De nieuwe YouTube-formats: vier manieren voor slim gebruik

2 augustus 2018, 06:00

Google introduceerde onlangs een aantal nieuwe YouTube-formats: Trueview for Action, Trueview for Reach en Maximize Lift. Daarnaast gaan we binnenkort allemaal gebruik maken van de nieuwe AdWords-interface. Het is dus niet alleen belangrijk om te weten wanneer je welk format inzet, maar ook waar je het vindt in de nieuwe interface.

Google onderscheidt vier doelstellingen voor YouTube-campagnes:

  • Merkbekendheid en bereik
  • Product- en merkoverweging
  • Websiteverkeer
  • Leads

Wil je adverteren op YouTube? Bepaal dan eerst wat de hoofddoelstelling wordt van de campagne. Zo kun je beslissen welk format het beste bij die doelstelling past. Hieronder een overzicht met de doelstellingen binnen YouTube en de bijbehorende formats per doelstelling.

Merkbekendheid en bereik

Wil je een breed publiek bereiken om de bekendheid van je merk of product te genereren of vergroten? Dan kies je voor Merkbekendheid en bereik. Binnen deze doelstelling kan gekozen worden voor bumper-ads, TrueView for Reach, Reservation, outstream video-ads, Masthead of TrueView In-stream. Vervolgens kun je verder segmenteren door bijvoorbeeld te bepalen op welke plek je video-advertenties getoond moeten worden of van welke biedstrategie je gebruik wilt maken.

Om de impact van de campagnes binnen de doelstelling Merkbekendheid en bereik te meten, kun je gebruik maken van de volgende statistieken: awareness lift, ad-recall lift, vertoningen, frequentie en uniek bereik.

Product- en merkoverweging

Wil je mensen aansporen om je product of merk te overwegen? Kies dan voor Product- en merkoverweging. Binnen deze doelstelling spreek je potentiële klanten aan die interesse of belangstelling tonen in het merk of de productcategorie en moedig je deze mensen aan om het merk of product in de toekomst te overwegen. Binnen deze doelstelling horen de volgende formats: TrueView In-stream, TrueView for Shopping, TrueView Discovery en Maximize Lift. Hierna kun je verder segmenteren. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een feed in een Merchant Center-account? Maak dan gebruik van TrueView for Shopping.

Om de impact van de campagnes binnen de doelstelling Product- en merkoverweging te meten, kun je gebruik maken van de volgende statistieken: consideration lift, purchase intent lift, favorability lift en weergaven.

Websiteverkeer

Wil je gebruikers stimuleren om je website te bezoeken? Kies dan voor de doelstelling Websiteverkeer. In dit geval kies je het format Trueview for Action.

Om de impact van de campagnes binnen deze doelstelling te meten, maak je gebruik van de statistiek ‘klikken’.

Leads genereren

Wil je leads genereren en je campagne afrekenen op kosten per lead? Kies dan voor de doelstelling Leads. Je hebt hierbij de keuze voor Trueview for Action en Universall App Campaign for Video. Maak je gebruik van een app? Kies dan voor Universall App Install.

Om de impact van de campagnes binnen deze doelstelling te meten, kun je gebruik maken van de volgende statistieken: leads, websiteconversies, winkelbezoeken, verkopen en app-installaties.

Wil je binnenkort een YouTube-campagne opzetten? Bepaal de doelstelling van de campagne en kies het geschikte format. Sommige formats zijn alleen beschikbaar in de nieuwe interface, maar je weet ze nu te vinden. Veel succes!

Chloé Fonville
Digital Advertising Specialist bij SDIM

Fulltime Digital Advertising Specialist bij full-service online marketingbureau SDIM. Gespecialiseerd in video- en vacaturemarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!