Viral Friday 18/2019: Jeff Bridges voor Amstel, KLM’s babyhit en odd kid Nebraska
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video’s van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de commercials van KLM, Visit Nebraska, Amstel Bier en March for our Lives.
KLM: Maak je wereld groter
14.459 views
Misschien heb je deze commercial al voorbij zien komen: een ontzettend schattige baby die de hele wereld over reist met KLM. Vanuit een bedje in huis fantaseert de baby (met prachtige blauwe ogen) over de wereld die hij nog gaat ontdekken. Van safari’s tot yogaretreats en van sushi tot avonturen op het strand. KLM wil met deze commercial laten zien dat de wereld aan je voeten ligt en allerlei bestemmingen gemakkelijk bereikbaar zijn. De reacties op de video zijn echter wisselend, vooral als het gaat om het effect van vliegtuigen op het klimaat. Desondanks is het een heerlijk schattige video om naar te kijken en zeg nou eerlijk, we krijgen er allemaal weer een beetje de vakantiekriebels van.
Visit Nebraska: Nebraska Is Like That Odd Kid
16.308 views
Nebreska wil meer toeristen trekken en heeft hiervoor een campagne gemaakt. Het toeristenbureau van Nebraska vergelijkt het land op een positieve manier met de ‘odd kid in school’. Als je de staat bezoekt dan moet je daar ook echt goed de tijd voor nemen. Het blijkt namelijk een best interessante Amerikaanse staat de zijn. Aan het einde van de video hoor je de voice-over zeggen dat Nebreska niet voor iedereen geschikt is. Je moet dus wel een beetje van het ‘vreemde’ houden, anders pas je er niet. De ‘odd people’ is dus juist de doelgroep die Nebreska wil bereiken.
Amstel Bier: Bridges on Bridges
16.240 views
“Als een premium biermerk”, zegt Nic Casby, merkregisseur bij het moederbedrijf Heineken, “wilden we een advertentie maken om mensen dichter bij elkaar te brengen. Dit doen we door de kracht van bruggen te illustreren. ‘Bridges on Bridges’ doet precies dat. Toen dachten we aan de beroemdste brug die mensen samenbrengt, en dat is Jeff Bridges.” Amstel maakte de nieuwe campagne voor de britse market samen met het Londense agentschap Adam & eveDDB. Jeff Bridges wordt ingezet als een letterlijke en metaforische brug om mensen samen bier te laten drinken. Lollig, dat is het wel, maar het is me niet helemaal duidelijk wat Amstel nu precies voor ogen heeft met deze commercial.
De campagne loopt de hele zomer door via tv, film, digitale – en streamingvideo. Het omvat ook de grootste in-store activaties van Amstel tot nu toe en een PR-inspanning gericht op “de rol die pubs spelen bij het samenbrengen van mensen in het Verenigd Koninkrijk”. Leuk detail: de campagne is gemaakt voor de UK, maar speelt zich af in Amsterdam.
March For Our Lives: Generation Lockdown
68.732 views
Schoolkinderen worden in Amerika voorgelicht over massamoorden (school shootings). Het is een bizarre gedachte dat het nodig is om kinderen voor te bereiden op zo’n gruwelijk iets. De campagne is gemaakt door advocatengroep March for Our Lives en agentschap McCann New York om volwassen te laten zien wat het idee is achter de voorlichtingen (genaamd ‘active shooter’). Volgens March of Our Lives wordt zo’n 95 procent van de huidige schoolkinderen – sommigen nog maar 5 jaar oud – voorbereid op een massamoord. In het filmpje zien we Kayleigh en een trainingscoach die een groep volwassenen training geeft. Kinderen leren zich stil te verstoppen, op toiletten te staan, deuren te barricaderen en (misschien wel het meest hartverscheurende van alles) dat ‘als de schutter de ruimte binnenkomt, schreeuwen niet zal helpen’.
Specifiek vraagt de PSA kijkers om wetgeving te ondersteunen die universele achtergrondcontroles voor vuurwapendoeleinden vereist, hoewel de les duidelijk veel verder gaat dan één oproep tot actie. March for Our Lives ondersteunt ook bestrijdingsbevelen met extreme risico’s, wetten voor veilige opslag en andere maatregelen die wapengeweld kunnen voorkomen, waaronder shootings. Sinds 15 maart heeft March for Our Lives ook een reclamecampagne lopen op Times Square, waar ze 5,5 miljoen mensen zullen bereiken.