Vage definitie van hedendaagse man maakt gerichte marketing moeilijk

27 augustus 2003, 11:21

De nieuwe, gevoelige man, het gewelddadige laddism van voetbalhooligans, de man als maatje, er blijkt veel verwarring te bestaan hoe de hedendaagse man aan te spreken.

Uit het rapport Euromale van Evo Research blijkt dat in heel Europa zowel de Nieuwe Man als de Lads nu echt passe zijn. De man van de 21ste eeuw wil een lifestyle met veel actie, maar ook zichzelf zijn. Mannen willen er goed uitzien zonder daar moeite voor te hoeven doen, goed opgeleid zijn zonder dat te hoeven bewijzen, zich niet te hoeven verontschuldigen omdat ze man zijn en hun man-zijn vrijuit kunnen tonen.Naarmate meer vrouwen werken en de gelijkheid tussen de seksen toeneemt, blijven er echter minder manieren over om mannelijkheid uit te stralen. Mannen hebben het ook moeilijk met de feminisering van de economie nu vrouwelijke eigenschappen als flexibiliteit, teamwork en empathie steeds belangrijker worden. Hun ideaalbeeld is vaak toch nog een soort James Bond. Wat mannen tegenstaat is wel duidelijk geworden: modellen als paspoppen hebben geen persoonlijkheid, erotisch suggestieve reclame zoals die voor het ondergoed van Calvin Klein is narcistisch en passief en gangsterimages zijn slechts stereotypen.

Bron: Campaign p. 21, 1,5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Marco

    Zie ook:

    Machopapa`s combineren vaderschap met werk en sociale leven

    De meeste jonge vaders van deze tijd vallen niet in het profiel van de recente hype rond de knuffelpapa`s. Veel dertigers die vader worden, zijn weliswaar dol op hun kinderen, maar denken er niet aan te stoppen met carriere maken, uitgaan en hobbies uitoefenen. Deze zogeheten machopapa`s moeten niets hebben van vaders die `zo zielsgelukkig achter hun kinderwagen dartelen`.Boris Hilberdink, uitgever en algemeen directeur van BoHil Media bv, is zo`n machopapa. Hilberdink zegt regelmatig te gaan stappen tot laat in de ochtend. `Dan ga ik helemaal los. Ik wil blijven voelen dat ik midden in het leven sta, dat mijn wereld niet verkleind is tot mijn gezin thuis`, aldus Hilberdink. Veel vaders gaan echter, nadat ze een kind hebben gekregen, zelfs meer werken dan voorheen. Deze vaders hebben zich wellicht laten leiden door het onderzoek van psycholoog Vincent Duindam waaruit blijkt dat 67% van de vaders aangeeft dat hun betrokkenheid als vader afbreuk doet aan hun carrieremogelijkheden. De vaders gaven aan dat parttime werken en flexibele werktijden het moeilijker maken om aan een nieuwe baan te komen, maar ook de huidige baan lijdt vaak onder een eerlijkere verdeling tussen arbeid en zorg.

    Bron: Vrij Nederland nr. 33, p. 30, 4 p.


    27 augustus 2003 om 11:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!