Viral Friday 19/2019: inhaken op Ramadan en Moederdag
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video’s van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de commercials van McDonald’s, BMW, Kraft en Google, met twee actuele thema’s: Moederdag en Ramadan.
McDonalds: Happy Mother’s Day
4.712.192 views
In deze video zien we een aantal gezinnen gezamenlijk eten bij de McDonalds. Eén gezinnetje bestaat uit moeder en dochter die samen een portie frietjes eten. De moeder kijkt met een verdrietige blik naar het ander gezin, waarbij ook een vader aanwezig is. Het kleine meisje laat door middel van de frietjes zien dat zij heel gelukkig is met alleen haar moeder. Liefde uitgebeeld met frietjes, creatief bedacht door de makers van deze video. Pas een paar dagen online en nu al goed voor bijna 5 miljoen views.
BMW: Ramadan Commercial
556 views
Niet direct een viral, als je naar de views kijkt, maar wel een hele emotionele video waarin vergeving centraal staat. Deze video is door BMW special gemaakt om de Ramadan te vieren. De video draait om een man die zijn broer niet meer spreekt. Hoewel hun kinderen samen op de kinderkamer spelen, spreken de broers en zussen elkaar niet wanneer ze aankomen om de kinderen op te halen. Thuis, terwijl een vader naar zijn zoon kijkt, haalt hij herinneringen op aan zijn eigen jeugd en vindt een oud fotoalbum met foto’s van broers en zussen die samen speelden toen ze klein waren. Uiteindelijk komt de broer toch aan de deur om vergeving te vragen en samen Ramadan te vieren. De video eindigt met een shot van twee BMW’s naast elkaar. Een prachtige video met een nog mooiere boodschap.
Kraft: Mother’s Day Away
17.122 views
Voor Moederdag wil jij je moeder natuurlijk het perfecte cadeau geven en niet de afgezaagde bloemen met chocolade. Kraft dacht hier precies hetzelfde over en kwam met een origineel idee. Want wat heeft een moeder nu echt nodig? Vrije tijd. Laten we eerlijk zijn, macaroni-sieraden en tekeningen zijn leuk, wat tijd voor jezelf? Daar kan niks tegenop. Daarom heeft Kraft bedacht dat moeders op zondag 13 mei een oppas kunnen regelen, Kraft betaalt de oppaskosten. Er zitten natuurlijk wel een paar haken en ogen aan deze actie en het geldt helaas niet voor de moeders in Nederland, maar wel leuk bedacht van Kraft.
Google: Hey Mom!
37.411 views
Speciaal voor Moederdag heeft Google een video uitgebracht #HeyMom. In de commercial roepen verschillende kinderen ‘Hey Mom’. Want je kan in heel veel situaties de hulp van je moeder toch goed gebruiken. Een moeder kan op haar beurt best wel wat hulp gebruiken van Google Home. ‘Hey Mom’ wordt dan ‘Hey Google’. Of Google Home net zo goed hulp kan bieden als je moeder, is natuurlijk maar de vraag. Een slimme campagne van Google voor moedersdag.