Viral Friday Week 16/2016: backflips, surfende baby’s en De Ouderen van Tegenwoordig
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week backflips, surfende baby’s en De Ouderen van Tegenwoordig. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
1. Leap Of Faith: Damien Walters Backflip Over Speeding Formula E Car – FIA Formula E
Autosportliefhebbers kijken het liefst naar de Formule 1 voor de oorverdovende sportwagens. Echter is er nu ook een Formule 1 klasse voor volledig elektrische auto’s: de Formule E. Om deze raceklasse iets meer in de spotlight te zetten, ging de organisatie een samenwerking aan met stuntman Damien Walters.
In zijn #FELeapOfFaith stunt maakt hij een indrukwekkende backflip over een Formule E auto die hem op volle snelheid vanaf achteren tegemoet komt rijden. Damian heeft alleen het geluid van de gierende banden als ijkpunt en het resultaat is verbluffend spannend geworden. Met 2,3 miljoen views in een week tijd verdient deze video de eerste plek in de Viral Friday en kan de Formule E organisatie waarschijnlijk rekenen op meer kijkers voor de volledig elektrisch gereden races.
2. Pets with Credit: A Dogumentary – InteracBrand
Nu was de financiële crisis al een redelijk eyeopener, maar mensen zijn stug en hardleers, dat weet het Canadese financiële instituut Interac ook. Wellicht staan mensen open voor een boodschap bekeken vanuit een ander perspectief? Dierenfilmpjes zijn populair, vooral wanneer ze humoristisch zijn zoals in dit geval. De video werd bijna een miljoen keer bekeken tot nu toe.
3. Dove Love Your Hair – Dove
Dove omarmt beauty in alle vormen en maten en dat geldt ook voor haar. Met een typisch Amerikaanse girlpower video weet het cosmeticamerk heel wat vrouwen te raken en wellicht in hun kracht te zetten. Die empowerment van een doelgroep is vaak eeb inspirerend thema voor een video. De video is inmiddels meer dan 700.00 keer bekeken op YouTube.
4. Evian Baby Bay – Evian
Surfers voelen zich het liefst voor altijd jong. Bronwaterfabrikant Evian speelt daar leuk op in met de Baby Bay video waarin een surfer na een fikse klap op zijn kop wakker wordt in een droomwereld waarin baby’s de surfkoningen zijn. Opvallend is dat deze over de top productie bijna 300.000 views in een week tijd heeft gescoord. De aandoenlijke suferbaby’s spelen hoogstwaarschijnlijk een rol in dit succes. Enjoy.
5. De Ouderen Van Tegenwoordig – Tele2 Nederland
Deze commercial van Tele2 is al op de buis te zien, maar gaat ook als een trein op sociale media en verdient daarom een plek in de Viral Friday. Er is vanuit populaire cultuur gekeken naar wat en wie de doelgroep bezighoudt en dat is gekoppeld aan de campagne. In plaats van een standaard commercial de wereld in te gooien, schittert nu de Jeugd van Tegenwoordig met hun eigen korte nummer en videoclip in de commercial. De video is op YouTube pas 20.000 keer bekeken, maar hij wordt, zoals gezegd, flink bekeken op social.