Verslag Automated Trading Summit, deel 1
Vandaag vindt in de Westergasfabriek in Amsterdam de Automated Trading Summit plaats. Het congres wordt georganiseerd door de taskforce Automated Trading van het IAB. Er zijn paneldiscussies en presentaties over realtime bidding, audience buying en de toekomst van online media en de rol van diverse partijen daarbij. Op Marketingfacts zullen we vandaag verslag doen van de summit.
Automated Trading is hot
Dat Automated Trading hot is binnen online marketing blijkt o.a. uit de snelheid waarmee de kaarten verkocht zijn. Het Transformatorhuis zit dan ook lekker vol, al zie ik om me heen wel erg veel bekende gezichten en zijn er volgens mij erg weinig marketeers/ klanten aanwezig. De organisatie heeft zojuist deze infographic gedeeld over de bezoekers:
Bron: Automated Trading Summit.
Why should real-time advertising be on everyone’s radar?
Na de dagopening en een eerste paneldiscussie over innovatie was het de beurt aan Tanzil Bukhari, Head of Buyer relations van Google EMEA. Hij komt ons de visie van Google op de toekomst van real-time advertising vertellen. Volgens hem draait het om: Efficiency, Performance & Differentiations.
Real-time bidding is slechts een klein deel
Volgens Bukhare wordt er op dit moment een hoop gepraat over real-time bidding, maar eigenlijk is dat het onderwerp van vorig jaar. De term is te veel een hype op dit moment en we moeten meer naar display kijken als een gewoon marketingmiddel zoals alle anderen. Het gaat daarbij om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon vertellen. Real-time bidding is daarbinnen alleen het aankoop gedeelte en dus in feite maar een detail in het hele verhaal.
Hoe zet je data om in actie?
Volgens Bukhari ligt er nog een flinke uitdaging rond het proces rond de data. Veel bedrijven en netwerken hebben grote hoeveelheden data over hun campagnes, maar slagen er nog nauwelijks in om die data ook real-time in te zetten om hun campagne direct beter te maken. Op dit moment gebeurt dat bijvoorbeeld alleen nog maar met de biedingen, nauwelijks met de creatives. Nog steeds krijgen de meeste mensen de zelfde uiting te zien en niet een uiting die gericht is op de specifieke gebruiker. De aankomende tijd zullen velen werken aan oplossingen om real-time differentiatie in doelgroepen en uitingen aan te brengen.
Bukhari ging verder in op de noodzaak meer tot een geïntegreerd systeem te komen zodat advertising makkelijker wordt en de data beter benut kan worden. Ook kwam hij met drie voor de hand liggende stappen:
-
Engage the user
-
Find and develop audience
-
Buy and sell real-time
Do’s and don’t’s
Door tijdnood kwam er een abrupt einde aan de presentatie en was er geen tijd meer voor de do’s and dont’s. Maar de slides van de presentatie zullen gelukkig later vandaag online komen en dan zullen we hier even een linkje plaatsen.