Viral Friday Week 26/2009

26 juni 2009, 06:24

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Hot Babes Test Drive Bras


Ultimo, een Engels lingerie merk, is deze week erg succesvol gebleken met haar samenwerking met Alton Towers. De film waarin een groep lingeriemodellen test of de BH’s van Ultimo het uithouden in de vele achtbanen van Alton Towers heeft in 11 dagen meer dan 411000 views bereikt. De dames gingen onder andere in de Rita Queen of Speed en Spinball Whizzer om de duurzaamheid en ondersteuning van de beha’s te testen.

Andere bekende lingerie merken hebben de kracht van viral marketing ook gebruikt, zoals Agent Provocateur met Kylie Minogue en Kate Moss, Myla Lingerie en Passionata. Eén van de bekendste merken, Victoria’s Secret, gebruikt haar eigen YouTube kanaal om haar vrouwelijke (en mannelijke) doelgroep te bereiken. Zelfs niet-lingerie merken hebben beha’s en borsten gebruikt in hun campagnes, zoals Nissan Pathfinder, BIC, ‘bouncy’ Jeep en Trident Insurance. Alas, het zorgt voor een viraal effect.

He’s Barack Obama!


Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Het is Barack Obama! In hun meest recente productie laat JibJab, een website met vooral komische animaties en parodieën die in 1999 werd opgericht door Gregg en Evan Spiridellis, Obama zien in een over de top satirische video. The video debuteerde precies een week geleden op het 65e Annual Radio & Television Correspondents Dinner. Sinds vorige week vrijdag werd de video op YouTube ruim 390 duizend keer bekeken, bijna 5.000 mensen gaven een rating aan de video en er werden ruim 3.000 comments gegeven. JibJab heeft ook een speciale sectie op haar site gewijd aan “The Making Of He’s Barack Obama“.

Eerdere satirische politieke video’s van JibJab zijn: This Land, 2008 Year In Review, Good to be in DC, Second Term en Time for Some Campaignin’. (Bron: ViralBlog)

Banksy Versus Bristol Museum


De Britse graffiti kunstenaar Banksy is bekend geworden met zijn maatschappijkritische kunstwerken. Hij shockeerde heel Engeland met zijn schilderingen. Zo wist Banksy in Londen en Bristol de plaatselijke dierentuin binnen te dringen en kunstwerken op locatie achter te laten. Na jaren van verboden schilderingen in de openbare ruimte, exposeert Banksy, van wie de ware identiteit nog steeds onbekend is, zijn werk voor het eerst in een museum: Banksy vs Bristol Museum.

Het nieuws en bijhorende filmpje, waarin te zien is het Banksy in het ‘geheim’ het museum van Bristol overneemt, verspreiden zich razendsnel online. De film is inmiddels meer dan 300.000 keer bekeken op YouTube alleen. Op Engelse blogs, nieuwssites en op TV (op BBC & ITN) wordt ruim aandacht besteed aan de expositie. De meeste mensen reageren enthousiast, maar sommigen vragen zich af of Banksy zich hiermee afzet van zijn rebelse schilderingen op verboden plaatsen. In een zeldzame verklaring van de kunstenaar zegt hij hier zelf over: ‘Ik wilde iets terugdoen voor de mensen van Bristol … Dit is de eerste keer dat het geld van belastingbetalers is gebruikt om mijn kunstwerken op te hangen in plaats van de muren te verwijderen.’

Banksy Versus Bristol Museum is tot 31 augustus te zien in het Bristol Museum, Queen’s Road in Bristol.

Mountain Dew Game Fuel World of Warcraft


Mountain Dew, een frisdrank gedistribueerd door PepsiCo, heeft twee nieuwe ‘limited edition’ smaken (Horde Red en Alliance Blue) uitgebracht speciaal voor gamers genaamd Mtn Dew Game Fuel. Met bovenstaande op World of Warcraft geïnspireerde commercial worden de drankjes onder de aandacht gebracht. De call to action in de video leidt naar warcraft.com/dew, een actie site waar na uitgebreide registratie (als je mee wil doen moet je uit de VS komen) gestreden kan worden voor gamer gerelateerde prijzen. De video werd sinds 14 juni ruim 270.000 keer bekeken o

p YouTube. Eerder gebruikte Toyota al met succes World of Warcraft in één van haar commercials.

Layar, World’s First Mobile Augmented Reality browser


Een briljant product van Nederlandse bodem, Layar, ontwikkeld door de slimme breinen achter SPRX Mobile heeft met haar introductie en lancering de ViralFriday behaald met meer dan 213.000 views sinds 15 juni, vele tweets en postings op invloedrijke sites. (Gefeliciteerd @rhymo en @claireboo & @dutchcowboy)

Er is op vele sites lovend geschreven, o.a. door Gizmodo, RWW, Engadget, TechCrunch over Layar. Wie op de hoogte wil blijven van meer nieuws over Layar, kan zich hiervoor abonneren op Hyves of @layarmobile.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!