Viral Friday week 3/2018: hippe planten, spaarvarkens en carnaval
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: Bavaria, Beats By Dre, Santander Bank, Suja Organic en KFC.
1. Bavaria: #carnavalvrij
550.607 views
We trappen de Viral Friday af met een actie die je deze afgelopen week niet gemist kunt hebben. De Brabantse bierbrouwer Bavaria wil dat carnaval een officiële feestdag wordt. Om deze ogenschijnlijk onmogelijke wens te realiseren, heeft Bavaria een guerrilla-beweging in het leven geroepen onder leiding van ene Sjefke Vaeren (mogelijk verre familie van de Argentijns marxistisch revolutionair en Cubaans guerrillaleider Che Guevara). Sjefke Vaeren heeft een doel: zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen voor de petitie waarmee Bavaria #carnavalvrij op de politieke agenda wil krijgen. Dat doel is in minder dan een week tijd voltooid. Maar uiteraard is het voor carnavalliefhebbers nog mogelijk om de petitie te tekenen op carnavalvrij.nl. Briljant. Oh, en de video scoorde sinds 13 januari meer dan 550 duizend views op YouTube. Enjoy!
2. Suja Organic: Drink Plants, Take Their Power
182.840 views
Hou je van planten? Zo niet, dan belooft Suja Juice dat je na het zien van deze vrolijke commercial wel verliefd wordt op al het groen! Suja Juice, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in het maken van overheerlijke ‘cold pressed’, organische sapjes, weet jou met sprankelende sfeerbeelden van vers fruit, groente en een prachtige natuur te overtuigen van het feit dat je sterker wordt als je deze sapjes drinkt. Suja, wat een lang, mooi leven betekent, kan rekenen op ruim 180.000 views.
3. Beats By Dre: Shaun White – ‘Above The Noise’
90.007 views
We kennen allemaal de indrukwekkende spotjes van Beats By Dre waar de grootste sterren graag voor willen worden gevraagd. In de aanloop naar de Olympische Winterspelen is de keus deze keer gevallen op Shaun White. Misschien doet zijn naam niet bij iedereen een belletje rinkelen, maar Shaun heeft behoorlijk naam gemaakt binnen zijn tak van sport als snowboarder. Hij maakte tijdens de Spelen in Sotsji echter een grote klapper op de halfpipe en hield daar een grote hoofdwond aan over. We zien Shaun in het filmpje keihard trainen om weer fit te worden voor de Spelen in PyeongChang met op de achtergrond motiverende muziek vanuit de welbekende hoofdtelefoon. Wie weet kan de snowboarder zich revancheren over enkele weken in Zuid Korea. Ruim 80.000 views in twee dagen tijd.
4. Santander Bank: Piggy
33.858 views
Santander Bank, gevestigd in Boston, laat met haar nieuwe commercial zien dat het belangrijk is om behandeld te worden met respect. En datzelfde geldt voor geld. In het één minuut durende filmpje zie je een klein spaarvarkentje een wandeling maken door de grote stad. Hij wordt opgepakt door een paar kwajongens en stuk gegooid. Een aardige medewerker van Santander Bank redt hem en brengt hem terug naar de rechtmatige eigenaar. De bank geeft hiermee aan dat zij jou en je geld met respect zullen behandelen net als dat jij dat zou doen. Goed voor meer dan 31.000 views.
5. KFC: Colonel Sanders – ‘La Legende, L’Homme, Le Poulet’
11.319 views
De laatste in de serie virals van vandaag. Tja, qua views kan deze (nog) niet tippen aan de video’s hierboven, maar toch zetten we deze graag in het rijtje. Soms is namelijk iets zo slecht en over the top dat het bijna geniaal is. Met de nadruk op bijna. De Franse KFC’s Colonel Sanders legt in deze commercial haarfijn uit waarom de kip van KFC “finger lickin good” is. Gelukkig hebben we de ondertiteling. Of deze goed gaat vallen binnen het Franse publiek? Ben benieuwd. Aan de views te zien nog niet echt, maar het YouTube-kanaal heeft dan ook slechts 2,4 duizend abonnees. Het lijkt erop dat de Fransen toch liever naar de McDonald’s gaan.