Vergeet u niet iets?
Veel online winkelwagentjes worden vol achtergelaten. Tot nu toe dacht iedereen dat dit kwam doordat klanten zich op het allerlaatste moment bedachtten, en online kassa’s worden dan ook zo doelgericht mogelijk opgezet. Maar wellicht is ook dit laatste één van de afhakers.
Hoevaak heb je al eens – in ‘real life’ – in de kassarij gestaan, terwijl je te binnen schoot dat je iets was vergeten? Je rende – met je boodschappen al op de lopende band – als een bezetene naar het rek waar het vergeten product stond, en voegde dat hijgend toe.
Online winkels bieden die mogelijkheid vaak niet. En sommige klanten haken daarom dus af omdat ze hun winkelwagentje niet meer kunnen bijvullen, terwijl ze aan het afrekenen zijn.
Ik denk dat je hier een heel erg onderschat punt hebt Carl.
Uit mijn persoonlijke ervaringen herken ik de irritatie van lineaire processen in ieder geval.
Carl,
Dit is zeker een interessant punt.
Maar een andere verklaring is die ik de laatste tijd steeds vaker hoor -en ook zelf zie bij klanten – is dat alleen de winkelwagen pagina’s de complete prijsinformatie geven aan gebruikers.
Hoe vaak zie je niet pas bij het laatste scherm hoeveel je moet betalen voor verzenden, verzekeren, annuleren, etc. Ook worden er nog allerlei condities pas duidelijk gemaakt in de winkelwagen.
Ik denk dat er een soort gedrag is, dat mensen voordat ze kopen ook een keer een proefkoop doen zodat ze niet voor verassingen komen te staan als ze echt kopen. Dit sluit ook aan bij de constatering dat gebruikers bijna nooit een aankoop doen bij hun eerste bezoek aan een site.