Viral Friday Week 23/2007

7 juni 2007, 23:08

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Rolling Rock

Het Amerikaanse biermerk Rolling Rock scoorde zo’n 6 maanden geleden een YouTube hit (1.307.751 views) met Rolling Rock Beer Ape commercial. In het openingsscherm werd toen de volgende tekst vertoond: “This ad is not airing on TV due to an overwhelming number of complaints. However we feel this is one of the best commercials of all time and we will continue to run it on the internet”. Met de nieuwe Rolling Rock commercial Foul Ball Commercial, waarin te zien is hoe een fout bal tijdens een honkbal wedstrijd op magische wijze in 33 edele delen beland, probeert Rolling Rock wederom (met succes) het publiek te doen geloven alsof de commercial “Banned from TV” is. Ditmaal met de tekst: “This ad has been deemed inappropriate for TV due to 33 men struck in the groin by a magic ball”. De commercial werd gisteren vertoond op de YouTube homepage en heeft daardoor een waardering behaald van 4 sterren, wat redelijk uitzonderlijk is voor video’s die op de homepage van de populaire video uitwisselingsdienst vertoond worden.

Apple iPhone

Apple heeft afgelopen week middels een drietal reclamespotjes de lanceerdatum van de iPhone aangekondigd. Het nieuwe mobieltje zal vanaf 29 juni in de Verenigde Staten te koop zijn. Half januari verraste Apple vriend en vijand met een demonstratie van de iPhone. Deze mobiele telefoon, multimediaspeler en organizer is te bedienen middels een touch screen en bevat tal van slimme toepassingen. Sinds de aankondiging weet Apple haar trouwe fans nogal in spanning te houden! Elke kleine aankondiging of commercial veroorzaakt een kleine piek in de buzz rondom de iPhone. Tal van Tech- en Apple sites, zoals Gizmodo.com, TechCrunch, MacWereld.nl hebben het afgelopen jaar de nodige artikelen geschreven over de nieuwe telefoon van Apple en nemen de laatste nieuwtjes over de iPhone zondermeer over. Ook is er inmiddels een fake iPhone commercial opgedoken.

De nieuwe telefoon zal eind juni exclusief bij aanbieder AT&T in de VS te koop zijn. Wie als eerste een iPhone wil kopen zal diep in de buidel moeten tasten. Afhankelijk van de configuratie kost de iPhone tussen de $ 499,- en $ 599,-. Europeanen zullen nog even geduld moeten hebben want de verwachting is dat de iPhone hier pas een half jaar later te koop zal zijn. (Bron: Computeridee.nl)

Ask.com

Het bureau Crispin Porter + Bogusky (CP+B), bekend van de spraakmakende campagnes ‘Truth’, de ‘Unboring lamp’-commercial voor IKEA, SubservientChicken.com voor Burger King en de ‘Unpimp my ride‘-campagne voor VW maakte deze commercial voor zoekmachine Ask.com, ter ondersteuning van de lancering van de Ask 3D interface. Eerder lanceerde Ask.com al een billboard en een guerrilla campagne.

Bud Light

Bud.tv, het 30 miljoen dollar kostende 24/7 online entertainment netwerk van de Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch werd in februari 2007 tijdens de Super Bowl XLI met veel bombarie gelanceerd. Maar met de bezoekersaantallen wil het nog niet echt vlotten. Prominente bloggers van o.a. BloggingStocks, The Next Net, PaidContent, MediaPost, Lost Remote, MarketingVox en Marketingfacts suggereerden zelfs dat Anheuser-Busch weleens de stekker uit Bud.tv zou trekken. Met de nieuwe Bud Light commercial “Swear Jar” verwijst de bierbrouwer weer naar het geplaagde platform. Gaat het dan toch nog goedkomen?

Apple: Crazy Ones

Ongeveer een decennia geleden maakte TBWAChiatDay de legendarische commercial “Here’s to the Crazy Ones” voor Apple’s “Think different” campagne, waarin o.a. Albert Einstein, Jim Morrison, Martin Luther King, Virgin’s Richard Branson, Mohammed Ali en vele andere legendarische personen te zien zijn. Een Apple fan maakte deze nieuwe “text art” remake van Here’s to the Crazy Ones.

Wrigley’s Extra

Wrigley Australia promoot haar Extra gum als effectieve manier om af te komen van achtergebleven etensresten. The Annoying Foods spot werd ontwikkeld door DDB Sydney. Het filmen was in handen van Jonathan Baker via Window Productions, samen met producer Johnny Greally en fotograaf Nigel Bluck. Bekijk ook de concept versies. Nylon Studios schreef de muziek speciaal voor de commercial.

Jonathan Baker: “For me, the most exciting thing about this job was the thought of creating real toy characters that walk around, have personalities and feel completely alive and in the scene. From their appearance, to the 3d animation, to the lighting, I wanted there to be no doubt that they could actually exist and pull off everything we wanted them to do.” (Bron: Duncans.tv)

Shrek the Third

Shrek the Third
Shrek the Third“, de animatiefilm over de groene ogre Shrek in Far Far Away, stootte niet alleen “Spider-Man 3” van de troon in haar openingsweekend (21 mei) in de VS, maar vestigde ook een record. “Shrek the Third” lokte als animatiefilm de meeste fans naar de zalen in haar openingsweekend. Het derde Shrek avontuur bracht in het openingsweekend zo’n 122 miljoen dollar op volgens de cijfers van de gespecialiseerde maatschappij Exhibitor Relations. In de derde Shrek-film concentreert de groene ogre van de filmstudio DreamWorks zich op een nieuwe opvolger voor zijn koninkrijk. De film met in de hoofdrollen Mike Myers en Cameron Diaz moet in Nederland nog in première gaan. A.s. dinsdag komen Cameron Diaz (Fiona) en Antonio Banderas (Puss in Boots) naar Nederland voor de persconferentie.

De Franstalige Shrek site biedt je de mogelijkheid om een kleine rol te spelen als Ogre in “Shrek the Third”, door je eigen foto te uploaden en vervolgens jezelf met verschillende tools te bewerken tot Ogre. Eerder zagen we al een soortgelijke actie van WeddingCrashers. Welke bekende MF’er herkennen jullie in dit filmpje …. (Bron: Zita)

Allen Cox

Het kledingmerk Allen Cox, dat zich met name richt op sportieve badkleding is in Italië een uitgebreide virale marketing campagne gestart. Met behulp van streetguerrilla worden toevallige passanten in Milaan betrokken in de virale video. De in totaal 9 virale video’s zijn te bekijken op het YouTube kanaal van Allen Cox.

KuchKuch

Kuch Kuch
Ter gelegenheid van de Werelddag zonder Tabak lanceerde Ogilvy voor Pfizer een ludieke virale “stoppen met roken” actie op de Nederlandstalige minisite www.kuchkuch.be en de Franstalige minisite www.pourquoitutousses.be. Op de minisite(s) kunnen niet-rokers hun vrienden en kennissen aanzetten om te stoppen met roken, en kunnen rokers die beslissen te stoppen, hun beslissing op een speelse manier bekendmaken.

Je kan als roker (nogal denigrerend ‘paffer’ genoemd op de site) een geluidsfragment van je laatste rokershoest sturen naar je vrienden. Daarbij kan je kiezen uit 4 soorten “hoestbuien”: de Ochtendserenade, de Smoorkriebel, de Bulderhoest en de Rookrochel. Of je kan een hoestbui “personaliseren” door middel van een paar sliders waarmee de toonhoogte, toonsterkte en slijmerigheid van de hoestbui kan worden aangepast. Op dezelfde manier kan je iemand aanzetten om ermee te stoppen. De geselecteerde hoestbui kan vervolgens naar vrienden en kennissen gestuurd worden met een extra gepersonaliseerde boodschap. Ugh! (Bron: MarketingInteractive.be)

Desjardins

Verzekeraar Desjardins General Insurance maakte in samenwerking met Toronto’s Youthography deze ‘amateuristisch’ gefilmde viral. Het einde kan bekeken worden op Mycarisgone.com.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!