Viraal gaan in een vleermuis-markt

Boekrecensie van Zoonotic (Carole Lamarque)

Viraal gaan in een vleermuis-markt

Zoonotic, de formule voor een extreem succesvolle virale businessstrategie, dát wordt me op de kaft beloofd. Deze belofte kan worden waargemaakt mits je hem plaatst in een bredere context van disruptie, Blue Ocean strategy en scenarioplanning. Daar heeft deze formule zonder meer raakvlakken mee en ze kunnen elkaar versterken. Voldoende aanleiding om het boek te verslinden, om in de metafoor van Zoonotic te blijven.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en docent marketing aan de HU (Hogeschool Utrecht) en freelance marketing-adviseur. Hij is tevens medeauteur van 'Neuromarketing' en docent Marketing bij SRM.

Want wát zorgt ervoor dat items plotseling viraal gaan? 'Het is geen kwestie van willekeur', zegt marketingexpert Carole Lamarque. 'De formule om viraal te gaan bestaat in de natuur. Het is een Zoonotic: een virus dat zich razendsnel exponentieel verspreidt over de hele wereld.' Het goede nieuws is dat die formule ook gebruikt kan worden om doelbewust viraal te gaan. Interessant voor bedrijven en ondernemers, op elk niveau.

Wat kunnen we dan leren van de huidige pandemie? Die zagen de meesten van ons niet aankomen en voltrok zich snel maar ook heftig. Wie had daar een antwoord op en wie niet? En hoe staan we er voor bij een volgende Pandemie of andere desastreuze veranderingen die op ons af komen. De auteur gebruikt de pandemie Covid19 als voorbeeld waarbij markten volledig op slot gingen of op zijn kop gezet werden.

Het creëren van een Unfair Advantage

De auteur vertaalt dergelijke ontwikkelen die markten volledig op zijn kop zetten in een metafoor; Zoonotic genaamd. Zoonotic staat dan voor een soort hyper-innovator. Deze ontstaat door de 'vogel' die de drager is van de Unfair Advantage. De 'vleermuis' die de ontwikkeling dropt, het 'varken' die als superverspreider fungeert en de 'cheeta' die razendsnel maar vooral ook dodelijk toeslaat. Naast een virus noemt de auteur ook nog een veertiental andere ontwikkelingen die momenteel gaande zijn, en die een disruptief effect zouden kunnen hebben. Denk daarbij onder meer aan de opkomst van nano-techniek of Artificial Intelligence en robotisering. Haar oproep is dan ook duidelijk; wees daarop voorbereid.

Om je als organisatie goed te wapenen tegen exponentiële ontwikkelingen noemt Lamarque het creëren van een zogenaamde Unfair Advantage. Ik vertaal dat als 'wat we binnen marketing kennen als uniek onderscheidend vermogen'. Ik begrijp niet helemaal waarom dit nu anders genoemd moet worden. Tijdens het lezen bekruip me steeds de gedachte aan een vorm van Blue Ocean theorie. Het grote verschil is dat de auteur uitgaat van de verwachte ontwikkelingen en hoe de organisatie daarop kan anticiperen. In plaats van uitgebreide analyses van klanten en hun behoeften zoals bij Blue Ocean. Zeker een interessante invalshoek.

Zoonotic is een mooi, leerzaam en inspirerend boek voor zij die met Blue Ocean worstelen of er zelfs in vastlopen. Deze route vliegt het probleem anders aan. Wellicht in een combinatie, kan het leiden tot een effectief antwoord op ontwikkelingen die nog komen gaan.  

Zoonotic  

Auteur:            Carole Lamarque

ISBN:                9789401474986

Uitgever:          Lannoo Campus

Druk:                1e druk

 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.