Verborgen seks en andere geheimen in reclame

23 januari 2015, 06:00

Vormgevers zijn vaak geïnteresseerd in het bewust aansturen van het publiek door middel van verborgen visuele boodschappen. Uitingen die je ‘subliminal‘ opneemt, maar die je wel helpen bij het vormen van een mening of gevoel. Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar het kan heel simpel zijn. Deze blog geeft enkele slimme voorbeelden van subliminale boodschappen in reclames en film, die je na het lezen van deze blog met heel andere ogen ziet.

Dit artikel verscheen eerder op de blog van Lewis PR.

Alleen al met een kleur kun je mensen aansturen tot een bepaald gevoel. Het grappige hiervan is dat dit zelfs per cultuur kan verschillen. Waar bijvoorbeeld de kleur zwart als morbide in de westerse wereld wordt beschouwd, wordt dit in het verre oosten gekoppeld aan stabiliteit en aan vooruitgang.

Een heel simpel voorbeeld is de kleur blauw. Wie wordt er nu niet rustig van een heldere blauwe lucht? Wanneer jouw communicatie een helder blauwe uitstraling heeft, krijg je het gevoel dat je hier te maken hebt met een duidelijk en overzichtelijke identiteit. Het hoeft er niet eens in deze bewoordingen te staan en toch krijg je deze boodschap door.

Dzee tkset kun je lzeen odamt je hreesen atuomtiacsh de bdosohcap ivnlueln. Zo werkt het niet alleen met woorden maar ook met beelden. Verborgen beelden kunnen onbewust door je hersenen worden opgepikt waardoor je, zonder dat je het door hebt, een bepaalde eigenschap aan een merk koppelt.

Natuurlijk heb je wel eens van de catchphrase ‘sex sells’ gehoord. Seks wordt daarom veelvuldig gebruikt in subliminale boodschappen. Waarschijnlijk zullen de meeste mensen dit afschuiven als een slechte grap van een puberale vormgever, maar het werkt echt. Als jij onbewust seks linkt aan een bepaalde deodorant, kan het zomaar gebeuren dat je in je eenzame periode die deodorant gaat kopen.

Hierbij enkele voorbeelden van (bekende) verborgen boodschappen.

Facebook belooft seks tijdens je registratie

In eerste instantie vond ik dit ver gezocht, maar sociale netwerken zijn vooral bedoeld om in contact te komen met andere mensen. De vraag naar seks is daar een belangrijke motivatie voor. Het kan toeval zijn, maar het maakt het extra toevallig dat deze afbeelding bij de registratiepagina van Facebook stond. Precies op het punt waar je misschien twijfelt of je wel een account wilt aanmaken. Een kleine motivatie (dat je misschien wel eens seks zou kunnen krijgen) kan mensen over de streep trekken. Ik bedenk me opeens dat ik mijn vriendin heb leren kennen op Facebook.

Hoewel ik het een hele interessante theorie vind, heb ik er wel mijn twijfels over. Als je het goed gaat bekijken, kun je er wel meer in zien. Hieronder nog enkele voorbeelden van wat mensen erin zagen.

Een sexy auto

Ik heb al hele discussies op het werk gehad over deze afbeelding. Is het toeval, of is het bewust gedaan? Een vrouwelijke college van mij wees me erop dat zij een auto niet zou kopen omdat er seks met een uitroepteken bij staat. Hoewel het zomaar een toevalstreffer kan zijn, denk ik wel dat er zeker mannen zijn die het gevoel hebben dat hun sexappeal omhoog gaat bij het kopen van deze auto. Mannen willen graag uitstralen dat ze succesvol zijn. Dat vinden veel vrouwen namelijk aantrekkelijk. Je mag het oneens zijn met deze stelling. Maar hoe leg je dit dan uit?

Naast Hyundai en Facebook zijn meer merken in opspraak geraakt voor dergelijke verborgen boodschappen.

FedEx

Het logo van FedEx staat bekend als een van beste logo’s ter wereld. Niet vanwege de kleur of het font, maar vanwege de pijl. Zie je hem? Kijk eens tussen de E en de X. Je ziet hier een witte pijl. Deze pijl geeft een gevoel van beweging en snelheid. Kenmerken die perfect passen bij een koerierdienst als FedEx. Het is een geniale vondst voor het gebruik van witruimte. Het ontwerp heeft door de jaren heen meer dan veertig awards gewonnen. Volgens de ‘35 years in the 35th Anniversary American Icon‘ editie van het blad Rolling Stones, behoort het tot een van de acht beste logo’s van de afgelopen 35 jaar.

Benieuwd naar wat andere logo’s in hun vorm verstopt hebben? Kijk maar eens hier.

The Greatest Movie ever Sold

Bennie Krol wees ons al eerder naar deze film. Mocht je hem nog niet gezien hebben, neem zeker de moeite om dit alsnog te doen. Deze documentaire laat zien hoe merken in films worden verstopt. Na het zien van deze film kijk je waarschijnlijk nooit meer hetzelfde naar Hollywood films. Wanneer je bewust wordt van deze vormen van productplacement, ontdek je ook steeds sneller mogelijkheden voor het toepassen hiervan.

The Shining

Een echte horror-klassieker is ‘The Shining‘. Nu is het verhaal zelf niet heel interessant, maar de regisseur van deze film is een waar genie. Stanley Kubrick is helaas overleden, maar hij heeft een hele lading aan briljante films nagelaten. ‘The Shining’ is echter zijn eerste film waarvan bekend is dat hij bewust geheime boodschappen in heeft verstopt.

Het was namelijk bekend dat Kubrick heel veel onderzoek heeft gedaan naar subliminale boodschappen in advertisement, voordat hij aan deze film begon. Op het internet kun je veel theorieën vinden over waar deze film eigenlijk over gaat. Van het in scène zetten van de maanlanding, tot aan met de genocide op de Indianen. De ene theorie nog absurder dan de ander. Kunnen ze waar zijn?

De meningen lopen hier sterk over uiteen, aangezien Kubrick nooit heeft verteld wat de betekenis was van zijn geheime boodschappen. Na het zien van de documentaire Room 237 ben ik in ieder geval overtuigd dat er van alles in verstopt zit.

Deze documentaire neemt een hoop theorieën over ‘The Shining’ onder de loep. Niet alles vind ik aannemelijk, maar dat de film onder andere iets vertelt over de genocide op Indianen, ben ik van overtuigd. Deze documentaire is een must see voor iedereen die meer wil weten over subliminale boodschappen. Het is niet zo overduidelijk als in ‘The Greatest Movie Ever Sold‘, maar het kan je beeld van de film compleet veranderen.

Hoe pas je subliminale boodschappen toe?

Het is vooral belangrijk om bewust te zijn van wat je wilt vertellen. Zoek daarna naar symbolen die bij jouw verhaal passen. Dat kan zo simpel zijn als de witte pijl in het FedEx logo. Zo lang het maar een symbool is dat past bij jouw verhaal en gewenste uitstraling. Symbolen als hartjes, sterren, plusjes en minnetjes vertellen iets. Ze staan symbool voor iets en zijn daardoor ideaal om te gebruiken als extra betekenis.

Als het geschikt is om dit in je ontwerp te verwerken, voegen ze een extra lading aan het geheel toe. Wees daarom vooral niet bang om het een beetje te verstoppen. Niet alles hoeft overduidelijk in beeld te staan. Zelfs al zie je het niet meteen, dan nog pikken je hersenen bepaalde boodschappen op. Het is niet voor niets dat er een complete documentaire is gemaakt over al die mensen meer in ‘The Shining’ zagen dan dat je op het eerste gezicht zou zien.

Niek Gooren
Creative Designer bij LEWIS PULSE

Niek werkt als creative designer bij LEWIS PULSE, de digitale marketingtak van LEWIS PR. Misschien dat je hem ooit in ondergoed hebt gezien tijdens zijn zoektocht naar een baan met zijn website http://www.helpniekuitdeww.nl. Samen met het LEWIS PULSE team is hij momenteel verantwoordelijk voor allerhande creatieve uitingen voor diverse klanten.

Categorie

4 Reacties

    Boyd

    Volgens mij wordt in de meeste gevallen hier supraliminale priming bedoelt(en dus niet subliminale priming). Nogal een groot verschil, want subliminale primes neem je niet bewust waar. Terwijl je supraliminale primes wel waarneemt, maar niet door hebt dat het een prime is.


    26 januari 2015 om 12:57
    Ergin

    Leuk idee


    19 november 2015 om 18:23
    Erwin Pruvoost

    Er staat een fout in de tekst: hreesen


    27 juli 2016 om 12:26
    thomasvanmanen

    @Erwin Dat is het idee 😉


    27 juli 2016 om 13:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!