Vijf redenen waarom familiebedrijven crises overleven

23 oktober 2020, 06:02

Veel bedrijven worden momenteel geraakt door de coronacrisis. Wat opvalt is dat het vooral niet-familiebedrijven betreft die er vaak op los snijden om het schip drijvende te houden. Vanzelfsprekend is financiële gezondheid van levensbelang voor elk bedrijf, maar in tijden van crisis zien we een duidelijk verschil in aanpak tussen familiebedrijven en niet-familiebedrijven. Familiebedrijven lijken met hun aanpak vaak aan het langste eind te trekken in uitdagende tijden.

We zetten vijf redenen op een rij waarom ze het in deze uitdagende tijden beter doen dan niet-familiebedrijven:

1. Generatiestrategie

Eén van de grootste krachten van familiebedrijven is dat ze handelen vanuit een langetermijnvisie en hieraan vasthouden ongeacht de uitdagingen die crises met zich meebrengen. Het doel van veel familiebedrijven is om voort te blijven bestaan voor de volgende generatie. Waar niet-familiebedrijven voornamelijk van kwartaal naar kwartaal leven, zijn familiebedrijven vooral gefocust op het vraagstuk: hoe laten we de organisatie zo goed mogelijk achter voor de volgende generatie? Deze focus beïnvloedt de dagelijkse keuzes op een positieve manier. Ze vermijden grote risico’s, zijn vaak gericht op duurzaamheid en het onderhouden van relaties zowel intern als extern.

2. Zorgzaamheid & verantwoordelijkheid

Onlangs sprak ik de marketingdirecteur van een bedrijf dat hard getroffen is door de coronacrisis. Omdat hij daar nog niet zo lang werkt vreesde ik eerlijk gezegd dat hij op straat zou komen te staan in verband met bezuinigingen. Tot mijn verbazing klonk hij bijzonder ontspannen en vertelde hij me dat de familie achter het bedrijf enorme verantwoordelijkheid neemt voor de medewerkers. Ze investeren waar nodig eigen kapitaal zodat niemand op korte termijn de organisatie hoeft te verlaten. Dit staat in groot contrast tot de ontslagrondes die je ziet bij niet-familiebedrijven waar bijvoorbeeld aandeelhouders de scepter zwaaien. De zorgzaamheid betaalt zich op langere termijn terug in loyaliteit en hogere productiviteit van de medewerkers richting het bedrijf.

3. Samen door dik en dun

Het klinkt misschien niet als de meest logische zet: iedereen vasthouden terwijl de omzet flink gekrompen is. Het kost een organisatie veel geld dat pas op lange termijn terugverdiend wordt. Toch kijken familiebedrijven vaak verder dan de cijfers, naar iets veel belangrijkers en duurzamers: de samenhang. Doordat niemand gedwongen wordt tot ontslag, heerst er een positief teamgevoel in plaats van angst en onzekerheid die een reorganisatie met zich meebrengt.

Een familiebedrijf begrijpt als geen ander de waarde van het team

Een familiebedrijf begrijpt als geen ander de waarde van het team, de kracht van de familie. Zij weten uit ervaring dat goede en slechte tijden komen en gaan. Vaak bestaan ze al langer en hebben ze samen het nodige doorstaan en zijn ze er sterker uit gekomen. Dat zorgt er ook voor dat ze een rotsvast vertrouwen hebben in de toekomst. Wanneer er met die teamspirit doorgewerkt wordt, heeft dat een wonderbaarlijk versterkend effect op de wendbaarheid en weerbaarheid van het bedrijf in barre tijden. Dat effect is met geen mogelijkheid te koop.

4. Engelengeduld

In tijden van crisis zien we dat niet-familiebedrijven op korte termijn beginnen te snijden in de kosten met als doel om zwarte cijfers te kunnen (blijven) laten zien aan bijvoorbeeld de aandeelhouders. Familiebedrijven hebben over het algemeen meer geduld en kunnen het hoofd langer koel houden als het tegenzit. Tenslotte is langzame, maar stabiele groei ook een bewezen effectieve strategie. Het geduld van familiebedrijven stelt ze in staat om tot duurzame oplossingen te komen. Ze analyseren vaker wat er daadwerkelijk onder de oppervlakte aan de hand, wat zorgt voor grondige conclusies waarna gehandeld kan worden op een manier die bijdraagt aan de nabije maar ook de verre toekomst. Een belangrijk verschil is ook dat familiebedrijven oplossingen vaak de tijd geven om zich te ontplooien. Dit in tegenstelling tot niet-familiebedrijven die het liefst na een paar weken al concluderen of iets heeft gewerkt of niet.

5. Liefde voor de leveranciers

Tot slot verschillen niet-familiebedrijven en familiebedrijven van elkaar in de manier waarop ze met hun leveranciers omgaan. Familiebedrijven beschouwen hun relatie met leveranciers als een belangrijke factor achter het succes van het bedrijf. Ze doen er dan ook alles aan om deze relatie te koesteren en loyaal aan ze te blijven.

Familiebedrijven beschouwen hun relatie met leveranciers als een belangrijke factor achter het succes van het bedrijf

Ze weten dat wanneer zij door het vuur gaan voor de leverancier, de leverancier dit vaak ook voor hen doet. Daarentegen zijn er legio voorbeelden waaruit blijkt dat niet-familiebedrijven hun leveranciers in tijden van crisis vaak lang laten wachten op de betaling van de facturen wanneer een crisis zich aandient. Ook zal er eerder worden gekeken naar goedkopere, maar niet per se betere, aanbieders om op korte termijn de kosten te kunnen drukken. De relatie met de leverancier komt vaak op de tweede plaats waardoor de kracht van de duurzame samenwerking grotendeels onbenut blijft.

Wing Cheung
Founder en Digital strategist bij Synerflow

Wing Cheung is founder en digitaal strateeg bij Synerflow. Binnen het B2B- marketingdomein heeft hij een bewezen trackrecord aan zowel de klant- als bureauzijde. Al meer dan 15 jaar helpt hij bedrijven bij het ontwikkelen en implementeren van online marketing-strategie op inter-nationaal vlak. Veel voorkomende thema’s zijn: marketing & sales alignment, inzet van kanalen voor interactie met DMU’s en het boeken van resultaat binnen complexe aankooptrajecten. Het is zijn passie om ingewikkelde vraagstukken simpel en begrijpelijk te maken voor iedereen. Naast vakidioot is hij ook vader, fervent museumbezoeker, bourgondiër en is hij vaak te vinden op de fiets. Zijn levensmotto: “Of we vinden een weg, of we maken een nieuwe!”

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!