Vijf seo-trends voor 2017: o.a. voice, mobile en Google Rankbrain [infographic]
Welke ontwikkelingen zullen zich in 2017 gaan voordoen op seo-gebied? Wat verandert er ten opzichte van vorig jaar en in hoeverre is het noodzakelijk je seo-strategie bij te stellen? Zoekmachine-optimalisatie groeit harder dan ooit. Er bestaat geen organisatie die zichzelf serieus neemt die er geen tijd en middelen voor vrijmaakt. Dat brengt continu nieuwe uitdagingen met zich mee om de concurrentie een stap voor te blijven. Graag deel ik de vijf belangrijkste SEO trends voor 2017 met je – in tekst én in een infographic.
Voice search dankzij Siri en Google Now
Voice search vormt een van de seo-trends voor 2017, we kunnen er niet meer omheen. Apples Siri en Google Now maken gesproken zoekopdrachten mogelijk. We gebruiken dat massaal: 55 procent van de jongeren gebruikt de feature dagelijks. In 2020 zal naar schatting 50 procent van de mobiele zoekopdrachten worden ingevoerd via spraak – op dit moment gaat het al om 20 procent.
Dat betekent dat we op een heel nieuwe manier over contentcreatie en -optimalisatie dienen na te denken, om de nieuwe generatie zoekopdrachten beter te bedienen. Gesproken opdrachten bestaan uit langere zoekwoordcombinaties, denk bijvoorbeeld aan vragen of complete zinnen. Dit is een trend die al langer gaande is, maar met de opkomst van voice search zal de optimalisatie voor longtail-zoekwoordopdrachten een nog groter aandeel krijgen.
Begin dit jaar kwam Google al met de zogenaamde featured snippets, waarmee ze inspelen op de vraaggestuurde zoekopdrachten van gebruikers. Dit bewijst wel dat de manier van zoeken is veranderd.
Mobile-first breek definitief door
De tweede seo-trend is al veel langer in opkomst: mobile-first. Het aantal mobiele zoekopdrachten wint doorlopend terrein ten opzichte van zoekopdrachten vanaf een desktop. Google zal mobiel in 2017 de voorkeur boven de desktop geven en dat heeft invloed op de zoekresultaten van Google. Dit vraagt onder andere om Googles accelerated mobile pages (AMP’s), die 8 tot 85 procent sneller laden dan niet-AMP pagina’s.
De omzetten via mobiel zullen in 2017 en 2018 in de Verenigde Staten oplopen tot ruim 206 miljard dollar, terwijl dat in 2015 nog ging om een kleine 91 miljard dollar. Deze stijging toont het grote belang aan van een mobiele website en optimalisatie voor mobiele zoekresultaten.
Epic content voor de gebruiker
Zowel mobiele als reguliere seo-optimalisatie kan niet zonder geweldige content. Geweldige content voor de gebruiker in plaats van voor de zoekmachine. Zoekmachines zoals Google worden steeds beter in het ‘begrijpen’ van context, waardoor de belangen meer in lijn komen met die van de bezoeker.
Binnen de trends valt het op dat epic content voor longtail-zoekopdrachten meer aandacht zal gaan krijgen. Het is op die manier mogelijk direct antwoord te geven op een specifieke vraag van gebruikers.
Het beste voorbeeld daarvan vormen featured snippets. In sommige gevallen kan het correct implementeren ervan leiden tot een toename van 500 procent in het organische verkeer. (Hulp nodig? Lees hoe je aan de slag gaat met featured snippets.)
Voorbeeld van een featured snippet (bron)
Het is daarnaast al veel langer bekend dat het vooral de (zeer) uitgebreide content is die er beter in slaagt backlinks te verzamelen en dat de lengte van content een correlatie vertoont met de positie in de zoekresultaten. Dat betekent concreet dat het van groot belang is een onderwerp vanuit meerdere perspectieven te benaderen en daarmee voor geweldige content te zorgen.
Google Rankbrain dat zichzelf traint
Een nieuwere trend is het gebruik van Google RankBrain. Het is een artificial-intelligencesysteem van Google dat zichzelf kan trainen. Het systeem interpreteert zoekopdrachten om die beter te begrijpen. Het is volgens Google zelf na content en links het belangrijkste element in het algoritme voor de ranking van websites.
Google RankBrain is het antwoordt op het in 2004 ontwikkelde RankNet van Microsoft. RankBrain wordt inmiddels voor alle zoekopdrachten gebruikt. Het is een stap richting de toekomst van zoekmachine-optimalisatie, die laat zien dat zoekmachines nog beter zullen gaan begrijpen welke intentie iemand heeft die een zoekopdracht plaatst.
App-indexing voor rijkere zoekresultaten
App-indexing gaat zorgen voor rijkere zoekresultaten. Google indexeert apps al sinds juni 2014, Bing doet dat sinds 2015. In 2017 krijgt deze mogelijkheid meer aandacht. Dat geeft aan dat zoekmachines in de toekomst zoeken naar meer rijke zoekresultaten, gebaseerd op zowel webpagina’s als andere bronnen.
Andersom biedt het kansen voor de ontwikkelaars van apps en voor website-eigenaren die een app laten ontwikkelen. De indexering van apps kan leiden tot meer traffic, conversies en uiteraard installaties van de app.
Conclusie
Deze 5 seo-trends voor 2017 geven aan dat we op vernieuwende manieren met content om zullen gaan, waardoor de zoekresultaten er anders uit gaan zien. We zoeken gesproken in plaats van geschreven, doen dat vooral mobiel en zoeken naar rijke content of directe antwoorden. Google gebruikt RankBrain om zoekopdrachten beter te doorgronden en indexeert apps naast webpagina’s. Het zoekmachine-optimalisatielandschap zal daardoor opnieuw veranderen.
Infographic
De belangrijkste punten uit bovenstaand verhaal vind je terug in onderstaande infographic.
In de infographic staat dat google de index gaat opsplitsen in mobiel en desktop. Dit is alles behalve waar. Google heeft maar een index en blijft bij een index. De index wordt wel mobile first. Dit betekend dat de inhoud die jouw website op mobiel uitserveert gebruikt wordt voor de index.
Hoi Peter, bedankt voor de nuancering. In de begeleidende tekst wordt de voorkeur van mobile first in de zoekresultaten van Google ook benoemd.
Had deze trends niet verwacht. Knap artikel.
Goed artikel Mark, dankjewel!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!