Viral Friday Week 25/2009
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Ken Block Gymkhana Two
Ken Block, de man achter DC Shoes heeft naast zijn passie voor schoenen nog een grote liefde: racen. Om de onbekende racesport Gymkhana onder de aandacht van het publiek te brengen, creëerde hij bovenstaande viral video. Hierin promoot hij niet alleen zijn geliefde sport, maar etaleert hij ook direct zijn eigen merk en zijn sponsor Subaru.
De video is een viraal succes. Ondanks dat de video ruim zeven minuten duurt, is deze in twee weken tijd alleen al op het YouTube kanaal meer dan 3 miljoen keer bekeken. De video heeft dan ook een hoog entertainment gehalte: mooie auto, slow motion shots, explosies en snelheid. Daarnaast is de viral ook in overeenstemming met de WOMMA code of ethics, aan het begin wordt de kijker ‘gewaarschuwd’ voor een advertentie met een stortvloed aan coole producten om vervolgens bestookt te worden met motorsport eyecandy.
The Portobello Mushroom Burger
Niet zo lang geleden kondigde de Amerikaans fastfoodketen Carl’s Jr. de herintroductie van de populaire Portobello Mushroom Burger aan. Om de burger te promoten creëerde Carl’s Jr. een eigen TV commercial en vroeg haar klanten vervolgens om te laten zien hoe zij hun burger eten. Via het YouTube kanaal konden zij hun filmpje gemakkelijk uploaden.
Ook de populaire YouTube gebruikers Nigahaga (met 1,1 miljoen abonnees) en Smosh (met 870.000 abonnees), maakten hun eigen Portobello Mushroom Burger commercial en genereerde hiermee in een week tijd respectievelijk meer dan 2,2 miljoen en 1 miljoen views. De video’s zijn hiermee velen malen vaker bekeken dan de originele commercial van Carl’s Jr. zelf.
DEADLINE Post-It Stop Motion
Iedereen heeft dat moment wel eens gehad; een grote worsteling met een deadline. Alle notities en opmerkingen staan dan op Post-it notes en ze lijken wel op je af te komen. Op plaats nummer 3 van ViralFriday deze week staat een zeer mooi gemaakt eerbetoon aan dat moment.
Gemaakt door de Taiwanese Bang-Yao Liu, een student aan de Savannah College of Art and Design. Een 2 minuten-durende film welke bijna een gehele reis weergeeft of zoals Bang-Yao Liu zelf zegt dat het idee “comes from is that every time when I am busy, I feel that I am not fighting with my works, I am fighting with those post-it notes and deadline.”
De behind-the-scenes film geeft je een indruk hoe groot dit project is geweest; 3 maanden plannen, 4 dagen filmen en meer dan 6000 Post-it’s gebruikt. Het eindresultaat is al meer dan 978.000 keer bekeken. Mocht 3M het harde werk van deze student willen inzetten in een campagne, raden we aan er deze keer wel voor te betalen.
Zie ook MTN Post-It Man en Extreme Sticky Notes Experiment.
Comfort Wipe Commercial
Als er iets is in een huishouding wat al eeuwen niet meer veranderd is, dan is het wel het gebruik van toiletpapier. De revolutie is hier met Comfort Wipe. Speciaal ontworpen naar de contouren van je lichaam. De innovatie waar iedereen op gewacht heeft.
Je vraagt je nu ongetwijfeld af of deze informercial echt is of niet en David Kiefaber van Adfreak vraagt zich hetzelfde af. Ondanks dat is de video een regelrechte hit en staat de teller inmiddels al boven de 860.000 views.
Wil je het de Comfort Wipe zelf proberen? Dat zal niet gaan. Uitverkocht? Nee, het product is nooit te koop geweest. Het filmpje was slechts een test-run van TeleBrands om de interesse naar het product te meten alvorens het in de markt te zetten. Misschien komt ooit in de markt. Zelfs Obama prijst Comfort Wipe aan.
BooneOakley.com
Vele bureaus struikelen over elkaar met het inzetten van social media. Weinigen kunnen zich echter daar zo geslaagd in zien als BooneOakley. Het bureau uit North Carolina stuurt haar bezoekers van haar website naar een YouTube video pagi
na. De video is de homepage van BooneOakley en middels gebruik van annotaties en video tagging de YouTube video’s vormen de gehele “website”.
Het gevoel “waarom had ik dat niet bedacht” bekruipt je en al helemaal wanneer je Phil Smith, Boone Oakley’s Strategic Director, hoort zeggen: “We needed to refresh our website but have a lot of work on so this seemed like a quick way of doing it. Happily, it also didn’t cost us a penny.” Naast het virale succes van deze “website” met meer dan 350.000 views heeft dit het bureau schijnbaar al 3 potentiële nieuwe klanten opgeleverd. En dit alles met een goed gevoel voor humor.