Viral Friday Week 21/2014: Ubisoft, Bavaria & Borussia Dortmund
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video's van Ubisoft, Bavaria & Borussia Dortmund. Heb je een tip? Stuur 'm op!
1. Amazing Street Hack
Gamesoftware-gigant Ubisoft heeft een geweldige 'verborgen camera'-video gemaakt die op 1 is binnengekomen in deze Viral Friday. Nietsvermoedende klanten van een telefoonwinkel krijgen dezelfde 'hackmogelijkheden' op hun telefoon als de hoofdrolspeler in de aankomende Watch Dogs-game. Ubisoft brengt het verborgencamera-element met deze viral naar een next level en scoorde met deze video ter promotie van hun nieuwe game al meer dan 10 miljoen YouTube-views. Natuurlijk loopt het avontuur voor de klanten van de telefoonwinkel helemaal in het honderd en dat maakt dit tot een echte 'must see viral'. Enjoy!
2. A world's first: Kevin Richardson playing football with wild lions
Je moet het eigenlijk eerst zien, voordat je het kan geloven. In de nieuwe commercial die gemaakt is door modehuis Van Gils (het merk dat ook de maatpakken levert voor het Nederlands Elftal) is “leeuwenfluisteraar” Kevin Richardson te zien terwijl hij voetbalt met wilde leeuwen. Van Gils laat op ongekende wijze 'ons nationale symbool' zien in hun campagne en geeft ook Kevin een kans om aandacht te vragen voor de bedreigde diersoorten. Bovendien doneert Van Gils voor elk verkocht pak van deze oranjecollectie 50 euro aan het “Wildlife Sanctuary” van Kevin Richardson.
De commercial is deze week pas echt viral gegaan en verdient een tweede plaats in onze Viral Friday, want de video is inmiddels bijna 1,5 miljoen views gescoord.
3. Surface Pro 3 – The Tablet that Can Replace Your Laptop
Productvideo's die zonder humor of beroemdheden viral gaan. Het is een fenomeen dat we niet vaker tegenkomen. Microsoft showt in een niet heel bijzonder video zijn Surface Pro 3-tablet zien. Aangezien deze viral al meer dan 862-duizend views heeft gescoord in één week tijd, kunnen we zeker zeggen dat de wereld zit te wachten op deze 'tablet die je laptop kan vervangen'. En het is ons wel duidelijk waarom…
4. Borussia verbindet. Gemeinsam gegen Rassismus
De Duitse voetbalclub Borussia Dortmund wil met deze video laten zien dat voetbal en fascisme niet samen gaan. De video is duidelijk en voor een voetbalclub een uiterst progressieve manier om een statement maken. De video zal ongetwijfeld de komende week de wereld overgaan als voorbeeld hoe je als sportclub met racisme dealt. De beelden shockeren en laten de kijker lachen om stereotypes. Inmiddels staat de teller staat op 116.000 YouTube-views, maar dat aantal zal de komende weken nog verder stijgen door de verwachte media-aandacht.
5. Bavaria Holándress Commercial
Hup Holland! In Viral Friday staan we altijd graag stil bij video's van Nederlandse bodem. In deze Bavaria-commercial voor de HolánDress kunnen vaderlandliefhebbers hun hart ophalen. We zien namelijk hoe Bavaria (Nederlands bier) in een productie van het Nederlandse reclamebureau Selmore de typisch Nederlandse cultuur op de hak neemt én onze Hollandse dames warm maakt om 'ons Oranje' aan te moedigen tijdens het aankomende WK Voetbal.
In de video vertelt een Braziliaanse dame (in een gele bikini die menig mannenhart sneller laat kloppen) dat Brazilië en Nederland meer met elkaar gemeen hebben dan we denken. In twee dagen scoorde Bavaria met deze video al meer dan 10-duizend views en dat is voor ons een voorteken dat hij zeker viral gaat in de komende week.