Viral Friday Week 22/2007

31 mei 2007, 22:05

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Google Maps Street View

Eergisteren maakte Google bekend, dat het een nieuwe functie heeft toegevoegd aan haar interactieve kaartendienst Maps: “Street View“. De nieuwe functie stelt de gebruiker in staat om 3D foto’s te bekijken en door de 3 dimensionale foto’s te navigeren in plattegronden van verschillende Amerikaanse steden. Gebruikers kunnen zo vanaf straatniveau bekijken hoe een bepaalde plek op de kaart er in het echt uit ziet. De foto’s zijn in hoge resolutie, waardoor je tot 16 niveaus kan inzoomen om de locaties haarscherp van dichtbij te bekijken. De techniek achter Google Maps Street View wordt verzorgd door Immersive Media. De dienst is op dit moment enkel nog beschikbaar voor de kaarten van New York, San Francisco, Las Vegas, Denver en Miami.

Ter introductie en promotie van de nieuwe dienst lanceerde Google een officiële How To video met Ryan Germick, waarin een korte demonstratie wordt gegeven hoe men de dienst kan gebruiken. Na 2 dagen is de viral video maar liefst 700.000 keer bekeken. Inmiddels zijn er ook een aantal grappige “Street View” foto’s opgedoken, zoals E.T., een wildplasser, zonnebadende dames en een (mogelijke) inbreker.

Bronnen: Techzine, Edwords, Nu.nl

Škoda Fabia

Reclamebureau Fallon uit London liet voor een commercial voor de Tsjechische autobouwer Škoda de beste banketbakkers van het land opdraven, om de Škoda Fabia tot in detail na te maken van banket. Michael van Os van Reclamewereld.blog.nl weet (via Adweek) te melden dat de kosten voor deze Fabia taart ongeveer £500,000 bedroegen en de ingrediënten o.a. zijn 10kg brokken witte chocola, 20kg rozijnen, 3kg geraspte sinaasappelschil, 25kg gedroogde abrikoos, 12.5kg bessenjam, 5kg cacaopoeder, 100kg bloem, 180 verse eieren, 100kg strooisuiker, 90kg bruine suikerpasta, 50kg poedersuiker, 40kg zwarte suikerpasta, 20kg geconfeite kersen, 50kg witte suikerpasta, 30kg bruine amandelen, 42kg chocolade caramel. Bekijk ook de “Making of” van deze smakelijke video.

Bronnen: Autoblog.nl, Reclamewereld.blog.nl

Microsoft Surface

Onder de naam Microsoft Surface brengt het grootste softwarebedrijf ter wereld zijn eerste surface-computer op de markt. De nieuwste vinding van Microsoft is een tafel met aanraakscherm (met een 30-inch beeldscherm) en daaronder een Vista-pc met een 3 Ghz Pentium 4-processor met 2 GB RAM-geheugen. Dankzij de multitouch-techniek is de pc simpel te bedienen: het scherm herkent meerdere vingerbewegingen tegelijk en kan zo snel en logisch navigeren. De aanschaf van de Microsoft Surface kost tussen de vijf- en tienduizend dollar. Microsoft wil de Surface in eerste instantie verkopen aan zakelijke klanten als hotels, casino’s, telefoonwinkels en restaurants. Binnen drie tot vijf jaar wil Microsoft goedkopere modellen voor consumenten op de markt brengen. De teaser die het bedrijf uit Redmond online plaatste vond zijn weg al snel naar YouTube, waar de video binnen enkele dagen zo’n 175.000 keer bekeken werd.

Bronnen: Zdnet, NRC, De Pers

Newsbreaker

Wie denkt dat het in 1976 door Atari ontwikkelde arcadespel Breakout z’n beste heeft gehad, vergist zich lelijk. In bioscopen in Amerika wordt het weer volop gespeeld, maar dan wel de interactieve variant. Brand Experience Lab bedacht voor de Amerikaanse nieuwssite MSNBC een interactive crowd game, waarbij het bioscooppubliek fungeert als menselijke joystick. De bonus is steeds een nieuwe headline van het MSNBC-nieuws die naar beneden tuimelt. Je kunt het spel ook online spelen, op de NewsBreaker-site.

Bronnen: Narrowcasting.blieb.nl, Brandactivation

Nike Momentum

Regisseur Nacho Gayán maakte voor Nike Spanje de commercial “Nike Momentum” met in de hoofdrollen NBA ster Pau Gasol, tennis talent Rafael Nadal en baltovenaar Ronaldinho. De scènes spelen zich voornamelijk ondergronds af in een Fight Club achtige setting, waar de drie hun capaciteiten en talenten tonen onder het geklap en gedrum van het publiek. Ook op internet doet de commercial het goed met zo’n 200.000 views na één week. Bekijk ook “The makling of Nike Momentum“.

Food Fight!

Ongeveer een jaar geleden werd het fragment “Matrix Ping Pong” uit de Japanse TV show “Kinchan & Katori Shingo’s National Costume Competition” (????????????????) een virale hit op internet. De video van Matrix Ping Pong is inmiddels op YouTube zo’n dan 3 miljoen keer bekeken. De theater groep, die in het zwart gekleed is, probeert zo goed mogelijk het ‘matrix-effect’ na te bootsen door het gebruik van kurokos in het kabuki theater. Drie maanden geleden zagen we dat Shaw People in een viral video de techniek goed had afgekeken van de Japanse kunstenaars. In de nieuwste video “Why Is My Girlfriend Mad” gaat de theater groep nog een stapje verder!

Absolut Vodka

Het Zweedse Absolut Vodka, één van de bekendste sterke dranken producenten ter wereld, heeft na meer dan 25 jaar haar campagne-aanpak sinds begin deze maand veranderd. De nieuwe campagne ”In an absolute world”, gemaakt door het reclamebureau TBWA in New York, moet de gedachte benadrukken dat wodka een wereld op zich is, het droombeeld van een volmaakte wereld; vandaar de prachtig ploffende kussens als ‘wapen’.

Bron: Reclamewereld.blog.nl

Heinz

De Amerikaanse voedingsmiddelenfabrikant Heinz heeft een hilarisch spotje opgenomen ter promotie van haar Magnetron soepen, die binnen slechts 2 minuten klaar zijn. In het filmpje is te zien hoe een koppel al snel is uit gevreeën en de vrouw net op tijd haar ‘big ’n chunky”-soep uit de magnetron weet te halen. De slogan van het reclamefilmpje luidt “Heinz Microwaveable Soups ready in two minutes” en werd gemaakt door Leo Burnett, London.

Bronnen: AdPunch, Reclamewereld.blog.nl

Microsoft Office 2007

Ter promotie van het pas gelanceerde softwarepakket Microsoft Office 2007 heeft het bedrijf uit Redmond door McCann-Erickson een vijftal prachtige korte web-films laten maken: Divider, Quest, Nightmare, Stranger en Mesmerized.

Shampoo Clear

Het Italiaanse Unilever merk “Shampoo Clear” promoot haar anti-roos shampoo met een zevental virale video’s: Rock, Hond, Gymnast, Break, Ziekenhuis, Shirt en Helm.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!