Vier manieren om augmented reality te gebruiken in je marketingstrategie
Het gaat inmiddels verder dan een ‘leuk filtertje’ toepassen
We zien augmented reality (AR) steeds vaker in marketing en sales opduiken. In social media kennen we AR al van de diverse filters op Snapchat en Instagram. Maar wist je dat je met AR ook je merkbekendheid kunt vergroten en je verkoop kunt stimuleren? Als merk wordt je verwacht dat je meegaat in die ontwikkelingen, zeker als je doelgroep gebruikt maakt AR-mogelijkheden. In dit blog bespreken we vier manieren waarop dit kan.
AR is dus een opkomende trend binnen marketing- en salesstrategieën. Het is een trend waarmee je als merk je klant een unieke ervaring kunt bieden van je product. En dat met behulp van je telefoon. De mobiel is één van de belangrijkste middelen geworden waarmee je (potentiële) klanten interactie hebben je merk, maar ook hun aankoopbeslissingen nemen. Geen slecht idee dus om te bekijken wat AR voor je merk zou kunnen betekenen.
1. Laat klanten je product proberen
Het liefst willen klanten een product uitproberen voordat ze het kopen. Offline kan dit bijvoorbeeld in een paskamer (of thuis passen), een miniverpakking van een product proberen, of bijvoorbeeld een testrit in een auto. Met behulp van AR kunnen potentiële klanten producten als make-up, kleding en interieurartikelen proberen en passen, zonder dat ze naar de winkel hoeven of zelfs maar contact hebben met een bedrijf of klantenservice. Ook hoeven ze niet te wachten en kunnen ze een product direct testen. Voor bedrijven maakt AR een grote fysieke voorraad overbodig, zodat klanten tientallen of zelfs honderden items kunnen passen of uitproberen totdat ze het product vinden dat bij ze past.
L’Oréal Paris is daar een mooi voorbeeld van. Sinds 2018 investeren zij al in AR en ontwikkelden ModiFace, waarmee je onder andere make-up en haarkleuren kunt testen.
Maar ook Pinterest zorgt ervoor dat je producten kunt proberen en daarna direct kunt aanschaffen. Het platform staat bekend als dé plek voor verkoop van producten. En met AR brengen ze dit weer een stapje verder.
Augmented reality is op deze manier dus waardevol voor online verkoopstrategieën voor cosmetica, aangezien consumenten bijna altijd een bepaald make-upartikel moeten beoordelen door het op zichzelf te testen.
Een ander gebied waarop AR goed te gebruiken is, is bij het creëren van een virtuele paskamer. Kleding moet je altijd passen. Of je doet dit thuis, waarbij je vaak te veel besteld om meerdere maten en kleuren te passen. Of je sjouwt alles mee naar een pashokje in de winkel.
Met een virtuele kleedkamer hoeft dat natuurlijk niet. Je swipet door de digitale voorraad en tikt de artikelen aan die je wilt passen. Klinkt als een droom? Merken Zara, Nike, GAP, hebben een voortrekkersrol gespeeld bij het ontwikkelen van AR-pas- en kleedkamers om hun klanten een virtuele ervaring te bieden bij het selecteren van kledingartikelen. Maar ook het Nederlandse bedrijf Ace & Tate geeft je de mogelijkheid om online brillen te passen.
2. Geef een online, real life tour
Augmented reality biedt bedrijven de mogelijkheid om een digitale component toe te voegen aan hun fysieke locaties en producten. Klanten kunnen een product of object scannen om een AR-ervaring te krijgen. Maar ook bijvoorbeeld voor meer informatie of om een bijzondere ervaring met het merk te beleven.
Zo heeft Starbucks een digitale tour door hun winkel gemaakt waarmee je met behulp van AR een bijzondere ervaring krijgt van het merk. Gebruikers kunnen objecten in de winkel scannen om toegang te krijgen tot een virtuele tour, waarbij aanvullende informatie wordt verstrekt als aanvulling op de fysieke site.
Een ander, nieuwer, voorbeeld is Local Lenses van Snapchat. Daarmee kun je door de straten van Londen lopen en graffitikunst bewonderen met de filter. Dat brengt een digitale tour zeker naar een hoger level!
3. Update je marketingmateriaal
Een laagdrempelige en eenvoudige manier om te starten met AR is om het toe te voegen aan je bestaande middelen. Met augmented reality kun je je marketingmaterialen, zoals visitekaartjes en brochures net even interessanter maken door er een virtuele component aan toe te voegen. Gebruikers kunnen gedrukt materiaal scannen met hun telefoon om toegang te krijgen tot functies die hen meer informatie en manieren bieden om in contact te komen met het merk. Je klant kan bijvoorbeeld een brochure op een bepaalde plek scannen om een video weer te geven waarin je meer informatie krijgt. Zo krijgt een wat statische tekst op de brochure een dynamisch element.
Binnen de auto-industrie hebben Hyundai en Mercedes beide AR-toepassingen ingevoerd. Hyundai was de eerste die een uitgebreide handleiding voor chauffeurs maakte en Mercedes heeft dit concept nog een stap verder gebracht. Mercedes-eigenaren hebben toegang tot een functie genaamd ‘Ask Mercedes’, die een AI-assistent gekoppeld aan een augmented reality-interface om een groot aantal mogelijke vragen te beantwoorden.
Je kan met AR dus dynamische en virtuele elementen toevoegen waarmee je de interactie en betrokkenheid van je bedrijf en merk vergoot
4. Creëer een buzz rond je merk
De eerste tips zijn vooral gericht op de verkoop en presentatie van je product of merk met behulp van AR. Maar je kunt augmented reality ook gebruiken om meer aandacht voor je merk te generen. Het creëren van een nieuwe, onverwachte of leuke AR-ervaring kan een interessante buzz rondom je merk geven. AR is voor veel mensen relatief nieuw, wat betekent dat een goed ontworpen AR-experience je klanten een heel bijzondere ervaring kan geven. En we praten graag met anderen over bijzondere ervaringen.
Gebruikers werden getrakteerd op de aanblik van een plunderende tijger, UFO’s en loslopende robots
Een perfect voorbeeld van het gebruik van augmented reality om buzz te creëren, is een Pepsi-campagne bij een busstation in Londen. Pepsi gaf gebruikers toegang tot een virtueel AR-venster naast de muur van het busstation. Gebruikers werden getrakteerd op de aanblik van een plunderende tijger, UFO’s en loslopende robots in het AR-vista. Door de verveling van het wachten op een bus met een augmented reality-ervaring weg te nemen, slaagde Pepsi erin om discussie op gang te brengen en hun merkreputatie te versterken.
Maar ook wanneer je geen grote budgetten tot je beschikking hebt zijn er mogelijkheden. Zo creëerde Chanel voor de feestdagen een kleine AR-experience met een virtuele glazen sneeuwbal. En Dior ontwikkelde een speciale make-upfilter om online extra te kunnen schitteren.
We kunnen met augmented reality dus steeds meer online en offline gebeurtenissen ervaren en met elkaar verbinden. Dat geeft enorm veel nieuwe mogelijkheden voor uitbreiding op je marketingstrategie. Door dit soort ervaringen met AR mee te nemen in je merkstrategie, kun je op een bijzondere manier je naamsbekendheid vergroten. Zeker weten dat mensen hierover gaan praten.