Van Tesla naar Hesla: waterstof heeft de toekomst
Het Groningse bedrijf Holthausen Clean Technology verwierf wereldfaam met de Hesla, een omgebouwde Tesla die op waterstof rijdt. Met als groot pluspunt: de auto rijdt duizend kilometer in plaats van 350. “Ik wilde bewijzen wat je met waterstof kunt doen en dat het echt toegevoegde waarde heeft, omdat je meer kilometers kunt maken dan met batterijen. Ik heb de accu’s er niet uitgehaald, maar waterstof ingebouwd. Ik heb laten zien dat het geen strijd is tussen elektrisch batterijen en waterstof elektrisch, maar dat het kan samenwerken”, aldus waterstofdeskundige Max Holthausen.
De Hesla was een privéproject dat onverwacht uitgroeide tot een mooi uithangbord voor het bedrijf. Holthausen Clean Technology is druk bezig met waterstof toepassingen. “We zijn op dit moment waterstoftankstations in Amsterdam en in Groningen aan het uitrollen. Ook wordt hard gewerkt aan het ombouwen van voertuigen voor gemeentelijke werkzaamheden, zoals vuilniswagens en stadsbussen. We zijn daar nu mee aan het testen en hopelijk kunnen we binnenkort een concessie binnen slepen voor waterstofbussen in Groningen.”
De omgebouwde Tesla
Holthausen Clean Technology gaat verder, waar veel andere bedrijven blijven hangen in kleine projecten en probeersels. Volgens Holthausen is dat een kwestie van geld: “We hebben een productiehal waar we 550 waterstofvoertuigen per jaar kunnen bouwen. We zijn zelfs bezig met nog grotere stappen, door het produceren van componenten. Het is een dure aanbesteding. De onderdelen van een voertuig alleen al kosten een fortuin. Als je dan meerdere voertuigen binnen hebt staan, moet je een behoorlijk kapitaal neerleggen aan onderdelen, voordat je geld krijgt van je klant. Dat is misschien ook wel een bottleneck. Op dit moment bestaat de rem dus echt uit de kosten.”
“Op dit moment bestaat de rem uit de kosten”
Het Hesla-project blijft dan ook bij één omgebouwde Tesla. De techniek is te duur om op grotere schaal in te voeren. Al ziet Holthausen de range extender wel als een serieuze optie voor de toekomst. “Vooral als wij die dingen in grotere aantallen zouden produceren, dan gaan de prijzen omlaag en dat zou perfect zijn voor elektrische auto’s. Ik denkt dat heel veel bedrijven ook over zullen gaan op elektrische auto’s, voor bijvoorbeeld hun vertegenwoordigers. Wanneer ze dan door het hele land rijden, is een waterstof range extender zeker van toegevoegde waarde.”
Huis op waterstof
Waterstof heeft niet alleen z’n nut bewezen in auto’s. Ook toepassingen ter vervanging van het bestaande gasnetwerk lijken haalbaar. “Er zijn allerlei testen gaande met waterstof door de leidingen heen en het is bewezen: het kan. Je kunt het in principe op dezelfde manier gebruiken als dat je nu op aardgas kookt en je huis verwarmen zoals je dat nu met je cv-ketel doet. Dat hoeft niet allemaal elektrisch. Een heel groot deel zal elektrisch worden in de woningbouw, maar er zal ook een groot deel op waterstof gaan werken. Je hoeft in principe heel weinig investeringen te doen om je huis op waterstof te laten draaien. Voor een paar honderd euro ben je klaar met alles aan te passen.”
“We hebben de eerste viral al te pakken”
Aan Max Holthausen zal het niet liggen. Hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Op niet al te lange termijn zal hij het bedrijf van zijn vader en oom volledig overnemen. “Ik denk dat het positief is dat ik bij het bedrijf zit, omdat er met jong bloed een andere visie ontstaat op hoe je iets moet doen. Ik denk ook dat we een andere manier van omgaan met social media gaan zien. De meeste bedrijven doen het allemaal op de standaard manier en het is goed als daar verandering in gaat komen. We hebben de eerste viral al te pakken.”
Geweldig nieuws!
Ik riep al jaren dat niet elektrisch rijden de toekomst heeft, maar waterstof. Ik had geen vertrouwen in de productie van een super accu. Het verweer was dat waterstof gevaarlijk is. Hier het bewijs!
Eddy Yard
Misschien zijn accu’s met een grote capaciteit in een (te) kleine ruimte wel gevaarlijker dan een brandstoftank met waterstof. Recente incidenten met uitgebrande Tesla’s en ontploffende smartphone-batterijen zijn er genoeg. Het laatste bekende incident met waterstof is de ramp met de Hindenburg in 1937.
Altijd dacht ik dat waterstof de oplossing zou zijn. Nu vraag ik me ook af welke methodes er worden gebruikt/gaan worden gekozen voor de productie. En of daar niet ook nadelen aan zitten? Qua schadelijke stoffen,zoals o.a. het CO2 dat we proberen te vermijden. En hoe zit het met het rendement – dat lijkt zeer divers per productiewijze. Kan ik daar iets over terughoren? Ben benieuwd
@ Eddy. Waterstof rijden is dus elektrisch rijden, alleen met een extra schakel die een rendementsverlies oplevert. Onderzoek leert dat waterstof/elektrisch rijden een well-to-wheel energieverlies geeft van 77% en batterij/elektrisch rijden een verlies van 31%
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!