Vijf manieren om Instagram optimaal in te zetten

26 mei 2018, 08:00

De hetze rond Facebook heeft gezorgd voor een versnelde verschuiving van Facebook-gebruikers naar andere social media, zoals Instagram. Dit is een trend die we de afgelopen jaren al waarnamen, maar die door de recente ontwikkelingen in een stroomversnelling terecht is gekomen. Er wordt zelfs gespeculeerd dat de teloorgang van Facebook bewust in scène is gezet om het publiek naar Instagram, tevens onderdeel van Facebook, te bewegen. Op dit moment is Instagram het snelst groeiende sociale netwerk ter wereld. Als marketeer of brandmanager wil je natuurlijk daar zijn waar alle buzz is. Vijf manieren om dat slim te doen.

Instagram-facts

  • Instagram heeft meer dan 750 miljoen gebruikers
  • De gemiddelde dagelijkse tijdsbesteding op Instagram per gebruiker = 30 minuten
  • Instagram-gebruikers zijn geneigd om zes keer vaker met merken in de weer te zijn op Instagram dan op Facebook (Juulr, eigen onderzoek: 250 socials van brands geanalyseerd en conclusies gepresenteerd)
  • Gemiddeld bezoekt een Istagram-gebruiker 3,9 websites per dag via Instagram
  • 32 procent van de volwassenen zit op Instagram
  • Het aantal Instagram-gebruikers is de afgelopen 2,5 jaar met meer dan 350 procent gegroeid
  • 59 procent van de Instagram-gebruikers logt dagelijks in
  • 35 procent van de gebruikers logt meerdere keren per dag in

Vijf manieren om Instagram in te zetten

Het is natuurlijk goed om jezelf eerst de vraag te stellen: waarom Instagram? Dit is namelijk volledig afhankelijk van je doelstellingen en de doelgroep die je voor ogen hebt. Instagram is tenslotte een uitgelezen platform voor brand awareness en het stimuleren van merkbeleving. Daarnaast richt het zich voor een belangrijk deel op de millennials, Gen-Z en in steeds sterkere mate ook op Gen-X.

1. Influencer-marketing

Influencer-marketing op Instagram is big business. Zoals aangegeven, is het altijd eerst de vraag of jouw doelgroep zich wel bevindt op Instagram. Het medium is namelijk nog steeds, en vooral, gericht op de B2C-markt.

Zoek de juiste influencers bij je merk of product. En dan doelen we zeker niet op het filteren van headshots. Veel marketeers zijn nog altijd op zoek naar een intrinsieke klik tussen merk en influencer. Dit is zonder meer belangrijk, maar vraag jezelf ook vooral af of de doelgroep overeenkomt met jouw beoogde publiek: welke doelgroep spreekt de influencer aan? Valt mijn klantprofiel binnen deze doelgroep? Het is daarnaast ook verstandig om je te verdiepen in de zogeheten ‘false flags’ op Instagram, zodat je fake influencers en ghost accounts leert herkennen.

“Vraag jezelf ook vooral af of de doelgroep overeenkomt met jouw beoogde publiek”

Een belangrijke trend die wij bij Juulr ervaren, is een verschuiving van brand-posts naar conversie-posts. Nu is Instagram (nog) niet het uitgelezen kanaal om maximaal sales naar binnen te harken, maar de trend is gezet. Instagram Stories blijkt een uiterst geschikt middel om je doelgroep door te sluizen naar bijvoorbeeld je landingspagina of webshop.

2. Advocate-marketing

Een elementair verschil tussen influencer-marketing en advocate-marketing is dat je in het geval van influencer-marketing een social influencer inspireert of inhuurt om je product te promoten. Hier komt direct, of indirect, altijd een vorm van vergoeding bij kijken. Doel van advocate-marketing is door middel van mond-tot-mond reclame via social media de loyaliteit van je klanten over te brengen op een gelijkgestemd publiek.

Met advocate-marketing verzoek je loyale klanten om je merk of product te promoten. Denk bijvoorbeeld aan fans van een schoenenmerk die, op verzoek, na aankoop een nieuw paar sneakers met hun community op Instagram delen en hier een aantal belangrijke hashtags aan koppelen. Of bijvoorbeeld vaste klanten die een ervaring in een restaurant delen met hun vrienden en familie.

3. Social ad-marketing

Adverteren op Instagram is voor veel populaire merken en bedrijven een gegeven. De resultaten van deze social ad-campagnes lopen echter sterk uiteen. Nu werkt Instagram in zekere mate hetzelfde als Facebook, voor wat betreft het vergaren en terugkoppelen van gebruikersdata, waardoor je je merk bij je doelgroep vrij specifiek in the picture kunt spelen.

“Realiseer je dat resultaten van social ad-campagnes sterk uiteen lopen”

Een belangrijke uitdaging voor merken is om het publiek op Instagram op te warmen, of op te leiden, voor de conversie. Het is tenslotte een platform waar je even snel je tijdlijn afscrollt en hier en daar een like of comment uitdeelt. Dit maakt het voor menig adverteerder minder interessant dan Facebook, LinkedIn of bepaalde blogsites, waar je de klant zonder al teveel moeite door je funnel kunt begeleiden.

4. Storytelling

Dit past wellicht niet helemaal in dit straatje, maar is een niet te onderschatten onderdeel van je marketingstrategie voor Instagram. Het optimaliseren van je bio is key voor een goede conversie via je Instagram-kanaal.

Het zijn kleine zaken, zoals het toevoegen van relevante emoji’s en een duidelijke call-to-action in je bio, maar ook het plaatsen van voldoende stories. Veruit het overgrote deel (89 procent) van de conversies op Instagram vindt plaats door middel van Stories.

Er zijn verschillende cases die laten zien dat Instagram Stories fantastisch werkt om potentiële klanten door te verwijzen naar je landingspagina, webshop of leadformulier. Of het eindstation nu een aankoop in je webshop is of het boeken van een proefrit of testpakket, Stories begint zich te ontpoppen tot een effectief middel om zowel zachte- als harde conversietargets aan te tikken.

5. Viral-marketing

Om viral te gaan op Instagram, is het goed om een aantal zaken mee te nemen. Hier komt namelijk standaard de nodige creativiteit en discipline bij kijken. Je kunt natuurlijk gemakkelijk een #vifitmomentje creëren en tout Nederland verzoeken om op maandagochtend tegen 10:30 een post op Instagram te plaatsen. Maar zie dit maar eens te managen. Het is belangrijk om eerst een campagnestrategie te ontwerpen en hier een unieke hashtag aan te koppelen.

Een treffend voorbeeld van een succesvolle campagne, is de case van Chanel. Chanel wilde in september 2016 buzz creëren voor de lancering van de nieuwe geur Chanel N°5 L’EAU. Het modehuis nodigde een aantal van ’s werelds vooraanstaande fashion influencers uit op hun landhuis (en tevens productiefaciliteit) in Grasse, Zuid-Frankrijk. De influencers werden door Chanel uitgenodigd om de bloemenvelden van Chanel te komen verkennen, terwijl het personeel van Chanel hen tekst en uitleg gaf van hoe de geuren in hun productielijn tot stand komen.

“Je kunt natuurlijk een #vifitmomentje creëren en tout Nederland verzoeken om op maandagochtend een post op Instagram te plaatsen”

Dit was een bijzondere ervaring voor de influencers. Ze hebben dit avontuur dan ook fanatiek gedeeld op Instagram, veelal in combinatie met de hashtags #newchanel5 en #chanelgrasse. Deze hashtags alleen al genereerden meer dan 1.600 stukjes content. De inspanningen van de influencers leverden vervolgens meer dan 900.000 likes op voor #newchanel5. De content op Instagram bereikte uiteindelijk meer dan 9 miljoen mensen op social media.

Een andere trend die in ontwikkeling is, is het inzetten van seeding-marketing. Seeders zijn influencers met een groot sociaal netwerk die een post ‘kapen’, om daar vervolgens viral power aan te geven. Dwayne Johnson heeft onlangs een geslaagde poging gedaan om zijn nieuwe film ‘Rampage’ te promoten, door de trailer van een intro en commentaar te voorzien. Dat zorgde voor een viraal effect. Nu is Dwayne Johnson natuurlijk überhaupt goud in de handen van iedere viral marketeer, maar het visualiseert precies hoe je seeding-marketing kunt inzetten.

Conclusie

Instagram is zonder meer the place to be voor merken gericht op de B2C-markt. Daarnaast zorgen de ontwikkelingen op Instagram en naburige social media voor een verschuiving in focus, waardoor de waarde van Instagram voor veel merken en adverteerders alsmaar sterker wordt.

Patrick Kant
Chief Marketing Officer bij Juulr

Patrick is werkzaam als directeur bij Juulr. Binnen Juulr is Patrick eindverantwoordelijk voor alle customer-related en marketing activiteiten. Daarnaast beheert Patrick, samen met zijn team, de portefeuilles van diverse multinationals en adviseert hij hen op strategisch vlak.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Juulr

    Hi Jacarrino!

    Dat hebben we zonder meer! We kunnen wel een aantal mooie cases uit het MKB en de retail voor je op een rij zetten. Kom gerust eens langs voor een kop koffie.


    27 mei 2018 om 19:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!