binnenkomen via je Google Mijn Bedrijf-vermelding en of ze converteren.

Robin van der Sar
SEO-consultant bij iO

SEO-consultant bij iO. Volgt de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) op de voet. Speciale interesse in technical SEO en lokale SEO.

Categorie
Tags
seo,

10 Reacties

    Pieter

    Ze blijven maar updaten bij Google. Interessante ontwikkeling, al lijkt het erop dat ze steeds meer bezoekers willen laten converteren zonder dat ze de website zien.


    16 augustus 2017 om 09:16
    Wouter Koene

    Interessant stuk Robin, dank daar voor. Ik denk dat de link die je legt met conversie en de campagne url een hele interessante is, aangezien ik persoonlijk merk dat er vaak discussie is over het daadwerkelijke van dit soort gratis kansen binnen Google.

    Ik zou nog een toevoeging willen doen op je blog:

    Soms kun je een url-variant niet kiezen, terwijl je dat wel zou willen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de afspraak-url. Dat komt door de categorie/rubriek waarin je bedrijf is opgenomen GMB dat niet standaard ondersteund. Voeg dan een 2e categorie toe, bijvoorbeeld restaurant. De afspraak-url wordt dan meteen zichtbaar. Zodra je die hebt ingevuld kun je de foutieve rubriek weer weghalen. De afspraak url blijft dan gewoon staan.


    16 augustus 2017 om 09:19
    Olga Kempen

    Bedankt voor de tip met de campaign URL builder. Die ga ik zeker een keer toepassen!


    16 augustus 2017 om 09:54
    Loraine van Huenestein

    Interessant Robin! Ik ga het meteen toepassen!


    16 augustus 2017 om 11:52
    Maurice van den Heuvel

    Interessante ontwikkelingen bij My Business. Zie nog geen spectaculaire traffic overigens. Iemand een idee hoeveel ‘waarde’ dit aan page-ranking bijdraagt?


    16 augustus 2017 om 13:02
    Robinvandersar

    @Pieter: Veel updates de laatste tijd inderdaad bij GMB: Kenmerken toevoegen, berichten plaatsen in Google (Google Posts), Google Mijn Bedrijf-websites maken, URL’s toevoegen aan je bedrijfsvermelding… Google doet er alles aan om bedrijven vaker te laten inloggen bij GMB (om ze aldaar AdWords aan te bieden) en bezoekers langer in Google Zoeken en Google Maps te houden (en ze langer bloot te stellen aan advertenties).

    @Wouter: Interessant idee! Bij welk type bedrijf/bedrijven heb je dit getest? Ik ben zelf nog maar weinig bedrijfsvermeldingen tegengekomen waarbij je niet de mogelijkheid hebt een URL toe te voegen (tot nu toe alleen die van een bakkerij).

    @Olga: Graag gedaan! 🙂

    @Loraine: Leuk!

    @Maurice: Interessante ontwikkelingen inderdaad. Hoeveel traffic en conversies je kan genereren met een GMB-vermelding verschilt erg per branche en concurrentieniveau. Ik ken bedrijven waarvan een groot deel van de conversies verloopt via de GMB-vermeldingen door een goede vindbaarheid op lokale zoektermen met veel zoekvolume, maar ook bedrijven die enkel op hun eigen naam vindbaar zijn met hun GMB-vermelding.


    16 augustus 2017 om 13:52
    Erwin Roks

    Bij onze categorie (beddenwinkel) zie ik de mogelijkheid niet. Hier kan ik enkel de URL van de website laten weergeven.


    17 augustus 2017 om 10:15
    Robinvandersar

    @Erwin Roks: Niet alle vermeldingen hebben de optie inderdaad. Ik zou je vermelding de komende tijd wel in de gaten houden, grote kans dat deze optie er alsnog verschijnt.

    @MartijnOud: Voor bestaande (en potentiële) klanten scheelt het een of meerdere klikken naar de betreffende pagina (bijvoorbeeld een boekingsmodule), dat kun je als een voordeel zien. Bij sommige vermeldingen kun je nu al meerdere URL’s toevoegen, wellicht wordt het op termijn mogelijk nog meer URL’s toe te voegen aan je vermelding.


    17 augustus 2017 om 14:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!