Vals persbericht Talpa wraakactie weblog?

14 juli 2005, 14:57

De aktie van Talpa naar aanleiding van een recente foto fuck op weblog Retecool kon wel eens grotere gevolgen hebben dan verwacht.

Eerder vandaag zorgde een vals pers-bericht Talpa voor opschudding op de beurs. BNR Nieuwsradio maakte zojuist bekend dat Versatel en Talpa slachtoffer lijken te zijn geworden van een wraakaktie van een of meerdere bezoekers aan weblog Retecool.

Retecool heeft een wekelijkse rubriek, de zogeheten FotoFuck Vrijdag. Daarin werden bezoekers vorige week opgeroepen om beelden rond het thema Talpa digitaal te bewerken.

De juridische afdeling van de nieuwe zender van John de Mol, Talpa, sommeerde daarop de populaire weblog om alle foto’s met het beeldmerk Talpa te verwijderen van de site. Deze sommatie zorgde op diverse weblogs en fora op het intenet voor discussies, waarbij de reactie van Talpa vooral overtrokken werd genoemd. Retecool wordt gerekend tot een van de grootste weblog communities van Nederland.

Postings

Vandaag werd er, iets na middernacht, een persbericht gelanceerd, met het bericht dat Versatel en Talpa Capital in gesprek zouden zijn met Deutsche Telecom. Verschillende ‘postings’ op het web suggeren een verband.

‘Radicalimero’ schrijft op de weblog lekkerdoelloos bijvoorbeeld: ‘Inmiddels is duidelijk geworden dat het mailtje van shitzooi.nl komt, waar je anonieme e-mails kan sturen. Het aandeel Versatel (ja, ongelooflijk interessant) steeg wel erg op dit nieuws’. En ‘Jules sans Scrupules’ meldt: ‘Je moet natuurlijk niet sollen met een populaire website, want dan krijg je dit’.

Persbericht Versatel

De eerste opmerking, dat het persbericht is verzonden vanaf shitzooi.nl, is inmiddels ook door Versatel opgemerkt. Om 12:50 uur kwam het bedrijf met een persbericht dat ze aangifte gaan doen in verband met het valse persbericht. Daarin bevestigt de woordvoerder van Versatel, Cilesta van Doorn dat de sporen in hun zoektocht naar de verzender van het valse persbericht wijzen naar de website shitzooi.nl.

De zogeheten header uit het valste persbericht wijst naar shitzooi.nl

Bron:

http://www.bn.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    June

    Talpa had beter moet weten, als je je zo arrogant gaat gedragen op het internet word je afgestraft. Kijk maar naar de Trudo/Geenstijl gate. Ze hadden in eerste instantie niet op de grap van Retecool moeten reageren. Nu heeft Retecool nog meer hits 🙂


    14 juli 2005 om 15:27
    René

    Los van het feit of het allemaal waar is wat hieroven staat, mijn eigen ervaring en indruk is in ieder geval dat veel bedrijven geen benul hebben van hoe ze met de anarchie van internet moeten omgaan. Zo heb ik op één van mijn sites meerdere reacties gehad in de sfeer van “wij voeren ons eigen pr-beleid en we willen dan ook dat u de link naar onze site verwijdert”.

    Er wordt hier op marketingfacts regelmatig gediscussieerd over het al dan niet ‘up to date’ zijn van de traditionele marketeers. Ik vrees dat het met de pr-afdelingen nog beroerder staat gesteld. Deze actie van Talpa is daar een goed voorbeeld van. Een pr-manager had de schrijvende jurist aan zijn lange baard moeten trekken, dan was dit hele verhaal vluchtig voorbijgegaan. Wel vreemd dat een bedrijf als Talpa in deze klassieke valkuil stapt, had ik niet verwacht.


    14 juli 2005 om 16:45
    wilph

    Inderdaad zou je zeker van een vooruitstrevend bedrijf als Talpa verwachten dat ze hier slimmer mee om zouden gaa. Beloofd niet veel goeds. Als ze dit goed opgepakt hadden, zouden ze er juist de nodige positieve publiciteit mee kunnen genereren.


    14 juli 2005 om 17:57
    dewasstraat

    “vooruitstrevend bedrijf”?

    Leg uit, Wilbert Philippo.


    14 juli 2005 om 18:21
    wilph

    Ik vind van wel. Het denken van John de Mol loopt m.i. toch wel ver vooruit op andere programmamakers c.q. omroepen. Soms iets te ver zoals bij Sport 7, maar dat is het lot van visionairs denk ik….


    14 juli 2005 om 18:23
    dewasstraat

    Ah. Vooruitstrevende programmamaker bedoel je. Qua bedrijf valt het wat tegen, vind ik.


    14 juli 2005 om 18:30
    dewasstraat

    De sympathie gaat nu natuurlijk uit naar de webloggers. Maar zodra talpa weer een hype is, dankzij hun vooruitstrevende programma’s, is men dit akkefietje weer vergeten.

    Talpa verliest niks. Talpa weet heel goed hoe hypes werken. Daar leeft het van.

    De interne memo “hier wordt nooit meer over gesproken” is waarschijnlijk al verstuurd.


    14 juli 2005 om 19:24
    Jeroen

    Welke argumenten heeft BNR nu eigenlijk dat het een wraakactie (al dan niet) vanuit Retecool is?


    14 juli 2005 om 19:40
    media

    Die hebben ze volgens mij niet. Journalistiek Nederland laat vandaag behoorlijke steken vallen als je het mij vraagt. Eerst het doorsturen van een vals persbericht en nu het zonder argumenten opvoeren van bezoekers weblog Retecool als schuldigen. Het lijken wel bloggers! 😉


    14 juli 2005 om 20:21
    Radicalimero

    Schaamteloos kopieren van mijm teksten :p maakt niet maar wel ff link he bij weblog lekkerdoelloos (www.lekkerdoelloos.nl) haha


    14 juli 2005 om 20:41
    reet

    “Het lijken wel bloggers!”

    LOL @ Marco


    14 juli 2005 om 22:05
    jan

    Hieruit blijkt dat e-mail een verouderd mechanisme is daar iedereen kan de afzender kan vervalsen. Gelukkig is er nu RSS waarmee dat probleem is opgelost. Maar ja heeft de PR afdeling uberhaubt hiervan gehoord? Denk het niet als ik de reactie hoor van de Versatel huppeltante.


    15 juli 2005 om 06:03
    C. vd Berge

    waarom zien mensen dit incident alsof Talpa hiervan de dupe is? Wat denk je van de mensen die blindelings aandeeltjes in zijn gaan laden. Gelukkig is de koers maar 5% gestegen en niet verder.. anders zouden aardig wat mensen gedupeerd zijn.. en niet Talpa of Versatel…


    15 juli 2005 om 06:12
    Bas

    Tja, de Nederlandse journalistiek is helaas tegenwoordig van een bijzonder matig niveau. Het overkomt mij regelmatig dat ik een persbericht uitgeef wat klakkeloos wordt overgenomen. Dat is nog tot daar aan toe, tot ze dingen gaan aanpassen. Vooral als ze in het persbericht opgenomen quotes aanpaasen (iets wat ik er zo min mogelijk poog in te zetten), zonder daar even contact over op te nemen. En dat wordt weer een keer of twee/drie herschreven en uiteindelijk staan er zaken die zo ver van de waarheid zijn dat je ruzie krijgt met klanten.

    Nee, de Nederlandse journalistiek is niet van hoog niveau. Helaas hebben nog maar erg weinig mensen dat door, want wat op TV staat of de krant… dat is waarheid.


    15 juli 2005 om 06:44
    M.

    Dat krijg je er van als je als Persbureau in de nacht een goedkope kracht inzet.


    17 juli 2005 om 14:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!