Viral Friday Week 27/2008

4 juli 2008, 01:41

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Sales Guy vs Web Dude


Josh Weinberg creëerde de bovenstaande 10 minuten durende mashup met in het echt gevoerde conversaties tussen de verkoop afdeling (stem van Casey Cochran) en IT helpdesk (stem van Josh Weinberg). Op YouTube, Blip.tv en Break is het filmpje, dat ook te zien is op de site thewebsiteisdown.com, meer dan 1 miljoen keer bekeken. Onder andere op TechCrunch, Webworker Daily, Metafilter, Laughing Squid en op Twitter wordt naar het filmpje gelinkt. En zelfs Hyves oprichter Raymond Spanjer heeft de humoristische video, met iets gewijzigde titel, op zijn Hyve staan! 😉

JC Penney: Speed Dressing


Saatchi & Saatchi won in Cannes een prestigieuze Bronzen Leeuw voor bovenstaande commercial, getiteld Speed Dressing. Iedereen feliciteerde het reclamebureau, echter de klant had nooit toestemming gegeven voor de spot. En de commercial was ook nooit op TV verschenen! Een rel was gecreëerd: Retailketen JC Penney wilde namelijk niks met tienerseks te maken hebben en beschuldigde Saatchi & Saatchi. The Wall Street Journal, Adweek, Information Week en honderden blogs linkten al snel naar het verboden filmpje (op YouTube), die dezelfde dag nog offline werd gehaald. (Bron: Reclamewereld)

Heinz Deli Mayo


Sauzenproducent Heinz is wereldwijd onder vuur komen te liggen, wegens het schrappen van een tv-spotje voor mayonaise van de Britse buis, waarin twee mannen elkaar kussen. De voedselfabrikant besloot daartoe na klachten van kijkers, die de reclame niet gepast vonden. Het digitale radiostation Gaydar Radio en homorechtengroep Stonewall spoorde daarop hun achterban aan niet langer producten van Heinz te kopen. Circa 5500 mensen hebben hun naam gezet onder een online verzoek om de reclame weer op tv te krijgen. Ook is er een protestgroep gestart op vriendennetwerk Facebook. (Bron: Gay, Nu.nl)

Federer vs The Coach


Zwitser Roger Federer speelde afgelopen woensdag tegen Mario Ancic. De Kroaat kon de nummer 1 van de wereld niet verontrusten. In de halve eindstrijd treft Federer nu een oude bekende, Marat Safin. Met nog twee overwinningen te gaan is de Zwitser dichtbij zijn zesde opeenvolgende titel op het heilige gras van Wimbledon.

Hoe de koele Zwitser het elke keer klaar speelt is te zien in een hilarische reclamespot van Nike. Een geheime coach, gespeeld door Rhys Darby (bekend uit de cult serie “Flight of the Conchord”), die ’s nachts binnen komt vallen houdt de nummer 1 van de wereld messcherp! (Bron: Het Laatste Nieuws, Telegraph, Guardian)

Propellerman: Superhero of Female Desires


Ontmoet Propellerman, de bedenker van Mega Bang, het enige product dat je uithoudingsvermogen met minimaal 72 uur verlengd! Met meer dan 1 miljard verkochte pakjes (à 99 euro), is Mega Bang veruit marktleider in haar branche. Met zijn eigen pretpark in São Paulo, ondergoedmodel voor Calvin Klein en hoofdrol in de duurste martial arts bioscoopfilm (in 2009) is Propellerman wereldwijd een sensatie!

Het creatieve collectief The Brainstormclub uit Munchen, bedacht de geinige Propellerman campagne en bracht de fictieve Propellerman tot leven middels de creatie van Mega-Bang.com, Propellerman.tv (fanpagina), MySpace profiel, drie virale video’s, kalender, blog en behind the scenes beelden. Vanwege z

eer sterke vraag naar Mega Bang is het product tijdelijk uitverkocht …

Car Dance Party Belgium


Deze zomer is bij onze zuiderburen een nieuwe rage gaande: dansen in je auto. Ter gelegenheid van de nieuwe AYGO Music van Toyota, een milieuvriendelijke wagen met ingebouwde iPod, lanceerde de Japanse autofabrikant de actie Car Dance Party, een hilarisch en creatief idee van het reclamebureau Happiness Brussels, in samenwerking met Studio Brussel.

De website www.cardanceparty.be werd reeds 60.000 keer bezocht en zo’n 200tal dansende Belgische duo’s zijn de uitdaging aangegaan en filmden hun eigen Car Dance Party. De Car Dance Party video’s door “Boris en Yuri” (twee Canadese acteurs) zijn ook een succes: de filmpjes staan in de top 5 van meest bekeken video’s op de Belgische videosharingsite GarageTV van de afgelopen maand.

Be Kanye West


Hiphop ster Kanye West is te zien in een nieuwe virale campagne voor Absolut Vodka. In de bovenstaande infomercial van een minuut promoot de zanger de drug “Be Kanye”, die je transformeert in “Kanye”. Volgens de video, te vinden op bekanyenow.com, dient men rekening te houden met mogelijke bijwerkingen zoals “awesomeness,” “increased appeal” en “heightened sense of style and rhythm”. Op de site wordt subtiel verwezen naar het wodka merk, middels de quote “Ordering Be Kanye was the ABSOLUT best thing I’ve ever done for myself”. (Bron: Exposay)

Milland Project


Een molenvormig kunstmatig eiland voor de Noord-Hollandse kust naar het voorbeeld van The World en de Palmeilanden in Dubai. Dat is wat een vermogende sjeik medio 2010 hoopt te realiseren met diverse internationale investeerders. Milland, zoals het het toekomstige kunstmatige eiland gaat heten, zal een circuit, golfbanen, stadion, kantoren, wolkenkrabbers (met uitzicht op A’damse grachten) en een nieuw vliegveld met startbanen in de vorm van molenwieken bevatten. Tachtig windmolens zorgen voor de energievoorziening. Het Milland Project blijkt verzonnen en is in werkelijkheid een promotie/viraal filmpje voor Bouwend Nederland. (Bron: Haarlems Dagblad)

Where The Hell Is Matt’s Girlfriend?


Vorige week behaalde Matt Harding met zijn meest recente reisfilmpje voor kauwgom fabrikant Stridegum de nummer 1 positie in Viral Friday. Humorsite CollegeHumor, in 1999 opgezet door Josh Abramson en Ricky Van Veen, creëerde een hilarische parodie, getiteld Where The Hell Is Matt’s Girlfriend? voor CollegeHumor Originals. Onder andere op Dumpert, VKmag, Flabber, Biertijd en Digg (859 stemmen) is de komische video te vinden. Zie ook enkele behind the scenes foto’s. Een andere geinige spoof is te vinden op Funny Or Die.

Ajax Shirt Swap Actie Op Leidseplein


Ajax heeft afgelopen dinsdag afscheid genomen van ABN Amro als hoofdsponsor. Ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe Ajax-thuisshirt, waar de naam Aegon voor het eerst op prijkt, vond op het Leidseplein in Amsterdam een ludieke ‘shirtruilactie’ plaats. Binnen luttele minuten wisselden zo’n 200 shirts van eigenaar.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!