Viral Friday Week 11/2014: WREN, Omaze & Lean-In
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van WREN, Omaze & Lean-In. Heb je een tip? Stuur 'm op!
1. FIRST KISS
Het fascinerende kunstproject First Kiss van de Amerikaanse filmmaakster Tatia Pilieva staat met stipt op 1 in de Viral Friday van deze week. De video waarin 20 vreemden elkaar voor het eerst kussen, is afgelopen week viraal gegaan met hoofdletter V. In de video is te zien hoe vreemden wat ongemakkelijk, maar liefdevol met elkaar voor het eerst zoenen. Met meer dan 45 miljoen views in 4 dagen tijd is dit een meer dan geslaagd project.
Later in de week bleek dat deze video opgezet is door het kledingmerk WREN, de passanten in de video zagen er al verdacht modieus gekleed uit. Tot slot, een viral is pas echt goed als er ook vunzige- of diereparodieën van het origineel online verschijnen. Enjoy!
2. Will It Crush?
De droom van Arnold Schwarzenegger (op Chuck Norris na een van onze favoriete actiehelden) is uitgekomen. Nee, hij mag niet nog eens op het witte doek verschijnen als The Terminator of Conan the Barbarian. Waar Arnold van droomde was vele malen gaver: een eigen tank waarmee hij alles in zijn weg kan vermorzelen.
Hij kreeg de tank van Omaze, een non-profit-organisatie die van deze gift een geweldige viral maakte om aandacht te vragen voor haar doel: de wensen van de gewone medemens uit laten komen. Als klap op de vuurpijl veilt Omaze voor een donatie van 10 dollar twee tickets om één dag lang met Arnold de gekste dingen te ruïneren in zijn tank! Wees er snel bij, want de deelnametijd is beperkt en de concurrentie is hevig: de video scoorde in minder dan een week tijd 4 miljoen views!
3. Ban Bossy – I'm Not Bossy. I'm the Boss.
Wat hebben Beyoncé, Condoleezza Rice en Jane Lynch met elkaar gemeen? Ze hebben collectief het woord 'bazig' afgezworen via de website banbossy.com om aandacht te vragen voor de gelijkheid van vrouwen op de werkvloer. Voor de organisatie Lean In maken deze powervrouwen voor eens en altijd duidelijk dat gelijkheid op de werkvloer niet bereikt wordt door bazig gedrag. Ze zijn niet bazig, maar de baas.
En dat zijn veel mensen met hen eens, want deze viral scoorde in minder dan een week tijd meer dan 1,6 miljoen views. Geen slechte score als je bedenkt dat dit best een serieus onderwerp is, terwijl veel video's van merken viral gaan door leuke grappen op spectaculaire capriolen.
4. Unloved
Wie is er nog meer een hondenliefhebber!? De prachtige en eerste reclame van het dierenasiel The Mayhew Animal Home is gerealiseerd door BBH London. In een week tijd scoorde de video al 1,2 miljoen views door de onvoorwaardelijke liefde van honden in beeld te brengen.
In de reclame worden drie personen gevolgd die zich na een lange dag ongewenst en ongeliefd voelen. Maar wanneer die personen worden ontvangen door hun trouwe enthousiaste viervoeter, is alles vergeten. Het doel van de reclame is om een boost te geven aan het adopteren van dakloze honden. Wij zijn benieuwd of deze PR-stunt ook daadwerkelijk meer adopties heeft gerealiseerd.
5. Wake Up & Smell The Bacon – from the Oscar Mayer Institute For the Advancement of Bacon (OMIFAB)
Dat bacon een populair product is in the USA, wisten we natuurlijk al, maar vleesproducent Oscar Mayer neemt het opstaan met de geur van bacon wel heel letterlijk. Het bedrijf claimt een app te hebben ontwikkeld waardoor je slaapkamer wordt gevuld met het heerlijke aroma van bacon, terwijl je op de achtergrond het geluid van sissende bacon op de bakplaat hoort. Het zal waarschijnlijk alleen wel een teleurstelling worden als blijkt dat er niet daadwerkelijk een ontbijtje voor je klaarstaat en jezelf in de keuken moet gaan staan.
Toch enthousiast geworden? De applicatie is gratis, maar helaas is de geurverspreider niet te koop. Mocht je toevallig in Amerika wonen, hij is wel hier te winnen. Het zal met deze overgedramatiseerde video voor een over the top product niet de bedoeling zijn geweest om een nieuw product te lanceren, maar een poging om meer mensen bij het merk te betrekken. Met ruim 400.000 views binnen een week zijn ze hier aardig in geslaagd.