Viral Friday Week 31/2015: beyondblue, Sling & Warchild

31 juli 2015, 12:55

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van beyondblue, Sling & Warchild. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. The Invisible Discriminator’ – Stop. Think. Respect.

Discriminatie is volgens veel mensen iets van vroeger. Daar is de Australische stichting beyondblue het niet mee eens. Met deze pakkende viralhit wordt korte metten gemaakt met de perceptie dat discriminatie tegenwoordig alleen nog gebeurt in bepaalde kringen aan de onderkant van de samenleving. De video benadrukt alledaagse discriminatie tegen Aboriginals in Australië, maar natuurlijk kan dat veel breder geïnterpreteerd worden. Met ruim 2 miljoen views in een week tijd is een eerste plek voor “Stop – Think – Respect” in dit Viral Friday-overzicht meer dan verdiend.

2. Super-pharm – Mook

De Israëlische drogisterijketen Super-pharm (de Etos van Israël) kiest na jaren van ineffectief adverteren voor het promoten van hun eigen scheermessen voor een andere aanpak. Qua advertentiegeweld kon de Super-pharm niet opboksen tegen de Gillettes van deze wereld en bleven daarom achter in de herkenning. De nieuwe aanpak is deze short-docu die inspeelt op de emoties. Dat is een succes, en dat komt voornamelijk door autheniticiteit van de video. De video gaat viral met 1,9 miljoen views, wat het effect is op de herkenning van de scheermesjes van Super-pharm is de vraag. Wij hebben het er in ieder geval over.

3. WWE 2K16 – Arnold as the Terminator

Op de derde plek in dit Viral Friday-overzicht vinden we een opvallende video van het Amerikaanse Pro-worstel genootschap World Wrestling Entertainment (WWE). De viralhit met bijna 1 miljoen views in een week tijd betreft een promotiefilm voor het nieuwe Playstation- en XBOX-spel WWE 2K16 die om drie redenen scoort. Ten eerste kun je in het spel nu ook worstelen met Arnold Schwarzenegger! Ten tweede omdat simpelweg één van de meest beroemde filmscènes uit de klassieke kaskraker The Terminator (uit 1984!) is gebruikt. En tot slot: worstelen is in Amerika wat darten was in Nederland toen Raymond “Barney” van Barneveld nog non-stop 180’ers gooide. Do we need to say more?

4. Sling TV TakeBackTV: Old TV Company

Amerikaanse TV-aanbieder Sling wil het anders doen dan de gevestigde orde en laat dat zien in een grappige video waarin de traditionele ‘cable companies’ worden neergezet als pestkoppen. De video is grappig, maar niet hilarisch en is waarschijnlijk al 160.000 keer bekeken, om de ietwat agressieve houding van Sling tegenover de concurrentie.

5. Duty Of Care: Protecting Children In War

Mensenrechtenorganisatie War Child laat op een creatieve, maar pijnlijke wijze zien waar kinderen in oorlogsgebieden mee dealen. Door de situatie van het kind als een first-person shootergame uit te beelden komt de boodschap extra hard binnen en maakt het de video direct relevant voor een generatie waarvan dit beeld (first-person shooter), het beeld is dat zij het vaakst zien op een dag. De video werd in enkele dagen al meer dan 125.000 keer bekeken.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!