Viral Friday Week 17/2008
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Trapped in an Elevator for 41 Hours
Tegen elf uur op vrijdagavond (in oktober 1999) wilde hij even naar beneden met de lift vanaf 39ste verdieping om een sigaret te roken. Het zou de langste rookpauze uit het leven van de 34-jarige New Yorker Nicolas White worden. Op de terugweg bleef de lift vastzitten en beleefde de net aangenomen productiemanager van Business Week 41 helse uren zonder water en eten. In het Amerikaanse programma Good Morning America vertelde de inmiddels 43-jarige Nicholas White afgelopen maandag zijn verhaal. Nick Paumgarten, bekend om zijn artikelen over liften, bracht de beelden terug tot een film van een paar minuten en plaatste er muziek bij. Waarom de lift vast zat en waarom het zo lang duurde, wordt niet duidelijk in het verhaal of de film.
Het filmpje is inmiddels veelvuldig bekeken op onder andere YouTube (1,7 miljoen views) en Break (470.000 views). Ook diverse nieuwssites en blogs, o.a. ABC News, BoingBoing, Gawker, NY Post, Gizmodo en The Huffingtonpost berichtten over de onfortuinlijke New Yorker. (Bron: Volkskrant, Telegraaf, NewYork.blog.nl)
Human Snake
Ter promotie van Nokia’s game console N-Gage creëerde het Zweedse reclamebureau Farfar, o.a. bekend van Great Pockets, Meet The Mighty Stavros en Get The Glass, samen met productie maatschappij Hobbyfilm uit Stockholm de innovatieve campagne “Get Out and Play” met een prachtige stop-motion game en viral video gebaseerd op het populaire spelletje Snake. Meer dan 300 blogs plaatsten een link naar de actiesite en zo’n 600.000 internetters bekeken de video op YouTube. Bekijk ook de Behind The Scenes video.
Baracky: The Movie
Hillary Clinton was haar politieke dood nabij, maar ze heeft zich afgelopen week in Pennsylvania knap terug geknokt in de strijd! Ze moest ruim winnen in de laatste grote staat en deed dat ook. De senator uit New York kreeg iets minder dan 55 procent van de stemmen, Barack Obama bleef steken op ruim 45 procent. De kansen op de Democratische kandidatuur blijven uiterst gering voor Clinton, maar de overtuigende zege maakt wel duidelijk dat Obama wellicht te vroeg tot politiek wonderkind is uitgeroepen. Humanitainment.com maakte na The Bush Tapes de YouTube hit “Baracky: The Movie”, met 700.000 views. Op 6 mei gaan Indiana en North Carolina naar de stembus. Daarna volgen nog zeven voorverkiezingen. (Bron: BN/DeStem)
Dove Onslaught(er)
Vorig jaar introduceerde Unilever de opvolger van de zeer succesvolle Dove Evolution viral uit 2006: Dove Onslaught, met in de hoofdrol een 7-jarig meisje en de boodschap “Talk to your daughter before the beauty industry does”. Kort na de release reageerde meteen “Campaign For A Commercial-Free Childhood” met de video “A message from Unilever”. En ook Milieuorganisatie Greenpeace voert actie tegen Unilever. Volgens de organisatie neemt het bedrijf geen duurzame palmolie af, waardoor het leefgebied van diverse bedreigde diersoorten wordt verwoest. (Bron: Elsevier)
Unsubscribe Waterboarding
Mensenrechtenorganisatie Amnesty International heeft als onderdeel van de campagne ‘Unsubscribe-me‘, een oproep om afstand te nemen tegen mensenrechtenschendingen gebruikt in de ‘War on Terror’, een confronterend spotje van 90 seconden opgenomen met de omstreden ondervragingstechniek ‘waterboarding’. Bij waterboarding wordt er bij een vastgebonden gevangene net zo lang water over zijn of haar neus en mond gegooid dat hij of zij het gevoel krijgt te verdrinken. De video is vanaf 9 mei ook te zien in 50 Britse bio
scopen. Zie ook de making of. (Bron: Nu.nl, Communicatie Online)
Discovery Channel: I Love the World
De Dag van de Aarde of Earth Day is een jaarlijks terugkerend evenement op en rond 22 april dat plaatsvindt in meer dan 175 landen. De dag heeft als doelstelling mensen te laten nadenken over hun consumentengedrag en de invloed hiervan op de aarde. Het full-service reclamebureau met 72andSunny met kantoren in Amsterdam en Los Angeles creëerde voor tv zender Discovery Channel het perfecte feel-good spotje “I Love the World”. Het aanstekelijke nummer werd door bloggers wereldwijd gezien als de perfecte hymne voor Earth Day en werd en masse geplaatst. In twee weken tijd is het filmpje meer dan 300.000 keer bekeken op YouTube. (Bron: Wikipedia)
Untooning Jessica Rabbit
Professioneel photoshopper Jax Pixeloo van het blog Pixeloo.blogspot.com, werkt dagelijks met het populaire fotobewerkingsprogramma van Adobe voor zijn beroep, maar haalt daar niet genoeg voldoening uit. In zijn vrije tijd klust de 28-jarige Amerikaan graag bij om tekenfilm figuren een opmerkelijk realistisch karakter te geven. Na Homer Simpson en Super Mario heeft Pixeloo ditmaal het liefje van Roger Rabbit, Jessica Rabbit, onder handen genomen. (Bron: Jorn Wemmenhove)
Creme Egg: Mouse Trap
Partizan Lab en Publicis London ontwikkelden voor Creme Egg, een merk van de Britse chocoladeproducent Cadbury, een hele serie stop-motion filmpjes van chocolade eitjes met zelfmoord neigingen. De Mouse Trap is het slotakkoord van de serie. Bekijk ook de special edition van Mouse Trap.
The Arm & The Street
Het maandblad voor motorrijders, MotorRijder Magazine, test nieuwe motoren en motorkledij, brengt verslag uit over motorsport, wijdt vele pagina’s aan toerisme en vrije tijd en schenkt tevens aandacht aan veiligheid. Het Amsterdamse bureau Rich, voorheen bekend als LG&F, maakte de zeer bloedige spot “The arm and the street”. (Bron: Wikipedia, Ads of the World)
Revolución
Ter promotie van de nieuwe stationwagen Dacia Logan MCV, een merk van de Renault groep, creëerde het Duitse reclamebureau Nordpol Hamburg voor Renault Deutschland AG de commercial Revolución met diverse revolutionaire figuren, o.a. Che Guevara, Fidel Castro, Mao Tse-Tung, Karl Marx, Lenin, Martin Luther King, Rosa Luxemburg, Ho-Chi Minh en Mahatma Gandhi. (Bron: Reclamewereld, Advertolog)