Je bekijkt een artikel van Comarch
partner

Uw loyaliteitsprogramma als drijvende kracht voor verandering #adv

29 april 2020, 08:47

Wat kunnen we beter doen na deze pandemie?

De uitbraak van het coronavirus in december 2019, dwong ons om collectief ons leven te herzien – de manier waarop we werken, communiceren, ontspannen en voor elkaar zorgen is drastisch veranderd. Vandaag probeert elk bedrijf ter wereld koste wat het kost om haar bedrijfscontinuïteit te garanderen, wat een grote uitdaging is gezien de vele beperkingen die tijdelijk van kracht zijn. Onze veiligheid en ons welzijn staan op de eerste plaats – daar bestaat geen twijfel over. Maar veiligheid en zekerheid gaan ook gepaard met economische stabiliteit, en het behoud daarvan zou dus ook een van onze prioriteiten moeten zijn.

Deze pandemie, die zo’n enorme bedreiging vormt, zorgt ook voor veel meer bereidheid om andere wereldwijde problemen, zoals de klimaatverandering, aan te pakken. De vraag ‘Hoe kunnen bedrijven en particulieren een actievere rol spelen en mee oplossingen zoeken voor deze uitdagingen?’ klinkt steeds vaker. Wij zijn ervan overtuigd dat er heel wat manieren zijn om dit aan te pakken.

Opvallende observatie

Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop bedrijven op dit moment met hun klanten communiceren, via marketingactiviteiten, promoties en klantenservice na de verkoop. Merken stimuleren bepaald gedrag door hun klanten voordelen te bieden wanneer ze betrokkenheid tonen. Een opvallende observatie na de corona-uitbraak was dat supermarkten in sommige Europese landen tijdelijk stopten met promoties en kortingen. In de hoop om meer te kunnen verkopen aan een hogere prijs? – Nee … om te vermijden dat mensen producten zouden kopen die niet essentieel zijn voor hun overleven, terwijl anderen deze wel hard nodig hebben. Werkte deze strategie? – Zeker en vast. Dit bewijst dat bedrijven en merken een grote impact hebben op het beslissingsproces van de klant. Die impact kunnen dus ook inzetten om verandering te stimuleren.

Het perfecte kanaal

Aan de hand van loyaliteitsprogramma’s kunnen bedrijven grote hoeveelheden klantgegevens verzamelen en deze, dankzij AI-gestuurde technologieën, inzetten om de winkelgewoontes van klanten beter te begrijpen en meer relevante en gepersonaliseerde content aan te bieden, en zo tegelijkertijd bepaald klantgedrag te sturen. Loyaliteitsprogramma’s zijn dan ook het perfecte kanaal om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden. Bekijk samen met ons even enkele voorbeelden.

Loyaliteitsprogramma’s kunnen gebruikt worden om een ecologische keuze te belonen, of dat nu gaat over transport, voeding, kleding … Een klant kan bijvoorbeeld extra punten krijgen als hij fruit en groenten koopt. Loyaliteitsprogramma’s kunnen deelnemers aanmoedigen om milieuvriendelijke maatregelen te nemen en hen zo aanzetten tot low impact living. Activiteiten zoals het openbaar vervoer gebruiken, producten zonder palmolie kopen, een elektrische brommer huren, investeren in zonnepanelen en nog veel meer, kunnen gestimuleerd worden met kortingen, promoties, punten en badges.

Duurzame levenskeuzes

Deze laatste weken zijn een duidelijk signaal dat onze acties er wel degelijk toe doen en dat ze een grote impact hebben op anderen. Er is een collectief voordeel bij het maken van meer zorgvuldige, slimme en duurzame levenskeuzes. Maar daarvoor is wel een massale gedragsverandering nodig. Het gebruik van loyaliteitsprogramma’s is een kleine stap, maar wel een duidelijke stap in de goede richting.

Bedrijven zouden meer aandacht moeten besteden aan hun communicatie met klanten en werknemers. Op dit moment, nu een-op-een contact niet wordt aanbevolen (of zelfs onmogelijk is), kunnen bedrijven een sterkere klantrelatie opbouwen dankzij de nieuw beschikbare technologieën en hun klanten zo aanmoedigen om online te kopen en thuis te blijven!

Wil je meer weten over innovatieve loyaliteitsoplossingen, bezoek dan zeker de officiële website van Comarch.

Comarch is a global software house delivering and integrating proprietary IT products for multiple industries, including telecommunications, banking, insurance, manufacturing, utilities, retail and more since 1993.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!