Viral marketing in nederland
Na het virale geweld van de Mortierbrigade in Belgie, is het nu de beurt aan de Nederlandse bureaus. Via Ongein.com kwam ik dit filmpje tegen als parodie op de Postbank reclame. Het blijkt een showcase te zijn van ViralClinic.com, een nieuw nederlands platform waar aanstormend creatief-, productie- en regietalent elkaar vinden.
Doel van het project is om talent te koppelen aan de knowhow van ervaren productie- en reclamemensen (Viralclinic is een samenwerkingsverband tussen productiemaatschappij Havasu Films en reclamebureau Hallelujah). Tegelijkertijd krijgen merken de kans om eens wat minder braaf en veilig uit de hoek te komen.
Na de Usual Suspects en de jongens van Geenstijl dus weer een nieuw nederlands initiatief op dit gebied.
Ook sites als Ongein.com zijn blij met het initiatief. Immers, hoe meer leuke filmpjes, des te meer gebruikers en dus inkomsten.
Wat ik mij persoonlijk alleen afvraag is waarom virale marketing alleen maar om filmpjes moet draaien. Doen we daar het mechanisme niet te kort mee? De Postbank (ja een gewild onderwerp voor virale acties de laatste tijd) heeft naar mijn idee echt begrepen waar virale marketing precies voor ingezet kan worden. Het is zoals Seth Godin al beschreef in zijn boek Purple Cow; “make the product remarkable and it will spread itself”.
Het is alleen te hopen dat ze bij de Postbank gevoel voor humor hebben…
Je bent ongein.com wel erg aan het promoten Jorn de laatste dagen. Toch geen aandelen hierin of wel 😉
Ha die Jorn,
(Via een enorme omweg komen we elkaar hier weer eens tegen!)
Leuk je stukje over Viral marketing te lezen.
Ook ik heb hier een mooie case met klinkende resultaten voor je. Afgelopen zomer heb ik me bezig gehouden voor een Viralgame (www.winjedroomreis.nl) doel hierbij was door middel van barters met meerdere partijen een verrijking én vergroting van databases te realiseren.
Dankzij de partitipatie van betrouwbare partijen (wat voor ons een belangrijk onderdeel was), denk aan TPG Post en anderen hebben we in de agelopen zomermaanden, nota bene, ruim een kwart miljoen adressen weten te werven.
Nog beter aan het gehele concept was dat de netto prijs per gewonnen adres voor alle partijen ruim onder die van de normale lease-prijs dan bij welke NL-databaseboer bleef.
Ik persoonlijk vind daarom ook dat die waarde erg belangrijk is en te vaak onderschat.
Hey en verder, welke piste ben je deze winter te vinden )