Vernieuwde interface + nieuwe features gelanceerd in Google Analytics

16 januari 2013, 13:08

Alle updates op een rijtje

Gisteravond heeft Google in zijn Analytics pakket een aantal updates doorgevoerd. Deze zijn vooral gericht op het weergeven van data, menu's zijn herschikt en visualisaties verbeterd. Hieronder een opsomming van de gevonden verbeteringen. Deze zijn gebaseerd op eigen bevindingen en de bevestiging van Dan Barker die hetzelfde gevonden had. Google heeft namelijk nog geen officiële changelog uitgebracht.

Nieuwe grafieksoorten op de dashboard

Op de bestaande dashboards heeft Google 2 nieuwe soorten grafieken geintroduceerd. De Geo-map en de staafgrafiekt:

Ik hoef hier weinig over uit te leggen, het spreekt voor zichzelf. De staafgrafiek kan er bijvoorbeeld als volgt uit zien:

Je kiest een dimensie, wat metrics, eventueel nog een onderverdeling per browser en je hebt bovenstaande barchart. Er zijn diverse visualisatie opties waarbij je labels, assen en andere zaken aan kunt passen. Wat mij betreft een prima aanvulling op de al bestaande visualisaties. Een extra optie is de mogelijkheid tot het indelen van het dashboard op 5 nieuwe voorgedefinieerde manieren:

Segmentatie op dashboards

Als je voorheen een dashboard had met daarop bijvoorbeeld conversiegetallen kreeg je alleen de totalen te zien. Eventueel kon je een nieuw item toevoegen met daarop een filter als “medium=organic” om de conversies vanuit het onbetaalde Google verkeer te zien. Dit zorgt voor veel extra werk, of juist het maken van allerlei dashboards per kanaal. Dat is nu niet meer nodig, je kunt eenvoudig een segment aanmaken en die toepassen op het dashboard om de getallen van dat specifieke segment te zien:

Als het goed is staan je favoriete getallen al allemaal op een dashboard zodat je niet elke ochtend het hele account door moet. Deze functie maakt het nog makkelijker om snel inzichten via het dashboard te krijgen.

Menu indeling

De indeling van het menu aan de bovenkant in de oranje balk is veranderd. De items onder de “home” knop en de “standaard rapportages” zijn samengevoegd tot 1 menu aan de linkerzijde:

Het enige wat nu nog apart staat zijn de “custom reports”. Deze zijn overigens ook uitgebreid met een Geo-map weergave ipv alleen de standaardgrafiek.

De oranje balk is vanaf heden ook vastgezet aan de bovenkant van je scherm, die zal bij het scrollen keurig bovenin blijven staan. Waarom Google hiervoor gekozen heeft is mij niet duidelijk. Het kost schermruimte en bevat niet echt functies die je altijd zichtbaar in je scherm wilt hebben.

De laatste wijziging is een iets verbeterde visuele weergave van de account pulldown met een kopje “recent profiles”:

Dit zijn de tot op heden bekendgemaakt wijzigingen. Iemand die nog iets nieuws gevonden heeft, plaats het in de comments.

Heb je deze nieuwe opties nog niet? Wacht dan 1 a 2 weken, Google rolt zoiets vaak geleidelijk uit over alle accounts.

Afbeelding: Stefanos Kofopoulos (cc)

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

14 Reacties

    DannyOosterveer

    De vernieuwde interface + verbeterde snelheid voelen bij de eerste indruk een stuk prettiger. Vanavond met je blog door de nieuwe features bladeren, thanks!


    16 januari 2013 om 13:23
    Vliegtickets

    Dank voor de update! Dit gaan we gelijk doornemen.


    16 januari 2013 om 13:54
    Robert Hollander

    Weer een stap in de goede richting, maar het blijft lastig dat je maximaal 2 statistieken per tabel op je dashboard kan plaatsen. Een rapportage met Adwords statistieken als klikken, vertoningen, CPC, CTR en conversies kan nog steeds niet wekelijks/maandelijks worden verstuurd per email.


    16 januari 2013 om 14:59
    Robert Hollander

    @Andre: Bedankt voor je reactie. Deze custom reports geven inderdaad al iets meer mogelijkheden. Alleen is het hier volgens mij weer niet mogelijk om een totaaloverzicht van de account en aparte tabbladen voor campagnes/advertentiegroepen/zoekwoorden in 1 email te verzenden. Het zou ideaal zijn als je de tabellen bij verkeersbronnen-advertenties (op basis van klikken) volledig aan het dashboard zou kunnen toevoegen.


    16 januari 2013 om 15:22
    andrescholten

    @Robert: het is mogelijk meerdere tabbladen te maken in een custom report, die kun je vervolgens toevoegen aan een bestaande maand/week mailing. Zo kun je uit mijn hoofd tot 12 rapporten aan 1 mailing toevoegen. Bij het drukken op de ‘mail’ knop kies je dan voor ‘add to existing’.


    16 januari 2013 om 15:24
    Robert Hollander

    @Andre: Super, bedankt voor deze tip. Hier ga ik direct mee aan de slag!


    16 januari 2013 om 15:29
    jeroen@netprofiler.nl

    Hoi Andre,

    Volgens mij mis ik er nog een paar:

    -Sneltoetsen (shift + ?)

    -“Duplicate this tab” in Custom Reports

    -Lijngrafieken in de Motion Charts

    -Mogelijkheid om je snelkoppelingen te hernoemen

    -Real-Time filters opslaan als snelkoppeling


    17 januari 2013 om 06:37
    jeroen@netprofiler.nl

    ps. Voor het overzicht van de Sneltoetsen moet je in GA dus de “?” toets op je toetsenbord aanslaan. Voor de meeste gebruikers is dat dus eigenlijk “Shift + /” maar het makkelijkste onthouden is natuurlijk de “Shift + ?” combi…


    17 januari 2013 om 07:13
    andrescholten

    Mooie aanvullingen Jeroen, over het algemeen kleine features en wijzigingen, maar het maakt het gebruik allemaal net weer wat makkelijker. Vooral die real-time filters op kunnen slaan vind ik persoonlijk erg handig.


    17 januari 2013 om 07:33
    DannyOosterveer

    Ik lees hier wisselende dingen over maar is het nu mogelijk om segmenten toe te passen in het real-time dashboard? Ik gok zo van niet (ik kan het in ieder geval niet vinden).


    17 januari 2013 om 11:19
    andrescholten

    @Danny: helaas is dat niet mogelijk. Je kunt daar alleen de filtervelden boven de tabellen gebruiken. Of anders de filters die op je profiel werken, dus een “organic” profiel maken voor real-time organic verkeer.


    17 januari 2013 om 11:22
    DannyOosterveer

    Dat dacht ik al. Alleen die profielfilters inderdaad. Duidelijk.


    17 januari 2013 om 12:04
    Marco Flapper

    Handig overzicht, met name de ‘Recent Profiles’ vind ik erg handig!


    21 januari 2013 om 15:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!