Vier tips voor doelgroep-targeting via Google AdWords

4 mei 2018, 06:00

De inzet van doelgroep-targeting verandert continu en wordt steeds uitgebreid. Het wordt bijvoorbeeld toegepast door een eigen doelgroep te maken en deze te targeten binnen het zoeknetwerk, door te targeten – via similar audience-lijsten – op mensen die vergelijkbaar zijn met jouw doelgroep, en via klantenmatch, waarbij gepersonaliseerde advertenties worden getoond aan klanten op basis van gegevens die eerder met Google zijn gedeeld. In dit artikel geef ik vier tips hoe je doelgroep-targeting nog beter kan gebruiken, zodat je campagnes kan optimaliseren en je de budget optimaal benut.

Met doelgroep-targeting kun je nauwkeuriger aangeven wie jouw advertenties ziet. Bereik bijvoorbeeld mensen die eerder interesse getoond hebben in de producten of diensten die je aanbiedt. Ook kun je beter inspelen op de intentie van de (be)zoeker. Voorheen werd er met verschillende zoekwoorden geprobeerd de zoekintentie te achterhalen: ontzettend lastig, aangezien iedereen anders zoekt. Iemand die zoekt op ‘laptop kopen’ kan zich nog bevinden in de oriëntatiefase, maar kan ook al gericht zijn op daadwerkelijke aanschaf. Met doelgroep-targeting is het een stuk eenvoudiger om de zoekintentie te achterhalen en hierop in te spelen.

Zet RLSA-lijsten effectiever in

Remarketing Lists for Search Ads is een functionaliteit binnen AdWords die het mogelijk maakt om 1) anders te bieden op mensen die je website eerder hebben bezocht en 2) een andere tekst te laten zien aan mensen die je website eerder hebben bezocht.

1. Target (oud-)klanten

Als het binnen jouw branche gebruikelijk is, kun je (voormalige) klanten targeten die zoeken naar je concurrenten. Maak een doelgroep met klanten die minimaal een x bedrag hebben besteed op je website. Deze doelgroep target je in een aparte campagne via ’target en bieden’. Voeg vervolgens de namen van concurrenten toe als zoekwoorden. Zet bijvoorbeeld in de advertentietekst dat (terugkerende) klanten 10 procent korting krijgen op hun volgende aankoop. Let wel op dat je niet de naam van de concurrent(en) gebruikt in de advertentie. Met deze strategie kun je voorkomen dat goed converterende klanten overstappen naar de concurrent.

2. Maak aparte doelgroepen voor converterende en niet-converterende klanten

Een andere optie is het anders benaderen van converterende klanten ten opzichte van niet-converterende bezoekers. Converterende klanten bieden mogelijkheden voor het opbouwen van een goede relatie en dat kan leiden tot meer conversies en goede mond-tot-mond reclame. Zo kan je hen benaderen met aparte sitelinks, naar FAQ-pagina’s. Een software- of elektronisch product kan na aanschaf nog veel vragen oproepen. Door hier goed uitleg over te geven kan de klanttevredenheid vergroot worden. Via aparte advertenties kan je ook sturen op extra ‘soft’ conversies zoals nieuwsbriefaanmeldingen. Verder kunnen gerelateerde producten of diensten (bijvoorbeeld bijpassende accessoires bij een product) aangeboden worden aan bestaande klanten via een aparte campagne.

3. Maak aparte doelgroepen op basis van geslacht en categorieën op de website

Bestaat je website uit verschillende categorieën (bijvoorbeeld kleding of elektronica)? Maak dan verschillende doelgroepen aan op basis van mensen die pagina’s uit de betreffende categorie hebben bezocht. Het voordeel hiervan is dat je eerder de koopintentie van de websitebezoekers kunt achterhalen en hier teksten op kan aanpassen. Zie je dat een man pagina’s bezoekt met vrouwensieraden, dan zou je kunnen stellen dat het gaat om een cadeau. Wijzig dan de advertentietekst naar: ‘De droomoorbellen van iedere vrouw.’

4. Combineer social kanalen met RLSA-lijsten

Vaak hebben adverteerders alleen doelgroepen zoals ‘alle gebruikers’ en ‘geconverteerde bezoeker’ toegevoegd aan hun search-campagnes, terwijl ze tegelijkertijd ook adverteren op kanalen zoals Facebook en Instagram. Zonde om hier niks mee te doen!

RLSA maakt het mogelijk om social kanalen en search beter op elkaar aan te laten sluiten. Zo is het in Facebook bijvoorbeeld mogelijk om mensen te targeten op basis van interesses, gelikete pagina’s, beroep enzovoort. Social is daarom een ideaal kanaal om een hele specifieke doelgroep te benaderen die potentieel interesse hebben in het product of de dienst die je aanbiedt. Binnen search zou je daar vervolgens weer op in kunnen spelen door een doelgroep aan te maken van mensen die via een specifieke social campagne op de website zijn gekomen.

“Remarketing Lists for Search Ads maakt het mogelijk om social kanalen en search beter op elkaar aan te laten sluiten”

Ervan uitgaande dat bezoekers die via social op je website zijn gekomen, een grotere conversiekans hebben dan mensen die deze stap nog niet hebben gemaakt, zou je in AdWords een losse campagne op kunnen stellen met daarin specifiekere advertenties en eventueel algemenere zoekwoorden. Op die manier bundel je de krachten van je sociale uitingen en Google AdWords, en kun je ervoor zorgen dat je advertenties er meer uitspringen dan die van je concurrent. Een onderschatte techniek die tot goede resultaten leidt.

Doelgroeptargeting biedt mogelijkheden om meer te halen uit je campagnes en jouw doelgroep beter te bereiken. Heb jij andere tips voor het toepassen van doelgroep-targeting? Laat het weten in de comments.

Laura Muller
Digital Advertising Consultant | SEA bij Traffic Builders

Digital Advertising Consultant bij Traffic Builders.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!