Vijf tips voor meer bereik en sales met affiliate marketing

9 november 2018, 10:00

Hoe haal je optimaal resultaat uit samenwerking met affiliates?

Door middel van een affiliate-programma kan een webshop via online partners zijn sales laten groeien. Maar hoe pak je dit zo effectief mogelijk aan? Vijf tips voor een optimale samenwerking met een affiliate: persoonlijk contact, transparantie, conversie, commissie en techniek.

Blogs, mailbestanden, social media-accounts en vergelijkers sturen bezoekers door naar een webshop. Als één van deze bezoekers een bestelling plaatst, ontvangt de affiliate een commissie. Door middel van affiliate marketing kunnen in korte tijd grote groepen consumenten worden bereikt. De adverteerder maakt gebruik van het bereik van partners, in ruil voor een affiliate-commissie over elke gerealiseerde transactie.

“Via affiliate marketing bereik je in korte tijd grote groepen consumenten”

Zo goed als elk groot e-commercebedrijf in Nederland heeft een affiliate-programma. Partijen als Wehkamp.nl en Bol.com hebben een eigen partnerprogramma, maar de meeste e-commercebedrijven werken samen met een affiliate-netwerk. Deze netwerken verzorgen de meting van de transacties, werving van affiliates, uitbetaling van de affiliates en afhankelijk van het netwerk bieden ze technische ondersteuning.

Affiliate-markt in Nederland

Er is onderzoek gedaan door het IAB over de omzet van affiliate marketing in Nederland. De laatste meting was over het jaar 2016, dus hij is wat gedateerd. In dit onderzoek wordt aangegeven dat er 150 miljoen is omgezet. De aanname die ik hierin doe is dat deze omzet de uitbetaalde affiliate-commissie is: dus het bedrag dat de adverteerders hebben uitbetaald aan de affiliates.

Een affiliate-commissie wordt (bij producten) berekend over de omzet van de aankoop. De percentages verschillen: dit kan tussen de 4 procent en 15 procent van de omzet zijn. Je zou kunnen zeggen dat affiliate marketing verantwoordelijk is voor minimaal 1,5 miljard aan online omzet in 2016.

Wat zijn nadelen van affiliate marketing?

Affiliate marketing is een arbeidsintensief kanaal. Dit wordt vaak onderschat. Veel adverteerders doen het erbij en laten het op de achtergrond lopen. Dit is niet de manier om hier het optimale resultaat uit te halen. Je werkt samen met veel partners. Deze partners kunnen je helpen aan nieuwe klanten. Maar om nieuwe klanten te krijgen, zul je ze moeten begrijpen. Hier kom je achter door met ze in gesprek te gaan (meer hierover in de vijf tips voor optimale affiliate-samenwerking).

“Hoe herken je affiliates die frauderen?”

Daarnaast zul je een bepaalde basiskennis moeten hebben van affiliate marketing om het succusvol in te zetten. Vragen die voorbij komen zijn: Ga je samenwerken met kortingcode-sites? Wil je dat jouw affiliates keyword-marketing in gaan zetten (en zo ja, op welke wijze)? Hoe herken je affiliates die frauderen?

Wat zijn voordelen van affiliate marketing?

Affiliate marketing is een performance-based kanaal. Je betaalt per aangebrachte sale of lead. Je kan hierdoor je kosten per transactie beter controleren dan bij een CPC- of CPM-constructie. Daarnaast kun je snel opschalen. Loop je achter op target, ga dan in gesprek met grote mail-affiliates en sluit hier een deal mee. Je kan in een korte tijd veel consumenten bereiken door affiliate marketing in te zetten.

Vijf tips voor optimale affiliate-samenwerking

1. Persoonlijk contact

Zorg dat je als adverteerder bereikbaar bent. Binnen het dashboard van een affiliate-netwerk kan de adverteerder in veel gevallen contactgegevens achter laten. Ook is het aan te raden om een aparte pagina op de webshop te maken met informatie over het affiliate-programma, met contactgegevens. Door regelmatig contact te hebben met de belangrijkste affiliates ontstaat er een relatie. Hier kan zowel de adverteerder als de affiliate van profiteren.

Voorbeeld: de webshop Laptop.nl verkoopt laptops. De affiliate Laptopvergelijker.nl vergelijkt alle laptops en stuurt bezoekers door naar verschillende elektronicazaken. Laptop.nl weet door jaren ervaring precies welke acties hard lopen. Door deze informatie te de delen met Laptopvergelijker kan deze affiliate zijn site hierop optimaliseren. Het gevolg is hogere omzet voor beide partijen.

Aan de andere kant: affiliates promoten meerdere adverteerders. De affiliate Laptopvergelijker ziet dat de conversie bij Coolblue is gestegen sinds ze gebruik maken van filmpjes. Laptopvergelijker deelt deze informatie met Laptop.nl, waardoor deze adverteerder hierop kan optimaliseren. Dit resulteert in hogere omzet voor de affiliate én de adverteerder.

Conclusie: door contact en informatie te delen met de belangrijke partners stijgen de aantallen en de omzet uit affiliate marketing.

2. Transparantie

Wees transparant en duidelijk over de voorwaarden van het affiliate-programma. Binnen de voorwaarden worden de regels rondom promotie gedeeld. Voorbeelden hiervan zijn: hoogte van de commissie, cookietijd, mag keyword-marketing ingezet worden, zijn kortingcodesites toegestaan, reden van afkeur en maximale keuringstermijn van orders.

“Door transparant te zijn over reden van afkeur kan affiliate zijn site verbeteren”

Voorbeeld: affiliates willen graag weten waarom een order is afgekeurd. Binnen de netwerken is het mogelijk om de reden van afkeur toe te voegen bij de keuring. Dit wordt echter in weinig gevallen gedaan door de adverteerders. Affiliates ontvangen een commissie over elke aangebrachte transactie en als er een deel van deze orders wordt afgekeurd, kan dit een grote teleurstelling zijn. Door transparant te zijn over de reden van afkeur kan een affiliate zijn site verbeteren. Door bijvoorbeeld meer informatie toe te voegen op de site waardoor er meer kwalitatieve bezoekers worden doorgestuurd.

Conclusie: zorg ervoor dat het voor de affiliates duidelijk is wat de programmavoorwaarden zijn en op welke wijze deze worden toegepast. Door transparant te zijn over de voorwaarden ontstaat er vertrouwen en kan er een relatie voor de lange termijn worden opgebouwd.

3. Conversie

Een affiliate stuurt bezoekers door. De bezoeker verlaat de affiliate-site en gaat naar de website van de adverteerder. Op dat moment is het aan de webshop om deze bezoeker te laten converteren. Je bent als affiliate 100 procent afhankelijk van de conversie en werking van de webshop. Dit kan prettig zijn als de webshop razendsnel is en je binnen enkele klikken een bestelling kan plaatsen. Maar dit kan ook frustrerend zijn als de webshop niet optimaal functioneert. Een logische tip: zorg voor een uitmuntend lopende webshop. Alleen dan weet je de top-affiliates te binden en het best mogelijke resultaat uit het affiliate-programma te halen.

4. Commissie

De hoogte van commissie is essentieel. Een goede affiliate rekent uit wat elke doorgestuurde klik oplevert. De affiliate-vergoeding bepaalt dit voor een deel. Het is verstandig om te onderzoeken wat de commissie bij de direct concurrenten is. Deze informatie is te vinden op de websites van de verschillende affiliate-netwerken. Op basis van deze benchmark en de eigen marge kan er een commissie worden bepaald. De hoogte van de vergoeding is belangrijk, maar de mix van conversie, aanbieding en commissie bepaalt uiteindelijk het succes van een affiliate-programma.

“Ideale mix tussen commissie, aanbieding en conversie bepaalt succes”

Voorbeeld: als je de hoogste commissie weggeeft in de markt, maar je aanbieding en conversie is slecht, dan win je het niet van de concurrent die een iets lagere vergoeding uitbetaalt maar wel goed converteert en scherpe deals heeft. De ideale mix tussen deze drie bepaalt het succes.

5. Techniek

Om een affiliateprogramma te laten werken moet er een code worden geplaatst op de bedankpagina van de adverteerder. Deze code (tracking-pixel) wordt afgevuurd op het moment dat iemand een bestelling plaatst. Op het moment van afvuren van deze code wordt er gekeken of er een match is met een affiliate-cookie. Als er een match is wordt er een transactie geregistreerd bij het affiliate-netwerk. Voor een affiliate is het essentieel dat deze techniek goed werkt. Bij een niet werkende pixel ontvangt de affiliate geen commissie. Na wijzigingen aan de website en met name aan de bedankpagina’s is het van belang om de pixel te testen. Een voor de hand liggende tip, maar helaas gebeurt het vaak dat een tracking-pixel per ongeluk wordt verwijderd. Of dat er een nieuwe bedankpagina wordt gemaakt zonder de tracking-pixel hier op te plaatsen. Dit kan worden voorkomen door hier scherp op te letten.

Een optimale samenwerking met een affiliate? Dat bereik je met persoonlijk contact, transparantie, conversie, commissie en techniek. En liefst een combinatie van deze vijf eigenschappen.

De Affiliate Academy heeft als doel affiliates en adverteerders te helpen een zo'n hoog mogelijk resultaat uit Affiliate Marketing te halen. Op de website wordt kennis gedeeld door middel van blogposts, e-books en e-learnings. Thijs Wolters is 9 jaar actief als affiliate marketeer. Hij heeft verschillende bedrijven geholpen met hun affiliate marketing programma's zoals: GSMweb.nl, De Persgroep, Makro en Centralpoint.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!