Viral Friday week 13/2017: cinematografisch huzarenstukje, onzichtbare logistiek, guns en beertjes
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: een cinematografisch huzarenstukje, onzichtbare logistiek en pistolen & teddybeertjes.
1. TAG Heuer | To Jack by Patrick Dempsey
699.272 weergaven
De Zwitserse horlogemaker Tag Heuer komt met een teaser die menig cinematoloog doet watertanden. De acteur en autocoureur Patrick Dempsey, die op zijn beurt menig Grey’s Anatomy-liefhebbende vrouw doet watertanden, schittert in deze commercial die door hemzelf is geregisseerd. We zien hem racen in een prachtige MGA uit 1960 die de cinematografie van het filmpje eer aan doet. Uiteraard is later duidelijk dat het gaat om de Tag Heuer die Patrick om zijn pols draagt. Een filmpje zo oogstrelend, dat weinigen de optie om te skippen als short-cut nemen. Vandaar ook de bijna 700.000 views in 3 weken tijd.
2. Ford | MAX Motor Dreams (European Version)
355.811 weergaven
De tweede plaats in dit Viral Friday overzicht is dit keer voor Ford. De Amerikaanse autofabrikant pakt uit met een video waarin een briljante kinderwieg te zien is die autoritten simuleert om kinderen te helpen met slapen. De wieg is ontwikkeld met de Spaanse firma MAX Motor Dreams. Deze video scoort vooral omdat veel jonge ouders zich kunnen identificeren met het fenomeen dat kinderen altijd in slaap vallen tijdens het autorijden. Deze video is daarom veelvuldig gedeeld op social waardoor hij in iets meer dan een week tijd meer dan 355.000 views genereerde. Enjoy & Sweet Dreams!
3. FedEx | Dream :60
23.904 weergaven
De wereld van e-commerce is nergens zonder een gedegen distributiepartner. Het Amerikaanse logistiekbedrijf FedEX geeft in deze video een kijkje achter de schermen in deze magische wereld. De surrealistische productie nodigt uit om de gehele video te kijken, ondanks dat het onderwerp wat aan de droge kant is. En met succes want de video is inmiddels al meer dan 23.000 keer bekeken.
4. Chobani | Fruit Symphony
14.723 weergaven
Yoghurtproducent Chobani gelooft dat je met de kracht van goede voeding kan bouwen aan een betere, gezondere en gelukkiger wereld. Voor de #BelieveInFood-campagne creëerden componist Jon Brion en Academy Award-winnende filmmaker Michel Gondry samen de Fruit Symphony, een 30 seconden durende commercial die inmiddels meer dan 14.000 views kreeg. Klik, kijk en geniet van dit bijzonder muzikale fruitstukje!
5. Illinois Council Against Handgun Violence| INTRODUCING TEDDY GUN
12.264 weergaven
Vuurwapens horen bij de Amerikaanse cultuur als hotdogs en honkbal. Ook zijn Amerikanen gek op knuffelberen. Deze typische symbolen van liefde en veiligheid, zijn verplicht om aan veel meer gezondheids- en veiligheidsnormen te voldoen dan wapens. Het is een onzinnig regelgeving waar de organisatie Illinois Council Against Handgun Violence aandacht voor wilt vragen met de nieuwe campagne: Teddy Gun. In de commercial leggen ze uit aan welke regelgeving een doodnormale knuffelbeer moet voldoen om vervolgens de opmerkelijke conclusie te trekken dat deze regelgeving niet voor vuurwapens geldt. De doeltreffende video is goed voor meer dan 12.000 views in een week tijd.