Viral Friday Week 35/2015: EA SPORTS, Burger King & Pepsi

28 augustus 2015, 12:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van EA SPORTS, Burger King & Pepsi. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. Madden NFL 16 | Madden: The Movie

Gamefabrikant EA SPORTS snapt de kracht van goede content en gebruikt al lang niet meer alleen trailers van games ter promotie. Voor de American footballgame NFL16 pakken ze uit met een soort van korte speelfilm. De video gaat als een trein en dat komt deels omdat deze hilarisch en over the top is en dat komt deels omdat bekende comedy acteurs Dave Franco en Christopher Mintz-Plasse, American footballspelers Julio Jones, Rob Gronkowski, Colin Kaepernick, Antonio Brown en coach Rex Ryan de hoofdrollen vertalen en dat zijn wat ongemakkelijke rollen. De video werd in korte tijd al bijna 9 miljoen keer bekeken en zal nog wel wat meer views scoren.

2. Guns With History

Bij hoge uitzondering een paar maanden oude viral in de Viral Friday van deze week. Dit vanwege het verschrikkelijke schietincident in Virginia van deze week en natuurlijk alle voorgaande schietincidenten in Amerika. De stichting tegen wapenbezit ‘States United to Prevent Gun Violence‘ verfilmde hun actie die zo sterk is dat deze verder geen tekst en uitleg behoeft.

3. Burger King | McWhopper Proposal

Om 21 september de dag van de vrede te vieren, oppert fastfoodketen Burger King de strijdbijl te begraven met aardsvijand McDonald’s door ‘best of both worlds‘ samen te voegen tot één burger: de McWhopper. Een goed marketingidee wat heel wat discussies over wie de beste burger serveert overbodig maakt. Het idee is tof waardoor de video alleen al viral gaat, maar dat McDonald’s de geste afslaat maakt het alleen maar interessanter waardoor het ook nog eens sympathieker op Burger King afstraalt. Hoewel je wel moet afvragen of scoren met een marketingstunt over een geweldloze dag waar aandacht wordt gevraagd voor slachtoffers in oorlogsgebieden moreel oké is. De video werd al meer dan 1,3 miljoen keer bekeken.

4. John Lewis Home Insurance Advert 2015 – Tiny Dancer

De kracht van deze viral van verzekeringsmaatschappij John Lewis ligt hem in de combinatie van kinderlijke onschuld met de angst van elke ouder. Namelijk, kinderen die totaal opgegaan zijn in hun eigen wereldje terwijl ze in huis spelen. Kostbare vazen, kunstwerken, gordijnen en planten. Niets is veilig zodra er kinderen in het spel zijn. De boodschap in deze video is duidelijk. Laat kinderen spelen en maak je geen zorgen over schades in huis. Want: “If it matters to you, it matters to us.” Ook de muziek van Elton John is een sterke factor in deze video die in een week bijna 1 miljoen views scoorde. Klik, geniet en zing gerust mee met Tiny Dancer.

5. Joe Flacco Football Party Fail | Pepsi

Soms heb je wel eens van die video’s die lekker sarcastisch zijn en over de top. Pepsi en Tostitos hebben deze keer de handen ineengeslagen. Heel soms is het lastig om te weten hoe je je moet gedragen bij bepaalde situaties, denk maar eens aan een etentje met je schoonouders of een feestje. American footballspeler Joe Flacco staat deze keer in de schijnwerpers. Hij heeft moeite om zich te gedragen tijdens een feestje en ziet alles als een wedstrijd. Op een gegeven moment krijgt hij een soort van heropvoeding en komt alles uiteindelijk goed. Het doet een beetje denken aan tv-programma’s als ‘Help, Mijn Man Is Klusser!’ of ‘Obese’. Het is een leuke video met misschien een té hoge dosis aan product placement, maar waarschijnlijk is dat de bedoeling. De video staat pas enkele dagen online en is al goed voor meer dan 730.000 views.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!