Vijf tips voor een succesvolle mailcampagne op Valentijnsdag

6 februari 2019, 07:00

Valentijnsdag staat voor de deur. Een positieve dag die in Nederland steeds meer aandacht krijgt. Volop kansen dus om op in te haken met e-mailmarketing. Als je dit goed aanpakt, levert het niet alleen veel extra traffic en verkopen op, maar ook een positief gevoel bij de klant. Als je meer wilt bereiken met e-mailmarketing, zijn persoonlijke en relevante e-mails een must. Wat gebeurt er in de wereld van je klant? Vijf tips voor een e-mailcampagne die scoort met Valentijn.

Tip 1: Opvallen in inbox met nieuwste technieken

De inbox van je ontvangers zal op 14 februari rood kleuren. Hoe zorg je dat jouw e-mail eruit springt? Onlangs lanceerde Google een nieuwe weergave voor gebruikers van de Gmail-app: e-mail annotations. In plaats van alleen de afzender, onderwerpsregel en pre-header, is deze nieuwe weergave al bijna een e-mail op zichzelf.

De vijf nieuwe weergave-opties in de reclametab van Gmail:

  • Een bijpassend icoon of logo
  • Een speciaal aanbod
  • Een persoonlijke kortingscode
  • Een dynamische countdown
  • Een extra afbeelding

Tip 2: Maak je e-mailcampagne persoonlijk

Personaliseren van de onderwerpregel zorgt voor een hogere open ratio. In de e-mail zelf kun je ook personaliseren en dat gaat verder dan alleen een voornaam gebruiken in de aanhef. Waarschijnlijk beschik je over meer gegevens in je marketingdatabase die je kunt gebruiken voor je campagne. Hiermee kun je dynamische content verwerken in je e-mail, die aansluit bij de interesses van je ontvanger.

“Valentijnsdag is dé dag om je klant beter te leren kennen”

Gebruik voor deze campagne bijvoorbeeld data over hoe lang iemand al klant is. Dit deel je dan op in verschillende categorieën: van een prille liefde tot een jubileum.

Productaanbevelingen op basis van interesses

Of het nou liefde voor hem, haar of jezelf is: met een persoonlijk cadeauoverzicht voor hem én haar zit je altijd goed. Gebruik interesses of aankoopgedrag om het overzicht te personaliseren.

Bron: Pinterest

Personalisatie op basis van locatie

Locatie is een leuke manier om je Valentijnsdag-e-mailcampagne te personaliseren. Via een dynamisch blok kun je bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde vestiging tonen in de e-mail. Zo kunnen ontvangers een tafel reserveren voor een romantisch diner voor twee bij je restaurant. Maak het nog sprekender door een foto of kaart van de locatie toe te voegen.

Verstevig de relatie met je klant

Heb je nog geen data over de interesses van je klant? Dan is Valentijnsdag dé dag om elkaar beter te leren kennen. Neem een dynamisch blok op in je e-mail waarin je vraagt welk cadeau je ontvanger het liefst krijgt en verzamel direct wat extra gegevens van je contact. Er zijn veel interactieve manieren om interesses te vragen – meer hierover in de volgende tip.

Tip 3: Ga de interactie aan met je ontvangers

Er zijn tegenwoordig tal van mogelijkheden om e-mails interactief te maken. Interactieve e-mails worden positiever beoordeeld en leiden tot hogere doorklikratio’s. Een aantal voorbeelden van interactiviteit die je kunt inzetten om je campagne op 14 februari succesvol te maken:

Video

Verklaar de liefde voor je klant via video. Beeld blijft 70 procent beter hangen dan tekst. Om video’s te bekijken hoef je niet meer door te klikken naar een achterliggende landingspagina: video’s worden direct in de e-mail afgespeeld. Let er dus op dat de call-to-action van je campagne in de e-mail of video is verwerkt en niet alleen op de landingspagina. Nog beter werkt een gepersonaliseerde video.

Games

Spelletjes passen goed bij het thema Valentijn: deze campagne mag namelijk zeker entertainment bevatten. Kies bijvoorbeeld voor een spin-the-wheel waarbij je ontvanger een kortingscode kan winnen.

Carrousel

Met een carrousel heb je de mogelijkheid om meerdere producten te laten zien op dezelfde plek. Je kunt je producten op een Tinder-achtige manier presenteren en dat past leuk bij het thema Valentijn.

Tip 4: Bepaal het beste verzendmoment

Het grootste aandeel van alle campagnes wordt tijdens werkdagen verstuurd. Daarbij zijn dinsdag, donderdag en vrijdag de populairste dagen voor zowel B2B- als B2C-campagnes. Je kunt natuurlijk zelf kiezen of je meegaat in deze populaire dagen, of dat je juist opvalt door een andere dag te kiezen.

“E-mails die in de nacht worden verstuurd, worden beter geopend, maar er wordt juist minder doorgeklikt”

Ook het tijdstip van verzenden is belangrijk. ’s Morgens om 7 uur, tijdens lunchtijd en in de avonduren wordt er meer doorgeklikt. E-mails die in de nacht worden verstuurd, worden beter geopend, maar hierin wordt juist minder doorgeklikt.

Gebruik deze inzichten in combinatie met het doel van je e-mail om het beste verzendmoment te kiezen. Bied je een Valentijnsdiner voor twee aan waarbij de CTA een tafel reserveren is? Kies er dan voor om je e-mail net voor de lunch te versturen, omdat er tijdens lunchtijd beter wordt geconverteerd. Is het doel van je e-mail alleen informeren? Dan is heel vroeg in de ochtend een beter moment om je e-mail te versturen. Ga ook na of het slim is om je campagne op Valentijnsdag te versturen, of misschien net ervoor of zelfs erna. Als je de boodschap afstemt op het verzendmoment, verhoog je het effect van de e-mail. Uiteraard is dit ook A/B of multi-variate te testen.

Bron: Pinterest

Op basis van persoonlijke voorkeuren

De statistieken hierboven geven het gemiddelde weer, maar elk persoon heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren. Er zijn een aantal e-mailsoftwareprogramma’s die het beste verzendmoment per individu kunnen voorspellen: Send Time Optimization. Op basis van inzichten zoals opens en kliks uit het verleden en vergelijkingen met soortgelijke profielen, voorspelt een algoritme het beste moment om de e-mail te verzenden.

Tip 5: Kies een inhaker die past bij jouw merk

Valentijnsdag leent zich goed voor een creatieve inhaker, die best wat informeler mag zijn dan je andere campagnes. Om een succesvolle campagne neer te zetten, moet de uiting wel passen bij jouw merk. Verplaats je in de belevingswereld van je klant en… verras!

Audi bewijst dat je ook als automerk prima kunt inhaken op Valentijnsdag:

Ikea gooit het over een andere boeg en biedt stylingadvies aan:

Speeddaten met KIA:

Nooit meer alleen pizza eten met de Domino’s dating-app (heel leuk om als interactief element toe te voegen in je e-mail):

Heb jij je Valentijn e-mailcampagne al helemaal uitgedacht? Dan kun je deze tips natuurlijk ook gebruiken voor de volgende campagne die voor de deur staat. Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan een campagne in mei, wanneer het vakantiegeld weer binnen is? Veel succes!

Rick de Wit
Directeur bij 100%EMAIL

Rick de Wit is managing partner bij 100%EMAIL. Daar combineert hij zijn commercieel inzicht, ervaring met techniek en kennis van e-mailmarketing automation tot gedegen advies voor top-500 klanten in Nederland. Naast advies helpen Rick en zijn team ook bij de implementatie en uitvoering van e-mailmarketing (automation) projecten. 100%EMAIL is jouw e-mailmarketing afdeling, maar alleen als je hem nodig hebt.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!