Viral Friday Week 14/2008

2 april 2008, 13:44

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Rick Rolled

Rick Rolled

You’ve been Rick Rolled! Meer dan 10 miljoen internetters tuinden afgelopen week in het Rick Roll fenomeen. Wat is Rick Rolled? Een bezoeker denkt een potentiële interessante link aan te klikken, maar komt terecht op de video van Rick Astley’s 1987 hit “Never Gonna Give You Up” op YouTube. Sinds mei 2007 waart het Rick Roll virus rond op internet, maar op 1 april was er nauwelijks aan te ontkomen. YouTube, Isohunt, LiveJournal, LyricWiki.org en Mahalo Daily waren slechts enkele sites die het Rick Roll fenomeen introduceerde aan het grote publiek en de mainstream media, dat zorgde voor een ware hype. Er is ook een muppet versie beschikbaar. (Bron: Young Marketing)

Elephant Paints Self Portrait


Online store Exotic World Gifts van Liz en Mark importeert unieke handgemaakte home décor, sieraarden, kleding, kaarten en geschenkideeën van kunstenaars in nood. Eén van de Fairtrade producten die Exotic World Gifts sinds kort verkoopt zijn zelfportretten van olifanten geschilderd door olifanten zelf! Bhab, gered van verwaarlozing in Burma, is één van hen en leeft eindelijk een gelukkig leven in Thailand waar hij liefdevol verzorgd word, aandacht krijgt en leert schilderen. Ontroerd door de achtergrond en talenten van deze slurfdieren steunt Exotic World Gifts nu de “Starving Elephant Artisans”, middels de verkoop van olifanten kunstwerken. De video van een schilderende Bhab is in korte tijd meer dan twee miljoen keer bekeken!

BBC: Flying Penguins


Ter promotie van BBC’s iPlayer creëerde Gorgeous en Passion Pictures een prachtige 1 april grap, een 90 seconden virale video met in de hoofdrol filmmaker en schrijver Terry Jones. In het spotje is te zien hoe de voormalige Monty Python ster is afgereisd naar het bevroren Antarctisch vasteland om verslag te doen van een unieke kolonie Adelie Penguins, die duizenden kilometers kunnen vliegen van Antartica tot zelfs aan het Amazoneregenwoud. De video, geseed door digital agency GT, is te vinden op verscheidene videosharing en social network sites (o.a YouTube, Break.com en Bebo), de homepage van BBC’s iPlayer en ‘wildlife’ communities en is meer dan 1 miljoen keer bekeken. Bekijk ook de Behind the scenes beelden. (Bron: Digital Arts, Brand Republic)

Virgin & Google: Virgle


Sinds 2000 kondigt zoekmachinegigant Google geregeld nieuwe ludieke diensten en/of producten aan op 1 april. Vele internetters waren erg benieuwd waarmee Google dit jaar op de proppen kwam, na de succesvolle TiSP actie van vorig jaar. Het bleek een hele reeks grappen te zijn, waarvan Virgle de meeste aandacht kreeg. In een gezamenlijk persbericht kondigde Virgin en Google de lancering van Virgle aan: een verkenningexpeditie en de bouw van de eerste kolonie op Mars. Iedereen kan zich aanmelden als pionier en Virgle selecteert wie als eerste Mars mag verkennen. (Bron: Dag)

Earth Hour Movie


Onder de naam “Earth Hour”, een initiatief van het Wereld Natuur Fonds (WWF), gingen afgelopen maandag in meer dan 380 steden, verspreid over ruim dertig landen, tussen acht en negen uur ’s avonds lokale tijd de lichten uit. In Nederland (Hilton hotel in Amsterdam) werd er ook op beperkte schaal gehoor aan gegeven. Het doel van Earth Hour is aandacht vragen voor de wereldwijde energieverspilling en uitstoot van het broeikasgas CO2. Het initiatief is in 2007 begonnen in Sydney. Op YouTube werd de clip “Earth Hour Movie – Narrated by Jeremy Piven” zo’n 800.000 keer bekeken. (Bron: Planet)

MacBook Air Parody


Bovenstaand spotje is Dell’s antwoord op de Macbook Air commercial. Althans dat wil The Bureau ons laten geloven. Een hoge kwaliteit versie is te vinden op hun website.

Dunkelziffer: Tentacle


Het Duitse reclamebureau Red Rabbit creëerde deze enigzins griezelige commercial voor Dunkelziffer, een Associatie die seksueel misbruikte kinderen helpt.

Cadbury: Trucks Having Fun


Trucks‘ heet de opvolger van de zeer succesvolle Cadbury Gorilla commercial van Fallon’s director Juan Cabral en Blink Productions, die afgelopen zaterdag online gelanceerd is op de website A Glass and a Half Full Productions. De muziek in Cadbury’s sequel is Queen’s Don’t Stop Me Now. (Bron: Creative Review, Scamp)

New York Pizza: Damn F*cking Tasty


New York Pizza, opgericht in 1993 en één van de snelstgroeiende pizzaketens in Nederland, heeft een advertentie campagne gelanceerd met drie ‘mafia style’ achtige films. Met de “Damn Fucking Tasty” campagne, gecreëerd door het onafhankelijke bureau Selmore, zet New York Pizza voor het eerst in de historie van het merk een TV campagne in, die loopt van 27 maart t/m oktober 2008. De campagne wordt verder ondersteund door online seeding en POS materiaal. De acteur Richard Dalessandro, bekend van zijn rollen in Law & Order en Forrest Gump, speelt in de spotjes een mafia baas, die teleurgesteld, kwaad en beschermend is.

Loveme.com: Real Beauty


De bekroonde spot Dove Evolution uit 2006, blijft geliefd om te parodiëren. Na o.a. Foster Farms Transformation, Slob Evolution, SMM Nieuwe Revue en Pumpkin Evolution heeft de Russische dating site Loveme.com ook een parodie gemaakt. (Bron: Reclamewereld)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!