Viral Friday 10/2019: bier, diversiteit en bankrovers
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de commercials van Stella Artois, Bavaria, Netflix, bankrovers en een eigenzinnige verzekeraar.
Axos: Don’t Get Robbed by Your Bank
40.793 views
Bankmedewerkers zijn vaak opgewekte en servicegerichte mensen. Maar in deze commercial zie je een andere kant van hen. Voor de campagne “Do not get robbed by Your Bank” zien we dat klanten worden overvallen door de gemaskerde bankiers. Die meteen weer aan het werk gaan en vervolgens het hele toneelstukje opnieuw opvoeren. Door het feitelijke bankproces kan het soms wel even voelen alsof banken geld van de mensen stelen. Internetbank Axos en agentschap Cutwater willen in deze campagne uitdragen dat je je niet moet laten overvallen door de banken. De campagne van Axos heeft verschillende commercials die te vinden zijn op YouTube.
Stella Artois: Carrie Couldn’t Help But Wonder
1.013.534 views
Wie kent het niet? Als je de muziek hoort inzetten, zit je meteen weer in de SATC-vibe. Heerlijk! Stella Artois, het Belgische biermerk, komt met een mooie commercial met de boodschap om bij de verkoop van hun product schoon water te verzorgen voor mensen die het nodig hebben. Toch ergens een frappante combinatie: de vrouwelijke serie Sex and the City en bier. Carrie Bradshaw zou er in ieder geval genoeg inspiratie van krijgen door de quote “I couldn’t help but wonder: Wasn’t it obvious, you make a little change to do a lot of good” te betrekken op het mannelijke schoon.
Bavaria: Samen Sjeffen we Vastelaovend!
108.228 views
Een beetje mosterd na de maaltijd nu carnaval echt is afgelopen, maar ik wil het toch nog even hebben over de Bavaria-campagne. In eerdere campagne is Sjefke al aan ons geïntroduceerd als chef carnaval. Maar hij is niet de enige Sjefke in de commercial van dit jaar. Nu worden alle helden getoond. Zij maken carnaval mogelijk. Je kan je eigen Sjefke nomineren. Op een speciale actie-website staan de helden genoemd.
Liberty Mutual Insurance: Reflection
12.500 views
LiMu Emu en Doug zijn aan het werk en informeren mensen over Liberty Mutual. Daar kan je je autoverzekering aanpassen zodat je alleen betaalt voor wat je nodig hebt, want elke auto is uniek. Een stel op straat is onder de indruk, hoewel ze een beetje afgeleid zijn door het gedrag van de Emu. Doug legt uit dat LiMu Emu na zoveel tijd met mensen gesproken te hebben, een beetje in de war raakt als hij zijn eigen spiegelbeeld ziet, in de veronderstelling dat het een andere vogel is die toevallig precies op hem lijkt. De Emu weet natuurlijk niet beter dan dat iedereen uniek is.
Netflix: Make Room
144.883 views
Netflix komt met een nieuwe commercial die de spijker op zijn kop slaat. In de commercial zien we Orange Is the New Black’s Uzo Aduba (Crazy Eyes) die de entertainment-industrie oproept om content te creëren voor iedereen. In één van de eerste shots stelt ze een vraag waar menigeen zich mee kan identificeren: “Ben je ooit in een ruimte geweest waar je niemand zag zoals jij?” Ze gaat verder met: “Heb je ooit gedacht dat je er thuishoorde, maar dat je werd verteld, subtiel of niet zo subtiel, dat dat niet zo was?” In de commercial zie je hoe ze letterlijk deuren opent naar zulke situaties, waaronder naar de set van ‘Dear White People’. Gedurende de commercial vertelt de actrice over de strijd die Netflix heeft geleverd om meer divers werk te produceren en legt ook uit waarom dat zo belangrijk is. Een voorbeeld: de film ‘To All The Boys’ is geregisseerd door een vrouw en afgeleid van een roman geschreven door een Koreaans-Amerikaanse vrouw.
“Make room for voices yet to be heard”
Waarom we deze spot zo gaaf vinden? Omdat het verfrissend is in een tijd waar het verbeteren en ontwikkelen van diversiteit naar voren komt in elk aspect van onze cultuur en samenleving, om te zien dat een bedrijf als Netflix haar platform gebruikt om te focussen op het daadwerkelijk verwezenlijken van de belofte van meer diversiteit en sociale inclusie. Met een spot als deze voel je je alsof je in de kamer bent waar Aduba aan refereerde maar deze keer ben je er welkom. Duimpje omhoog voor Netflix! “Let’s make room for voices yet to be heard, for stories yet to be told.”