Van affiliate naar webwinkelier: 5 tips

16 januari 2013, 05:55

Een affiliate website is leuk om te beheren en kan eenvoudig passief inkomsten generen. Maar haal je met affiliatemarketing wel het onderste uit de kan? Zou je niet veel meer geld kunnen verdienen door deze producten zelf te verkopen? 5 tips voor wie de stap van affiliate naar webwinkelier wil maken.

Dit artikel verscheen eerder op de site van Twinkle.

Tip 1: Vertrouw nooit op één aanbieder

In de zomer van 2012 heb ik een eenvoudige website gemaakt met informatie over alarmpistolen. Via een link konden bezoekers deze op een andere website bestellen. Na enige tijd stond de site goed in Google en kwamen de orders binnen. De site werd zelfs in een hoger segment met commissies geplaatst en ik vroeg mijzelf af waarom ik hier niet eerder mee was begonnen. Maar na een maand of drie kreeg ik een e-mail dat alle bestellingen waren geschrapt. Wat er was gebeurd? Het bedrijf waar ik de bezoekers naar door had verwezen was failliet gegaan. Daar zit je dan, zonder extra inkomsten en een website met bezoekers, maar zonder levermogelijkheid.

Door het bovenstaande voorbeeld was ik zelf genoodzaakt om op zoek te gaan naar een oplossing. Er was geen enkel ander bedrijf dat deze alarmpistolen namelijk op basis van affiliatemarketing verkocht. Uiteindelijk ben ik bij een grote outdoor-leverancier terecht gekomen die graag de producten wilde leveren. Zorg dus dat je nooit, maar dan ook nooit afhankelijk bent van één leverancier. Dit geldt voor zowel affiliates als webshops.

Tip 2: Kies het juiste webshopsysteem

Een webshop starten zonder over verdere zaken na te denken is natuurlijk niet verstandig, maar inkomsten mislopen ook niet. Vandaar dat ik pas na de eerste bestelling bij de leverancier op zoek ben gegaan naar een webshopsysteem.

Nu zijn webshopsystemen er in allerlei soorten en maten. Zo is WooCommerce een goede gratis plugin om in een handomdraai een eigen webshop te beginnen. Ook kan je kiezen voor bijvoorbeeld Magento of OpenCart. Er zijn gelukkig genoeg artikelen te vinden over webshopsystemen, dus met een beetje van jezelf en een beetje van Google moet je een heel eind komen. Heb je wat meer budget, laat dan een shop ontwerpen zodat deze precies aan je wensen (en die van de klant!) kan voldoen.

Tip 3: Zorg voor voldoende betaalmogelijkheden

Om een webshop zo snel mogelijk online te krijgen, kan je starten met klanten de mogelijkheid geven om achteraf te betalen. Echter haken met deze betaalmogelijkheid veel klanten af die wel een bestelling plaatsen, maar daarna nooit meer iets van zich laten horen. Met het toevoegen van iDeal neemt je conversiepercentage geheid toe. Zorg dus altijd voor voldoende betaalmogelijkheden vanaf het begin. Laat ook altijd duidelijk zien welke betaalmogelijkheden beschikbaar zijn, zodat mensen bij de checkout minder vaak afhaken.

In mijn geval was iDeal via de Rabobank niet mogelijk, maar normaliter is het geen probleem om via een bank binnen enkele dagen iDeal aan te bieden. Wil je niet van een bank afhankelijk zijn, neem dan een kijkje bij een payment provider zoals Mollie. Hier betaal je voor elke bestelling één euro en heb je geen verdere kosten. Daarnaast is het mogelijk om elke dag te laten uitbetalen, waardoor je nooit lang hoeft te wachten op je geld. Vergelijk van te voren goed de verschillende aanbieders, aangezien het verschil in kosten kan oplopen tot duizenden euro’s per jaar.

Tip 4: Ook op verzenden kunt u winst maken

Daarnaast is het van belang om van te voren uit te zoeken hoe je geld kunt besparen met verzendingen. Een standaardpakket versturen via PostNL kost bijvoorbeeld 6,75 euro. Verstuur je vaker pakketten, dan kan deze prijs al snel omlaag door middel van een samenwerkingsverband. Deze euro’s kan je in eigen zak steken, maar ook gebruiken om de verzendkosten voor klanten omlaag te brengen. Zeker voor orders met een lage waarde zijn hoge verzendkosten vaak een reden om niet te bestellen. Zoek hier de juiste balans in en houd je klanten op de hoogte van de verzendstatus.

Tip 5: Voeg klantbeoordelingen toe aan uw website

Nadat je een bestelling heeft verzonden, bent natuurlijk ook benieuwd of de klant blij is met je product en service. Door klantbeoordelingen op je website te plaatsen geef je mensen de mogelijkheid om te reageren. Bezoekers lezen dit en beoordelen deels op deze beoordelingen of ze wel of niet bij je webshop gaan bestellen. In dit artikel wordt een aantal aanbieders uitgelicht.

Conclusie

Een eigen webshop kost tijd en moeite, dus ga van te voren na of je tijd en geld wilt investeren in het opzetten van het geheel. Als affiliate kan je rustig aan doen, als echte webwinkelier niet. Hieronder zijn de tips nog eens bondig samengevat.

  • een goede voorbereiding is echt het halve werk
  • denk goed na over het juiste webshopsysteem
  • vergelijk de prijzen van leveranciers
  • zorg voor voldoende betaalmogelijkheden
  • vergelijk de aanbieders van verzendingen
  • voeg klantbeoordelingen toe

Afbeelding: Meena Kadri (cc)

Dennis Visschedijk
E-commerce Manager bij Bike@Home // Velosophy BV

Als E-commerce Manager bij Bike@Home/Velosophy BV ben ik continu opzoek naar (conversie)verbeteringen en hier schrijf ik graag over.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jochem Vroom

    Waarom zou een publisher ooit over willen gaan tot een webwinkel? =)

    Er is niets mooier dan mooie / innovatieve websites neerzetten puur voor de consument.


    16 januari 2013 om 11:05
    Dennis Visschedijk

    Jochem,

    Waarom de consument verwarren en doorsturen als hij ook op die plaats gelijk een aankoop kan doen? Dat is uiteindelijk toch de reden waarom de consument de website bezoekt.


    16 januari 2013 om 11:15
    Jochem Vroom

    Mjah.. ” verwarren ” is natuurlijk niet het uiteindelijke doel van publishers. Juist niet -> je kan de consument juist eerlijke feedback geven & hulp bieden.

    Wellicht gebeurt dat nu nog te weinig, maar dat is niet waar de markt naar toe gaat. Geef me één maand en ik heb een ijzersterk voorbeeld voor je wat een webwinkel niet kan doen maar een publisher wel. (ze zijn er nu al zeker wel natuurlijk, maar het wordt allemaal beter)


    16 januari 2013 om 11:26
    Theo Ariaens

    Dennis,

    je kunt het allemaal heel goed uitleggen, maar ik heb op 24 juni j.l. via jouw webshop een alarmpistool besteld en betaald. Op je website staat dat de levertijd van producten 1 a 2 dagen is, het is inmiddels 2 juli en er is nog steeds niets geleverd. Je bent telefonisch niet te bereiken omdat deze uitgeschakeld is en op mails reageer je ook niet. Wat is hier de bedoeling van !!!


    1 juli 2015 om 23:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!