Vijf online marketing-tactieken die jouw FMCG-merk versterken

29 juli 2020, 13:16

Veel FMCG-merken laten online nog een hoop kansen liggen. Zonde, want de online aankopen blijven stijgen en die consument? Die is de hele dag door online te vinden. In dit blog zet ik vijf tactieken op een rij om als merk online (nog) beter te scoren.

1. Merkvoorkeur door associatie

Als FMCG-merk ben je continu flink aan het concurreren. Zowel met je concurrenten in het schap als voor een gevestigde plek in het hoofd van de consument. Wat veel merken nog wel eens (lijken te) vergeten, is dat er al een heel traject is voordat iemand überhaupt het (digitale) schap bereikt.

Het creëren van associatie tussen moment en jouw product is hierbij essentieel. Door marketinggoeroe Byron Sharp ook wel mentale beschikbaarheid genoemd. In praktijk betekent dit dat je een glasheldere boodschap wil afgeven. Als ik hongerig in de rij sta bij de supermarkt, kies ik bijvoorbeeld eerder voor een Snickers dan een Mars. Want ja, Snickers stilt de honger en claimt deze associatie door uitingen zoals onderstaande video.

2. Wees relevanter met micromomenten

Ook maak je het verschil door slim in te spelen op micromomenten. Bijvoorbeeld door hyperlokale advertenties rondom een supermarkt om letterlijk en figuurlijk dichtbij het aankoopmoment aanwezig te zijn. En wat denk je van in beeld komen op precies dat moment dat een behoefte ontstaat? Een Instagram Story voor Hero Jam is rondom het ontbijt een stuk relevanter dan ’s avonds als ik op de bank zit en gewoon chips wil. Zo haal je dus het maximale uit je mediabudget door op het relevante moment in beeld te komen.

3. Samenwerking met digital trade marketing

De samenwerking tussen retailers en merken is de laatste jaren sterk geïntensiveerd. Ook het aantal online tools dat hierin faciliteert is toegenomen. Denk bijvoorbeeld aan de Shopping-elementen binnen Google en Facebook. Door budgetten slim te combineren, worden gezamenlijke advertenties efficiënter vertoond, waardoor merk en retailer elkaar online versterken.

4. Inzicht in merk en brand metrics met een Brand Lift-studie

Het laatste punt draait om meetbaarheid. Een van de grote voordelen van online is tenslotte dat bijna alles meetbaar is. Al moet je dan wel de juiste KPI’s kiezen. En dit zie ik vaak nog fout gaan, waardoor bijvoorbeeld online branding-campagnes met als doel naamsbekendheid, toch worden afgerekend op websitebezoekers of conversies.

Een online Brand Lift-studie biedt de oplossing en meet waardevolle metrics zoals advertentie herinnering en merkvoorkeur onder de doelgroep. Hierbij ondervraagt de studie een exposed group (video wel gezien) en een control group (video niet gezien) en geeft deze inzicht in het verschil tussen beide. Zo krijg je gedurende het jaar op verschillende momenten inzicht in hoe je merk er voor staat. En fijn: de studies zijn gratis vanaf een bepaald mediabudget.

5. Pre-testen van materialen

Een extra voordeel van online marketing voor FMCG-merken is dat je de mogelijkheid hebt om te pre-testen. Zo test je bijvoorbeeld welke USP het meeste resultaat heeft in je folder. En twijfel je tussen twee varianten van je brand movie? Dan kun je op kleine schaal testen welke versie het beste bij je doelgroep aanslaat, voordat je hem massaal verspreidt. Zo haal je maximaal rendement uit je creatie en vergroot je de kans op een succesvolle campagne aanzienlijk!

Hoe haal jij het maximale uit je FMCG-merk?

Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Bovenstaande tactieken zijn echter een mooi begin. Heb jij er al mee geëxperimenteerd of juist andere tactieken die je aanbeveelt? Laat het dan vooral weten in de comments hieronder!

Silvie Scheepers
Senior Branding Specialist bij PauwR Digital Marketing

Senior Branding Specialist bij PauwR Digital Marketing. Hier ben ik verantwoordelijk voor het inzetten van digital marketing strategieën om de naamsbekendheid van merken te verbeteren. Daarnaast member van de Taskforce Programmatic van IAB Nederland.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!