Viral Friday week 13/2018: Apple en een sinaasappel
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van Apple, Alzheimer’s Research, Veterans For Gun Reform, De Speld en Johnnie Walker.
iPhone X: Fly Market
3.537.353 views
Apple is goed op dreef met haar nieuwe commercials. Juist na alle kritiek op deze feature, laat Apple in deze nieuwe commercial zien hoe makkelijk het is om Apple Pay met Face ID te gebruiken. ‘Even a glance’ kan de betaling autoriseren. Jammer genoeg is Apple Pay nog niet beschikbaar in Nederland en staat dit voorlopig ook nog niet op de planning. De geruchten zijn dat ING hiermee aan het testen is, nadat Bunq de optie heeft verwijderd. De video is in een week tijd meer dan 3,5 miljoen keer bekeken.
Alzheimer’s Research: Share the Orange
499.495 views
Hoe ver ga je om het grootste gezondheidsprobleem waarmee de wereld vandaag de dag wordt geconfronteerd, te helpen verslaan? Je kunt een goede start maken door eenvoudig deze video te delen. Sommige mensen denken dat dementie een onvermijdelijk onderdeel van ouder worden is. Dat is het niet. Het wordt veroorzaakt door ziektes die we kunnen bestrijden, mogelijk gemaakt door onderzoek. Het gewicht van de hersenen van een persoon die alzheimer heeft blijkt 140 gram lichter. Dit is precies het gewicht van een sinaasappel. Met #sharetheorange vraagt Alzheimer Research UK aandacht voor deze ziekte, en met succes. Inmiddels is de indrukwekkende video bijna een half miljoen keer bekeken.
Veterans For Gun Reform: March for Our Lives
41.630 views
Als het in Amerika gaat om nationale veiligheid, wordt er vaak gekeken naar militaire veteranen voor leiderschap en advies. Nu op dit moment schietpartijen meer levens eisen dan enige andere vorm van terrorisme, is dit voor de bevolking genoeg reden om een ‘March For Our Lives’ te organiseren. Het Nederlandse productiebedrijf Mike Tevee nam het initiatief om deze mars te ondersteunen en een video tegen wapengeweld te maken, met in de hoofdrol diverse veteranen. Zij laten duidelijk hun mening horen over de verkoop van wapens en het gebruik van deze wapens door burgers. Een indrukwekkende video met een belangrijke boodschap, goed voor ruim 41.000 views.
De Speld: The Number 1 Problem in Amsterdam
19.390 views
Voor het Amsterdamse broekenmerk Amsterdenim heeft De Speld een video uitgebracht met een leuke twist. Meestal zijn het de locals die zich irriteren aan de hoeveelheid toeristen in de stad, maar in deze video zijn de toeristen zelf aan het woord. En hoe. Ze irriteren zich vreselijk aan de lokale Amsterdammers die het voor hen onmogelijk maken om te genieten van de stad. Een grappige twist van de relaxte Amsterdamse mentaliteit. Zoals Amsterdenim zelf zegt: draag je Amsterdenim, dan draag je een stukje Amsterdam. Goed voor ruim 19.000 views.
Johnnie Walker: The Next Step
4.599 views
De nieuwste campagne van whiskymerk Johnnie Walker, ‘The Next Step’, is een nieuwe kijk op de iconische merkpositionering ‘Keep Walking’. Hiermee wil het merk inspireren om altijd de volgende stap te zetten, die uiteindelijk zal leiden naar succes. De laatste stap die je hebt gezet is niet de belangrijkste, het gaat om de volgende stap die je gaat zetten. Op een creatieve manier in beeld gebracht, goed voor bijna 5.000 views.