Verontwaardiging over reclamestunt Telfort

4 augustus 2003, 07:45

De stichting die jaarlijks de herdenking van de capitulatie organiseert heeft ontzet gereageerd op een reclamecampagne van telecombedrijf Telfort. Telfort heeft op 15 augustus een grote reclamecampagne gepland. Het bedrijf wil iedereen uitdagen op die dag een Nederlandse vlag uit te hangen om te vieren dat het bedrijf weer volledig Nederlands wordt. Dat schrijft Trouw.

Telfort, dat nu nog O2 heet, wil huis-aan-huis miljoenen vlaggen verspreiden. Wie de driekleur uithangt, maakt kans op vijf jaar gratis bellen en sms-en. Volgens Telfort speelt de actie met humor in op de Nederlandse mentaliteit.

Het bedrijf zegt niet te weten dat 15 augustus voor veel mensen een emotionele dag is. Een woordvoerder van de telecomaanbieder zegt navraag gedaan te hebben bij alle ambassades, en heeft aan de hand daarvan vastgesteld dat 15 augustus geen offici?le rouwdag is. De offici?le bevrijdingsdag van de Tweede Wereldoorlog van Nederlands-Indi? is 17 augustus, aldus de woordvoerder. De stichting die de herdenking organiseert stelt echter dat 15 augustus de dag is dat Japan capituleerde, en derhalve de formele rouwdag is voor Nederland.

Bron:

http://nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    De Stichting Herdenking 15 augustus 1945 en Telfort hebben een compromis gesloten voor de acties van laatstgenoemde op 15 augustus.

    De Introductiecampagne van Telfort gaat wel door maar het bedrijf heeft toegezegd om de actie op de gewraakte dag niet te ondersteunen met reclame uitingen. De Stichting heeft na deze aanpassing geen bezwaar meer dat Telfort oproept om op die dag te vlaggen.

    De aanleiding voor dit overleg is de huidige reclamecampagne van Telfort. Hierin roept Telfort iedereen op om op 15 augustus as. de vlag uit te hangen om het nieuwe Nederlandse telecombedrijf te verwelkomen en op die manier kans te maken op een prijs. De Stichting Herdenking 15 augustus 1945 maakte bezwaar tegen de actie op deze dag waarop zij het einde van WO II in het Verre Oosten herdenkt.

    In de voorbereiding van de campagne is Telfort naar eigen zeggen zorgvuldig te werk gegaan. Nationale feest- en herdenkingsdagen in binnen- en buitenland zijn geïnventariseerd. Ministeries en diverse ambassades in Nederland zijn geraadpleegd. 15 Augustus staat daar niet te boek als een officiële feest- of herdenkingsdag. Het is wel een dag waarop overheidsgebouwen in Nederland de vlag uithangen om het formele einde van WO II te vieren.

    Bron: Computable


    5 augustus 2003 om 16:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!