Vijf lessen in reputatiemanagement van Frank Peters (Virtus Communications)

16 januari 2018, 14:00

‘PR-druk op ondernemers is enorm toegenomen door opkomst social media’

Media- en reputatiemanagement is een vakgebied met eigen wetten. Een vak apart. Frank Peters, eigenaar Virtus Communications, heeft al dertig jaar expertise opgedaan op dit terrein. ​In gesprek met 7 Ditches TV deelt hij vijf lessen om als bedrijf je kernboodschap optimaal uit te dragen in de sterk versnipperde en gedigitaliseerde mediawereld.

Frank Peters zit bijna dertig jaar in het communicatievak, voorheen als directeur van PR-netwerk Porter Novelli en later als eigenaar van Virtus Communications. Hij heeft veel ervaring met het managen van bekende corporate merken en de ontwikkeling van corporate communicatiestrategie. Zijn specialismen zijn corporate reputatiemanagement, crisismanagement en issuemanagement. Daarover schreef Peters de boeken ‘Reputatie onder Druk’, ‘What are they saying about you?’, ‘Spanning rond de Boardroom’ (samen met zakenpartner Eric Heres) en recent ook ‘Mediatraining voor Iedereen’. Hij doceert aan Beeckestijn en Utrecht Business School.

1. Kies bewust

‘Als je in contact komt met media, moet je nagaan of die vraag wel voor jou bedoeld is’, zegt Peters. ‘Als je alleen maar wordt uitgenodigd om een ander merk of een andere bestuurder negatief te bejegenen, dan is de vraag of je wel moet meewerken aan dit onderwerp. Ook als dit onderwerp niet helemaal bij je past of het medium niet aansluit bij je doelgroep, moet je jezelf die vraag stellen.’

2. Voorbereiding is de beste improvisatie

Peters: ‘Ik denk dat improviseren in mediagesprekken niet bestaat. Je moet eigenlijk alles in detail hebben voorbereid. Je moet ongelooflijk goed zijn in mediawoordvoering als je ter plekke wilt improviseren. Denk vooraf na over de vraagpunten van de journalist.’

3. Spreek in soundbites

‘Er bestaan geen grijstinten meer voor een journalist, alleen maar zwart of wit. Dat betekent dat je in korte statements moet nadenken en die statements ook moet gebruiken. Een gesprek in een nieuwsuitzending duurt vaak erg kort, dus je kunt slechts enkele soundbites kwijt in zo’n gesprek.’

4. Regisseer het gesprek

‘Probeer het gesprek te verleggen naar jouw eigen kernboodschap. (…) Maar je moet wel eerst antwoord geven op de vraag die de journalist stelt.’

5. Maak je niet afhankelijk

‘Je hebt de boodschap nooit honderd procent in de hand als je iets naar buiten brengt via andere kanalen. Dus je moet ook je eigen kanalen inzetten. Zo kun je zelf de framing doen en je eigen verhaal naar buiten brengen.’

Bekijk de hele aflevering om meer insights op te doen met betrekking tot de lessen van communicatie-expert Frank Peters. Zo zegt hij onder meer: ‘De druk op ondernemers en bestuurders om direct te reageren is enorm toegenomen door de opkomst van social media. Onderzoek wijst uit dat je in principe elk merk onder druk kunt zetten met vijftig anonieme twitteraars die dezelfde boodschap verspreiden.’

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!