Van homo socius naar homo digitalis

3 februari 2015, 12:00

Verslag van het jubileumcongres van PIM en VMC

Donderdag 15 januari 2015, een troosteloze dag, een troosteloos terrein. Binnen heerst een feestelijke stemming: PIM en VMC vieren hun jubilea in dit nog naar verf ruikend prachtige Theater Amsterdam. Een superlocatie voor een supermiddag: niet eerder was ik op een marketingevent met bal masqué toe. Het programma belooft een interessante aftrap in marketing voor 2015 met sprekers als Jaspar Roos (XL Family), Thomas Marzano (Philips), Roel Welsing (Triodos), Suzanne Ekel (Twitter) en de presentatie van het PIM trendrapport 2015. KRO-presentatrice Sofie van den Enk, ook bekend van ‘Wie is de mol?’, is dagvoorzitter en neemt in de eerste seconden met haar humor en grappen het publiek voor zich in.

De middag start met een trendbattle tussen (een van) de huidige opsteller(s) van het PIM-trendrapport Aljan de Boer en de vroegere maker ervan, Egbert Jan van Bel. Op de vraag wat er van de trendvoorspellingen van Egbert Jan terecht is gekomen, neemt Egbert Jan ons mee naar een paar voorspellingen uit 2005:

  • De files worden niet opgelost, maar over 10 jaar zijn er dubbeldeks snelwegen
  • In 2015 bestaan er geen fysieke bankkantoren meer
  • De euro is 2 keer zoveel waard als de US-dollar

De waarde van het PIM-rapport zit niet zozeer in de losse voorspellingen, waar het om gaat is om de verbinding te maken, de rode draad te duiden tussen alle beschreven trends. Dat is wat de PIM-rapporten beogen. In de complexe wereld van vandaag, een wereld vol verschuivingen, zien de makers de behoefte om alles opnieuw in te richten. Men is op zoek naar nieuwe modellen om de nieuwe gedragingen van de consument en de nieuwe technologie te duiden.

Digitale disruptie, de derde golf van digitalisering

Het rapport is opgebouwd aan de hand van 3 trends ‘die de noodzaak van digitale transformatie anno 2015 nog dringender maakt. Welkom in het tijdperk van de homo digitalis. De mens die digitale tools inzet om zijn leven te vergemakkelijken en te verrijken’. De trends:

  1. Maker movement: mensen willen creëren (bijv. 3D-printer)
  2. Internet of everything: mensen willen beheersen (bijv. slimme thermostaat)
  3. Robotisering: mensen willen evolueren (bijv. Zora, de zorgrobot)

Ging het in 2014 nog over samen delen (Airbnb, Tuintjedelen of bijvoorbeeld de recent geopende Kledingbieb in Utrecht), dit jaar is de vraag voor marketeers wat nieuwe technologie voor jouw merk en consumenten kan betekenen.

Van een beetje battle in de discussie is overigens geen sprake, de heren zijn het behoorlijk eens. Ook over de conclusie: merken moeten ergens voor staan, zonder stil te staan. Maak het mogelijk dat je je merk kunt delen met mensen.

Wat staat marketeers te doen in 2015?

Volgens Aljan en Egbert is dit wat marketeers dit kalenderjaar te doen staat:

  • Maak je kennis en kunde zichtbaar in de organisatie
  • Wees proactief
  • Ga experimenteren, heb lef en leer ervan
  • Marketing is een competentie, geen baan

Vanwege de titel “Why companies are boring” koos ik voor de parallelsessie geleid door Jaspar Roos. Op zijn visitekaartje staat ‘Chief Humor Officer‘. Zijn presentatie zit vol grappige beelden. In hoog tempo komen ze voorbij en tussendoor speelt hij bingo met de zaal. Jaspar houdt zich bezig met de vraag hoe geïnspireerd mensen werken.

Hoe maak je werk simpeler en leuker? Zorg dat vragen stellen in de cultuur terugkomt en ga experimenteren. Bespreek taboes, want in die hoek zitten vaak de nieuwe winstvormen (denk aan de ontdekking van Viagra). Jaspar heeft het over design-driven innovaties waarin de mens nogal eens ontbreekt; denk aan de prachtige gids van IKEA.

Zijn tip: laat perfectie los. Breng humor en menselijkheid in de kernwaarden van je bedrijf. Humor is een goedkope manier om mensen met meer plezier te laten werken en humor zorgt voor minder stress. Met zijn stroom aan voorbeelden boeit Jaspar de zaal tot hij een teken krijgt dat zijn tijd op is.

De NOS en digitale media

Buiten begint het ondertussen te schemeren, wat een schitterend uitzicht over een deel van de Amsterdamse haven oplevert. Schepen en kantoren lichten op in het donker als Lara Ankersmit haar presentatie start over de NOS en digitale media. Lara neemt ons mee in de reis van de NOS langs nieuwe media. Hoe en wanneer gebruiken nieuwsjunkies de apps en de sites van de NOS? Op zoek naar hoe mensen tv-kijken nu en in de toekomst, houden Lara en haar team zich onder meer bezig met welk device een sport- of nieuwsevent het beste kan worden bekeken.

Zo was er voor het WK voetbal in Brazilië vorig jaar een app met daarin de mogelijkheid om doelpunten vanuit alle hoeken van het veld terug te kijken. En speciaal voor het Jeugdjournaal is een eigen app gemaakt en je vindt op Instagram NOS kort met nieuws in een notendop.

NOS kort op Instagram

De NOS denkt na over hoe je nieuws presenteert op nieuwe devices zoals een smartwatch. Voordat in 2014 de nieuwe website van de NOS responsive was, kwam 98 procent van het verkeer op zoek naar nieuws via apps binnen. Sinds het redesign van NOS.nl stijgt het verkeer naar de website. NOS maakt onderscheid tussen 5 groepen met verschillende behoeften binnen haar doelgroep:

  • De bijblijvers (verreweg de grootste groep)
  • De mensen die niets willen missen
  • Diegenen die nieuws en feiten willen verifiëren
  • Mensen op zoek naar feiten om hun mening te vormen
  • En mensen die live sport- of nieuwsevents willen volgen

Tot slot vertelt Lara een anekdote over een experiment voor een kleinere doelgroep: het inzetten van de Oculus rift voor Prinsjesdag 2014. Met behulp van deze 3D virtual reality-bril kon je een kijkje nemen in de Ridderzaal, waar de troonrede werd uitgesproken, terwijl je achter je bureau zit. Dat leverde verrassende tweets op, omdat niet zozeer de doelgroep van de NOS werd bereikt, maar vooral mensen die dol zijn op gadgets.

Twitter als wereldwijde XL database

De panelsessie na de pauze met Roel Welsing (Triodos), Stefan Harzevoort (Red Hot Minute), Suzanne Ekel (Twitter), Irenka van den Hout (VMC) en Hans Molenaar (PIM) is een vrolijk gesprek over marketing als competentie die in het DNA van iedereen binnen een organisatie zou moeten zitten tot en met de Raad van Bestuur toe. Volgens Roel is verbinden het nieuwe verkopen en zo heet dan ook het boek dat hij schreef over 10 inzichten over succesvol verantwoord ondernemen.

De discussie gaat verder: over verbinding, het aandeel vrouwen in de marketing, de aanstaande opheffing van het VMC. Over CMO’s die geen idee hebben wat er op Twitter gebeurt en zo belangrijke zaken missen die spelen in de doelgroep van hun merk. Dagvoorzitter Sofie mompelt dat ze vandaag nog geen leuk idee de wereld in heeft getwitterd en meer een laffe retweeter is, waarop Suzanne haar geruststelt: “Je hoeft niet altijd te zenden, je kunt je ook laten inspireren”. Twitter als een XL-database waarin 500 miljoen gedachten per dag worden gedeeld. Op basis van tweets had eerder vastgesteld kunnen worden dat er een griepepidemie heerst.

Tot slot is het podium voor Joris Merks-Benjamins van Google. Hij neemt ons mee naar de top-50 klanten van Google die “digital first” denken. Samen met Google bouwen ze hun strategie om naar een future proof versie die 10 tot 15 jaar vooruitkijkt. Aan de hand van 5 uitdagingen laat hij zien dat je als merk de hele customer journey in beeld moet hebben, online en offline. Op welk moment wil je als merk aanwezig zijn en wat gaat er vooraf aan conversie?

Bekijk hieronder de keynote van Joris met voorbeelden als Burberry en het verschil tussen Armin van Buuren en Hardwell (doen, is de moeite waard!).

De dag eindigt met bedankspeech voor Irenka van den Hout voor haar inzet voor het VMC. Saillant detail: het VMC gaat zich in de volgende ledenvergadering opheffen. Tijd om de maskers op te zetten.

Ingeborg Mellaart
Marketeer Pensioen bij A.S.R.

Op avontuur in de online wereld op zoek naar mooie -marketing -verhalen en inspiratie waar je in de echte wereld wat mee kunt. Inspirerende verhalen over eten, yoga, reizen en dagelijkse beslommeringen vind je op mijn eigen blog www.nooor.nl.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!