Viral Friday Week 2/2014: P&G, Old Spice & Volkswagen
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Deze week een Viral Friday waarbij duidelijk wordt dat de Olympische Spelen in aantocht zijn. Merken als P&G, Old Spice en een top-viral uit onverwachte hoek laten ook zien hoe belangrijk het gebruik van emotie en sentiment kan zijn in een goede viral.
1. P&G Thank You, Mom | Pick Them Back Up | Sochi 2014 Olympic Winter Games
Zonder vallen en opstaan geen succes. Na alle eerste harde klappers zijn de beste sporters op aarde ook opgevangen en weer op de been geholpen door hun lieve moeder. Als partner van de Olympische Spelen en trotse sponsor van moeders speelt multinational Procter & Gamble slim in op de komende Spelen in Sochi. De viral werd binnen 5 dagen al meer de 5 miljoen keer bekeken. Verrassend? Niet echt, in deze video worden de succesfactoren voor een viral 'emotie' en 'sentiment' uiterst fraai benut. Thank you, mom!
2. Old Spice | Mom Song :60
We blijven in de moedersferen met het merk dat een schoolvoorbeeld is als het gaat om branded content. Er komt een tijd dat een moeder haar kind moet loslaten en wie anders dan Old Spice haakt hier prachtig op in. Old Spice ruilt de spierbundel Terry Owens en model Isaiah Mustafe in voor een groep moeders die hun verhaal doen in de 'Mom Song'. Het is verassend dat Old Spice de reclame, met 4,25 miljoen views, nu al heeft gelanceerd. De Super Bowl, 's werelds best bekeken evenement, is in februari en het leek ons een perfect moment om dan de reclame te tonen. Of heeft het deodorantmerk nog meer voor ons in petto??
3. Speed Ad – Mistakes
Een indrukwekkende viral van de 'New Zealand Transport Agency' waarin pijnlijk duidelijk wordt dat haast en te hard rijden niemand ten goede kunnen komen. De video is gemaakt om bewustzijn bij de New Zeelander te creëren en dat lukt met een boodschap die hard binnen komt. Met bijna 4 miljoen views in 5 dagen dekt het aantal views al bijna de gehele bevolking van New Zeeland. 'The NZ Transport Agency' kan met deze viral weleens naast Nieuw Zeeland de hele wereld gaan educaten. Behalve de eerder genoemde elementen emotie en sentiment is shockeren – mits goed uitgevoerd – ook een succesfactor voor een viral.
4. Google Secrets You Need To See
Denken jullie dat Google alleen maar een zoekmachine is? Think again! De mannen van BuzzFeedVideo hebben een video gemaakt die de aparte trucjes van Google laat zien. De video met al 1,2 miljoen views in maar 3 dagen toont aan hoe invloedrijk BuzzFeed is geworden als social nieuws- en entertainmentbedrijf. Buzzfeed zorgt met deze viral voor een buzz rondom hun eigen platform en helpt Google aan wat positieve PR.
5. Volkswagen Commercial Epke Zonderland
Brandweer, F16-piloot of prinses: iedereen wist vroeger wat hij of zij later wilde worden. Volkswagen speelt goed in op deze kinderlijke gevoelens (sentiment) die we stiekem allemaal nog wel eens hebben. Wanneer jouw Olympische sportheld in een Volkswagen Golf rijdt, wordt de Golf vanzelfsprekend jouw droomauto als kind? De video met Epke Zonderland in de hoofdrol, die in drie dagen al meer dan 20.000 views scoorde, zal normaliter niet de Viral Friday top-5 halen, maar bij dezen wat extra aandacht voor een viral van eigen bodem.