Viral marketingcampagne De Amersfoortse slaat plank mis!

8 december 2004, 20:53

Steun onze BertjeKijk, dat krijg je als een offline bureau zich gaat bemoeien met een online campagne van een zorg-verzekeraar. O ja, weblogs zijn tegenwoordig vet cool dus hebben de jongens van Doom ook nog een heuse weblog in elkaar gehacked voor het virale effect.

Het resultaat? Er gebeurt helemaal niets. Geen weblogs die de semi-lollige site(s) oppakken, geen media die er over berichten en geen bezoekers. Toch wel jammer van de moeite. Gelukkig zijn wij niet de beroerdste dus na flabber helpen ook wij steunbert aan een paar extra bezoekers 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Edwin Duys

    De inzet van middelen zijn weer leidend geweest zonder eerst na te denken of het inzetten van een virale actie uberhaupt wel geschikt is om in te zetten voor de doelgroep. Het antwoord is denk ik wel duidelijk. Zonde van het geld!

    Daarnaast is de ‘grap’, van download de single voor 1 euro, waarna je vervolgens op de site van de amersfoorte komt en ‘m namens de Amersfoortse gratis krijgt, wel heel erg beneden peil!

    Het is allemaal erg geforceerd grappig proberen te doen. Idem vwb de tv-commercial.

    Nog erger is dat als je doorklikt en je maakt toevallig gebruik van een Firefox browser (of een andere mozilla variant) de site van de Amersfoortse niet verschijnt omdat deze Netscape niet ondersteund.


    9 december 2004 om 07:19
    Robert

    Eerlijk gezegd denk ik niet dat Doom de online campagne heeft gedaan maar dat ze dat hebben uitbesteed. Aan de buurjongen wellicht?


    9 december 2004 om 07:22
    Anders

    Is inderdaad nogal ondoordacht allemaal. Je kunt bijna horen hoe in een van de meetings tussen het reclamebureau en De Amersfoortse, iemand met een “oh! hee! wacht!”-gezicht opsprong en uitriep “Hee, weet je wat? Laten we er een site bij maken!”. En hoe de rest vervolgens op z’n Donners antwoordde: “Mieters!”

    Of je dat overigens echt helemaal op Doom & Dickinson af moet schuiven weet ik niet. Er zijn volgens mij ook maar weinig online bureaus die dit soort campagnes wel succesvol op zouden kunnen zetten. De gut-feeling van wat er op dit gebied wel en niet aan zou kunnen slaan zit toch vaak bij de heavy internet users op de werkvloer, terwijl de gemiddelde strateeg die met de plannen en voorstellen komt, dat gevoel ontbeert. Vraag er eens een paar naar termen als “blogs” en “rss”. Waarschijnlijk kijken 3 van de 4 je vragend aan.

    Er zijn naar mijn mening niet veel online bureaus (en inderdaad, nauwelijks offline bureaus) die het multidirectionale aspect doorgronden van het medium internet. De meesten zien het toch als eenrichtingsverkeer en zitten al te kirren van opwinding wanneer een formulier ter sprake komt. We hebben nog een lange weg te gaan (gelukkig maar, trouwens).


    9 december 2004 om 08:43
    media

    @remco: Statistieken zijn inmiddels afgeschermd met usrid en passwd. Gelukkig heb ik vanmiddag nog een backup kunnen maken (voor de archieven).

    @anders: Mee eens, ook veel online bureaus hebben nog veel te leren!


    9 december 2004 om 18:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!