Viral Friday Week 22/2016: Volvo & Zlatan, #ABSOLUTNIGHTS en Star Wars in Ierland
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Volvo & Zlatan, #ABSOLUTNIGHTS en Star Wars in Ierland. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
1. Volvo V90 – Made by Sweden – ”Prologue” feat. Zlatan Ibrahimović
We trappen deze editie van de Viral Friday af met twee oude bekenden: Volvo en Zlatan Ibrahimović. Samen scoorden ze het afgelopen jaar al een monsterlijke viralhit met hun samenwerking voor de #MadeBySweden-campagne. Met het EK in het vooruitzicht brengt Volvo een vervolg uit. De grootste succesfactoren in de creatie van deze viral hit zijn de uitmuntende productie van de film, de hoofdrol van Zlatan Ibrahimović en het nieuwe populaire Volvo V90 model. En wat een succes. De video is namelijk in minder dan een week tijd meer dan drie miljoen keer bekeken. Sit back and enjoy!
2. Moto 06.09.16 – Motorola Mobility
Smartphonefabrikant Motorola scoort de tweede plaats met een heerlijk nostalgische video. We kunnen ons allemaal de tijd van de befaamde uitklapmobieltjes herinneren en de Motorola Razr was een van de paradepaardjes in dit segment. Het succes van deze viralhit kunnen we toeschrijven aan de goed uitgevoerde productie en de herkenbare setting die inspeelt op de leuke herinneringen die velen van ons aan de Razr hebben. De video is gebruikt als teaser voor een aankomend model en dat is een tweede factor in het succes van deze video. Inmiddels is hij al meer dan 2,5 miljoen keer bekeken. Enjoy!
3. Darla – #ABSOLUTNIGHTS – Absolut
Een tenenkrommende video van het wodka-merk Absolut. Als Nederlanders vinden wij de boodschap wellicht wat makkelijk en zijn we van oordeel dat het merk wilt meeliften op maatschappelijk issues zoals in dit geval de acceptatie van transgenders. Anderzijds moeten we beseffen dat het behoorlijk stoer is om hier als bedrijf een statement te maken in het iets minder liberale Amerika. De comments onder de video liegen er niet om: het doet stof op waaien. Het neemt niet weg dat de video elk gevoel van emotie ontbeert en veel meer potentie had. De video is meer 600.000 keer bekeken.
4. Star Wars: The Force Awakens – Behind the Scenes in Ireland – Discover Ireland
De landschappen van Ierland en Schotland dienen vaak als adembenemend filmsets voor de populairste blockbusters. Het VVV van Ierland genaamd Discover Ireland speelt hier slim op in en deelt “Behind the Scenes”-video’s van een van de populairste films ter wereld: Star Wars. Als de die-hard fans (en dat zijn er nogal wat) besluiten deze plekken te bezoeken, is de kans groot dat Ierland een enorme stijging in toerisme zal zien. Tja, wat de content betreft: iedere Star Wars-fan zit op extra content te wachten, zo simpel is het. De video is nog maar 50.000 keer bekeken op YouTube dus de organisatie heeft nog een klusje om de distributie van de video voor elkaar te krijgen.
5. Realtor.com and Elizabeth Banks present: Dream Bathroom
Het Amerikaanse Funda genaamd Realtor scoort deze week met een video die net niet hysterisch, net niet heel grappig, maar wel leuk genoeg is. Namelijk gewoon een platte commercial. Qua content is de video niet heel sterk, als commercial wel. De video werd al bijna 40.000 keer bekeken op YouTube.