Viral Friday Week 27/2009

3 juli 2009, 05:42

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

CPDRC Inmate’s Michael Jackson Tribute


Met het overlijden van The King of Pop zijn er wereldwijd vele tributes aan Michael Jackson opgedragen. De meest populaire viral video van deze week zijn de dansende gevangen van het Cebu Provicial Detention and Rehabilitation Center (CPDRC) in de Filippijnen. De 1500 gevangenen hebben inmiddels wereldberoemde faam opgedaan met hun dans optredens op het nummer van Soulja Boy – Crank That en reeds in een vorige ViralFriday doorgebroken optreden van Thriller (destijds 2 miljoen keer bekeken, nu 27 miljoen).

De dansende gevangenen hebben met hun tribuut optreden meer dan 3 miljoen kijkers weten te trekken sinds 27 juni. De “signature move” van Michael Jackson is natuurlijk de Moonwalk die hij op 16 mei 1983 voor het eerst tijdens een optreden demonstreerde welke ook door velen wordt geëerd.

Kia Soul Rock


De Zuid Koreaanse autofabrikant Kia heeft ter introductie van de nieuwe Soul een viral video gelanceerd. In de video worden de kijkers meegenomen naar de Mokpo haven, waar dagelijks honderden Souls verscheept worden naar de rest van de wereld. In de haven laten meer dan 100 Kia Souls, bestuurd door professionele stuntmannen, verschillende stunts zien. Zo wordt er een zwaaiende man, een rijdende Soul en het Soul logo uitgebeeld door de Kia’s.

Online is vooral positief gereageerd op de viral die te vinden is op YouTube en de Koreaanse videoportal Tagstory. Diverse Koreaanse nieuwssites, zoals dt.co.kr, ytn.co.kr en news.mt.co.kr en blogs (car.mk.co.kr) schreven over de Kia Soul Rock campagne. Evenals diverse invloedrijke internationale blogs zoals Topspeed, Carblogger en Autoblog. Volgens Kia wilden ze met deze video de atmosfeer van het verschepen van de Souls weergeven en het gevoel creëren dat het op dat moment ook daadwerkelijk gebeurde. Aan het eind van de film worden we echter wel gewaarschuwd om dit niet zelf te proberen!

MacBook Transforms Into Mini Jet


Een verrassende binnenkomer in ViralFriday uit een onverwachte hoek. LaPoste, het traditionele Franse postbedrijf heeft recent een video gelanceerd met een transformerende MacBook en een een verwijzing naar de actiesite van LaPoste in het eindscherm. De video is ruim 1 miljoen keer bekeken op o.a. LiveLeak, Break en YouTube en is te vinden op diverse invloedrijke tech- en macsites zoals MacRumors, Wired en TechEBlog.

Web Site Story


CollegeHumor weet ons keer op keer te verassen met hun Originals video’s. Zo ook met hun nieuwe vermakelijke internet musical spoof Web Site Story. Voor al diegenen die zich ooit weleens hebben afgegevraagd hoe met Tony en Maria was afgelopen in het digitale tijdperk.

CollegeHumor’s eerste Broadway musical sinds Cats, zoals ze er zelf naar verwijzen, is pas sinds maandag online, maar verspreid zich razendsnel over het web. In vijf dagen zijn er meer dan 2.300 retweets, 1.383 diggs en 220 StumpleUpon’s gegenereerd. Daarnaast heeft Web Site Story de aandacht weten te trekken van grote blogs als Techcrunch

en /Film en en van toonaangevende nieuwssites als de LA Times en Wall Street Journal.

In dezelfde week lanceerde CollegeHumor nog een hilarische Original, Luigi Finally Snaps, over de bekende sidekick van Mario. Deze video wist binnen enkele dagen meer dan 800.000 views op alleen YouTube te genereren!

Nokia N97


De N97 is Nokia’s meest recente smartphone en werd afgelopen maand officieel gelanceerd. Ter promotie van de telefoon werd bovenstaande commercial gemaakt door het Russische bureau “?????????? ????” voor de Russische markt. De viral beleefde zijn première op de Nokia Mobile Camp in Moskou. Hoewel over smaak niet valt te twisten verschillen de meningen over de kwaliteit van de commercial, die ondanks alle clichés toch bijna 300.000 keer werd bekeken op YouTube.ru en de Russische videosites ukr.net, Yandex video, RuTube en Repka sinds 15 juni. De viral behaalde de 2e plek in de Yandex “most popular” video lijst en is te vinden op diverse Russische blogs en sites. (Bron: Adme.ru)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!