Viral Friday Week 21/2008

23 mei 2008, 05:41

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Super Chill Monkey Does Hollywood


Twee weken geleden behaalde Levi Strauss & Co een nummer 1 notering in Viral Friday met “Guys Backflip into Jeans“, gemaakt door Cutwater uit San Francisco. De virale hit, getiteld “Jumpin’ In”, genereerde in 10 dagen 3,5 miljoen views en kreeg onder andere aandacht van Good Morning America en de Wall Street Journal. Afgelopen weekend is de opvolger gelanceerd. “Hollywood Jungle” heet de tweede viral in de serie van tien, die komende zomer door verscheidene regisseurs van Cutwater worden uitgebracht om de Levi’s 501 jeans wereldwijd te promoten. (Bron: Brandweek)

Drench Spring Water ft. Brains from Thunderbirds


De Thunderbirds, de Britse poppenserie gemaakt in de jaren ’60 door Gerry Anderson en zijn vrouw Sylvia, zijn nog steeds erg populair. In 2004 verscheen een bioscoopfilm van de tv-serie en ook in commercials zijn de poppen de laatste tijd veelvuldig te zien, o.a. voor Specsavers en EDF Energy. Ook voor mineraalwater fabrikant Britvic Drench, is een karakter van de cult serie te zien in een commercial: Brains, die op Snap’s klassieker “Rhythm is a dancer” swingt. De campagne wordt ondersteund door de minisite staydrenched.co.uk. Diverse Britse nieuwssites, o.a. Sky, Guardian en The Daily Telegraph berichtten afgelopen week over de commercial. De £5.5 miljoen pond kostende campagne is gemaakt door Clemmow Hornby Inge. (Bron: Wikipedia, Reclamewereld)

Giant LEGO Boulder


Indy is terug! Gisteren is de vierde film van Indiana Jones in Nederland in première gegaan: “Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull”. Het is ondertussen alweer 27 jaar geleden dat de allereerste Indiana Jones-film “Raiders of the Lost Ark” in de bioscopen verscheen. Ter promotie van de LEGO Indiana Jones game ontwikkelde Electronic Arts en Lego de viral “Giant LEGO Boulder”, opgenomen in San Francisco. (Bron: Nu.nl)

The Cesc Fabregas Show


Wieden + Kennedy London creëerde voor Nike UK bovenstaande video. Het filmpje is een onderdeel van The Cesc Fabregas Show, en promoot de Nike T90 schoen. In de video zien we Arsenal FC speler Francesc Fàbregas in vuur en vlam een bal hooghouden en op het doel afronden. De video is inmiddels bijna 300.000 keer bekeken.

The Get Out Clause: CCTV Music Video


In Engeland hangen maar liefst 13 miljoen beveiligingscamera’s. De band The Get Out Clause maakte daar handig gebruik van om een muziekvideo op te nemen. De band zonder contract en zonder budget besloot om op zo’n tachtig locaties in de stad Manchester op straat op te treden onder het toeziend oog van beveiligingscamera’s. Vervolgens schreven de bandleden de organisaties aan en eisten op basis van de Britse Data Protection Act de video-opnames op.

De Data Protection Act geeft iedereen namelijk het recht om de gegevens die door organisaties over je zijn verzameld in te zien en op te vragen. Hoewel niet iedere organisatie aan de eis voldeed, verzamelde The Get Out Clause genoeg video-opnames om op een briljante lowbudget wijze hun videoclip Paper te maken. (Bron: DAG, Bright)

Harrison Ford: Lost There, Felt Here


Harrison Ford is momenteel niet alleen een held in de laatste Indiana Jones film, ook in het echte leven maakt hij zich hard voor een betere toekomst. In deze viral voor Conservation.org laat hij zien hoe wij zelf de pijn van ontbossing voelen. Er is ook een behind the scenes video.

Rider Chases MotoGP Bike on Foot


Drie weken geleden zette YouTube user notorious415 de Shark Surfer video online. De video, waarin een surfer wordt voortgetrokken door een haai, was voor Arnette, een “sport eyewear brand”. Notorious415 heeft nu nog een video geüpload, wederom voor www.arnette.com. In deze video zien we een motorrijder die de controle over zijn motor verliest, maar op wonderbaarlijke wijze tóch door kan racen. De video is inmiddels bijna 67.000 maal bekeken.

Lacoste Future


Lacoste is jarig. Het Franse sportmerk bestaat dit jaar 75 jaar en dat vieren ze met een video met daarin hun visie op het tennis in het jaar 2083. Met de slogan “Let’s Reinvent The Game” roept Lacoste mensen op om hun eigen blik op de toekomst te uploaden op deze mini-site. De viral video is in één week tijd bijna 22.000 maal bekeken op YouTube.

Ciske de Gnoom


Ter promotie van het Nederlands Online Film Festival 2008 (NOFF) heeft Pool de klassieker Ciske de Rat nagespeeld in de Massively Multiplayer Online Role Playing Game World of Warcraft. De remake Ciske de Gnoom werd in korte tijd zo’n 33.000 keer bekeken. Vorig jaar won de campagne voor het NOFF tijdens de SpinAwards een zilveren Spin in de categorie online campagne.

Social Networking Wars


Super_Josh van Current.com laat ons met bovenstaande video zien hoe de verschillende Social Networks aan ons trekken en hoe gek je daarvan kan worden. Even lijkt het er op dat de moraal van het verhaal is “ga naar buiten en geniet van de échte wereld”, maar die blijkt uiteindelijk gewoon ‘lame’ te zijn.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!