Van purpose naar profit
Inspelen op de veranderende voorkeuren in de maatschappij is ook gewoon slimme marketing
Al jarenlang wordt er door marketeers gepraat over de rol van merken en bedrijven in de maatschappij. Vooral veel gepraat, want in tegenstelling tot in de VS, vindt het Europese bedrijfsleven dat de maatschappij vooral een verantwoordelijkheid van de politiek is.
Sinds het verschijnen van het IPCC afgelopen maandag wordt er nu ook vanuit de marketinggemeenschap gevraagd om concrete actie. Gelukkig is er sinds kort een nieuw breed gedeeld marketingmanifest. Voor het eerst in decennia is het PIM (Platform Innovatie marketing) erin geslaagd gerenommeerde marketingorganisaties waaronder NIMA, VIA, ADCN, MWG samen te brengen en nieuw gemeenschappelijk marketing manifest te ontwikkelen. Je leest ‘m hier trouwens.
Een manifest dat erin is geslaagd is om in tien punten de uitdagingen van de moderne marketeer scherp samen te vatten. Opgedeeld in drie blokken: markt, mens en organisatie. Dit manifest verdient de aandacht van elke marketeer. Een beetje meer reclame maken voor dit manifest door alle betrokken organisaties onder hun leden, is dan ook echt aan te raden.
Producten die heel goed resoneren bij de voorkeuren van nieuwe generaties consumenten
Toch mis ik nog een belangrijk blok, money. Inspelen op de veranderende voorkeuren in de maatschappij op het gebied van klimaat, duurzaamheid, diversiteit, toezicht en dergelijke is ook gewoon slim marketing bedrijven. Na alle commotie rond de campagne met American Football speler Colin Kaepernick bereikte Nike zijn hoogste stockprice ever. Bedrijven als Tesla en Oatly hebben in een mum van tijd een enorme beurswaarde opgebouwd. Gewoon omdat hun verhaal en producten heel goed resoneren bij de voorkeuren van nieuwe generaties consumenten. Op een wijze die voor hen authentiek, cultureel relevant, ervaringsgericht en emotioneel verbindend is. Zo wordt purpose ook profit. En ontstaat er meer draagvalk voor het mooie marketingvak in de boardroom en bij investeerders.
Ed Stibbe verzorgt een masterclass bij NIMA: De kracht van merkvoorkeur. Hier lees je er meer over