Vakkennis heeft waarde. Hoe verzilver je die?

17 april 2020, 13:30

Grote kans dat jij deze ‘intelligente’ lockdown gebruikt om eindelijk eens die webinar te volgen, die podcast te luisteren, dat vakblad uit het cellofaan te scheuren of je stapel ongelezen managementboeken af te stoffen. Of eindelijk weer eens een blog te schrijven. Logisch, maar vooral ook een goed idee: die kennis vertegenwoordigt immers waarde. Zelf vond ik een manier om die waarde te verzilveren.

Ik geef eerlijk toe: mijn intro klinkt een beetje alsof ik jou bitcoins probeer te verkopen. Alsof ik slimme beleggingen weet in retail-vastgoed. Alsof ik Boyd Hoek ben, de langs een tropisch zwembad wandelende ondernemer die je in YouTube-advertenties voorspiegelt dat hij je miljonair kan maken met een eigen ‘Social Media Marketing Agency’ als je een van zijn online cursussen volgt.

Investeer niet in bitcoins, maar in jezelf

Nee, dat beloof ik allemaal niet. Ik heb gewoon een handige tip om al jouw opgedane vakkennis heel praktisch in jouw eigen voordeel te laten werken. Daarvoor heb ik slechts drie letters nodig: SMP. Of SCP. Of anders SDP. Met een van deze drie certificaten draag je uit dat je een ervaren (‘senior’) professional bent in marketing, communicatie of digital marketing.

Drieletterwoord

Zelf ben ik sinds eind vorig jaar een SCP’er, of voluit een Senior Communication Professional. Ik kende de term een jaar eerder nog niet en was er ook nooit actief naar op zoek geweest. Totdat ik mijn collega-hoofdredacteur Luuk Ros op een toevallig moment eens vroeg waarop hij toch op LinkedIn die drie letter achter zijn naam had staan: SCP.

Zo leerde ik dat Senior Communication Professional een titel is die sinds 2016 wordt verstrekt door het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Het is een accreditatie door de European Marketing Confederation, net zoals die ook bestaat voor marketeers (het SMP-certificaat) en experts in digital marketing (het SDP-certificaat).

“Internationaal keurmerk dat vakbekwame marketing-professionals erkent”

Met deze titels heb je volgens NIMA “een internationaal erkend kwaliteitskeurmerk dat vakbekwame en hooggekwalificeerde (marketing- of) communicatie-professionals erkent”. Heb je een afgeronde opleiding op minimaal Nima B of een gerelateerde hbo-opleiding en minimaal vijf jaar (“stevige”) werkervaring in marketing of communicatie, dan kun je een titel aanvragen.

Permanente educatie

Een belangrijk onderdeel van deze individuele certificering is permanente educatie, want ons vakgebied verandert natuurlijk voortdurend. Bij de meest uiteenlopende vakevenementen zijn PE-punten (inderdaad, ‘Permanente Educatie’) te verdienen. Dat kunnen cursussen, workshops maar ook congressen zijn. Of in corona-vocabulaire: webinars of online trainingen. Ideaal: als je beroepsmatig kennis vergaart, ben je tegelijk bezig je accreditatie versterken.

Punten verzamelen kan ook door “terug te geven aan het vak”, of simpeler gezegd: door kennisdeling. Dat kan door docentschap of het verzorgen van (online) presentaties, maar ook door het schrijven van artikelen of blogs, bijvoorbeeld voor Marketingfacts. Redacties zijn dol op deskundige gastbijdragen en jij bouwt aan je thought leaderships én aan je aantal PE-punten. Hoeveel meer win/win wil je het hebben?

Die PE-punten zijn best snel verdiend

Zelf ben ik dus Senior Communication Professional, maar de certificering SMP’ers is nog even wat breder. Het gaat daarbij over het marketingvak in de brede zin van het woord; marktonderzoek, communicatie (ja, ook hier), verkoop of andere terreinen van klantgericht ondernemen vallen eronder.

De community voor Senior Marketing Professionals organiseert speciaal voor de ruim driehonderd gecertificeerden een aantal keer per jaar besloten sessies. Handig: ook voor het bijwonen van deze sessies ontvang je PE-punten.

Als SMP’er, maar dit geldt ook voor SCP- en SDP-gecertificeerden, heb je drie jaar de tijd om aan de PE-vereiste van negentig punten te voldoen. Uiteraard houdt NIMA je op de hoogte als je wat achter loopt op schema. Maar mijn eigen ervaring leert dat je best snel punten verdient. Zo deed ik een driedaagse masterclass van Marc van Eck en verdiende ik met elke dag vier punten. Tel daar ‘vaste’ congressen als Marketing Day en The Next Web bij op, plus een regelmatige blogpost, en je bent er al bijna. Slapend rijk worden is het nog net niet, maar je deed die dingen vermoedelijk toch al.

Stroomversnelling

Wat ooit begon door een terloopse vraag aan mijn collega Luuk, kwam in een stroomversnelling door mijn primaire gedachte: “De titel die hij heeft, wil ik ook!” Toen ik me er echt in ging verdiepen, werd het direct veel meer dan dat. Ik geloof in permanente educatie en wil ook gewoon graag in mezelf investeren. Dat een accreditatie die inspanning ondersteunt en uitdraagt, is natuurlijk pure winst.

Uiteindelijk werd ik samen met zeker honderd anderen (yep, het was in het pre-corona-tijdperk) uitgenodigd voor een klassieke diploma-uitreiking, in dit geval op locatie in de veelbekroonde ‘best workplace’ van Afas Software. De een kreeg z’n Nima B-diploma, de ander werd gecertificeerd tot Senior Marketing Professional. Niet alleen een leuke titel, maar al direct op de feestelijke borrel een prima netwerk-instrument.

Niet alleen een leuke titel, maar ook een prima netwerk-instrument

Levert dat drieletterwoord ‘SCP’ achter mijn naam nu direct geld op? Nee, dat nog niet direct. Toch denk ik dat deze aantoonbare uiting van relevante, actuele kennis van zaken je gemakkelijker bij bepaalde klanten aan tafel brengt. Het verzwaart je visitekaartje. Zeker in deze branche waar menig gesjeesde student zonder veel werkervaring zich al social media-expert of business coach noemt, kan het geen kwaad om de goedkeuringsstempel te dragen van de European Marketing Confederation.

Dus ja: vakkennis heeft waarde en jij kunt die waarde verzilveren door die kennis uit te dragen. Niet zozeer door die drieletterige titel, maar door je vak echt serieus bij te houden. Door die webinar te volgen en door die blog te schrijven. Zin om meteen van start te gaan? Schrijf dan die blog en mail me. Jij blij, ik blij, het hele vak blij. Doe het. Juist nu!

Individueel ontwikkelbudget voor iedereen

Permanente educatie wordt breed beleden. Zo adviseerde de commissie-Borstlap dit voorjaar aan het kabinet om iedereen toegang te geven tot een leven lang leren. Zo kan iedereen zelfstandig werken (en sturen) aan de eigen loopbaan. Goed, dat was voor de coronacrisis, maar toch. Dit plan is te realiseren door alle burgers recht te geven op een individueel ‘Ontwikkelbudget’, waarvan men dan gedurende de loopbaan gebruik kan maken. Stichting ZZP Nederland vindt dit belangrijk en noodzakelijk. Mensen moeten in staat worden gesteld om zichzelf te ontwikkelen tot onafhankelijkheid op de arbeidsmarkt om zo sturing te geven aan de eigen loopbaan. Dat geldt met name voor diegenen die als ondernemer door het leven willen gaan. Daarom is het noodzakelijk om niet alleen vakmatig onderwijs aan te bieden, maar vooral ook ondernemersvaardigheden.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Marc van Eck

    Wat zeg je nu Jeroen. Drie dagen masterclass van mij volgen was makkelijk punten verdiend? Het was zwoegen en zweten op 3 uitdagende onderwerpen (strategie, positionering en Internal Branding) die jij je nu meester hebt gemaakt. Je had veel meer punten verdiend 🙂


    18 april 2020 om 16:17
    jeroenmirck

    Hahaha! Je hebt helemaal gelijk, Marc. Het was inderdaad kneiter-intensief, maar ook enorm interessant – en dan vergeet je gewoon dat het toch best hard werken was.


    18 april 2020 om 17:17
    John de Beijer

    Hoi Jeroen, mooi artikel over SMP, SCP en SDP en over de toegevoegde waarde van een leven lang leren. Graag zou ik dit ook delen via de SMP LinkedIn groep. Is dat wat jou betreft akkoord? Groet, John de Beijer, lid NIMA SMP bestuur. PS we zoeken nog mede-bestuurders. iets voor jou?


    22 april 2020 om 05:57
    jeroenmirck

    Dit artikel mag je zeker delen op de LinkedIn-pagina van de Nederlandse SMP’ers, John. Dat zou ik heel erg leuk vinden. Bestuurswerk komt nu even niet zo gelegen, maar ik maak sowieso graag een keer nader kennis, in tijden dat elkaar ontmoeten gewoon weer mogelijk is.


    22 april 2020 om 12:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!